Koeajossa Volkswagen Transporter 4Motion – varmemmin perille

Volkswagenin uusi Transporter valittiin vuoden 2016 pakettiautoksi. Koeajoimme viime kesänä lyhytakselivälisen etuvedon, jossa oli 102-hevosvoimainen moottori ja manuaalivaihteisto. Transporterista on tarjolla myös meikäläiseen talveen paremmin sopiva vaihtoehto eli neliveto, jota kokeilimme 150-hevosvoimaisella moottorilla varustettuna pitkäakselivälisenä versiona.

Tykkäsimme

Pidosta

Vakaasta etenemisestä kelistä huolimatta

Emme tykänneet

Neljä vuodenaikaa

Olisipa aina talvi, sillä Transporter 4Motion on parhaimmillaan liukkailla keleillä

Hinta alkaen 43 402 euroa

Kerrankin koeajoauto ja keli sattuivat kohdilleen paremmin kuin hyvin. Valitettavan usein käy niin, että urheilullisen auton koeajon aikana sataa vettä ja suorituskykymittaukset uhkaavat jäädä haaveeksi. Tai sitten nelivedon koeajon aikana lämpötila nousee reilusti plussalle, ja kaivattu lumi ja liukkaus valuvat sadevesiviemäriin.

Transporterin 4Motion-mallin koeajon aikana vallitsi auton kannalta ihannekeli: lumimyräkkä oli juuri riepotellut Etelä-Suomea.

Transporter on yllättävän henkilöautomainen niin ajettavuuden kuin ohjaamon osalta.

Vetotapakiistely käy usein lähes yhtä kiivaana, kuin mitä kiistellään nasta- ja kitkarenkaiden paremmuudesta. Toisten mielessä tavara-auton on oltava ehdottomasti takavetoinen, jolloin vetävillä pyörillä on kuorma päällä ajettaessa kuormaa ja eteneminen sen myötä varmempaa. Toisaalta kevytperäinen takaveto jää talvikeleillä helposti kiinni jopa lähes tasaisella tiellä. Etuveto etenee puolestaan tyhjänä varmemmin, koska moottori takaa riittävästi painoa vetäville pyörille. Täydellä kuormalla etuvedon vetopito heikkenee jyrkissä ylämäissä, koska perä on keulaa alempana ja painoa siirtyy taka-akselille.

Transporter 4Motionilla ajavan ei tarvitse ottaa osaa vetotapakeskusteluun, sillä tässä mallissa vetotapa ei ole kompromissi. Normaaleissa ajotilanteissa – silloin, kun pito on hyvä – Haldex-kytkimellä toteutettu nelivetoinen on 95-prosenttisesti etuvetoinen. Kun etupyörien pito heikentyy, sähköisesti ohjattu monilevykytkin jakaa voimaa taka-akselille enimmillään jakosuhteella 50:50.

Takapyöräveto yhtyy leikkiin mukaan riittävän aktiivisesti, ja sutiminen on liikkeellelähdöissä olematonta muulloin paitsi silloin, jos kaikki pyörät pyrkivät sutimaan. Tämä tuntui olevan mahdollista, kun tienpinta oli liukkaimmillaan ja kytkinpolkimen vapautti huolettomammin ja runttasi kaasun heti pohjaan. AdBlue-lisäainetta käyttävän Euro 6 -päästönormit täyttävän 150-hevosvoimaisen turbodieselin voimavarat riittävät varsin hyvin.

Neliveto ei tee Transporterista maastoautoa, vaikka se parantaakin pakettiauton etenemiskykyä. Ykkösen välitys on maastoajoon liian pitkä. Vetotapa on kuitenkin paras mahdollinen juuri tavara-autoon, sillä näin pito riittää hyvin sekä tyhjänä että täyteen kuormattuna.

Korkeahko maavara auttaa etenemisessä melkoisesti. Tranporter 4Motion etenee paksummassakin hangessa kakomatta, jos ajoalusta mahdollistaa kohtalaisen vauhdinpidon. Pelkkä neliveto ei kuitenkaan tee autosta maastoautoa. Jos on edettävä kävelynopeutta ja noustava ylämäkeen, Transporterin ykkösen välitys ei ole riittävän tiheä ja moottori sammahtaa. Pitää kuitenkin muistaa, että Transporteria ei ole tarkoitettu maastomönkijäksi. Ja siinä vaiheessa, kun kaksivetoisen pakettiauton kanssa joutuu tekemään tosissaan töitä, 4Motion puksuttaa eteenpäin ilman vaikeuksia.

Eritoten tavara-autossa nelivetoisuus tuntuu olevan optimaalinen voimansiirtotapa varsinkin talvella. Nelivetoisella ajettaessa ei tarvitse miettiä, lastaako tavarat kuormatilan etu- vai takapäähän, jotta vetävillä pyörillä olisi riittävästi painoa. Eikä ensimmäisten lumisateiden tullessa tarvitse heti huolestua siitä, pääseekö tavaroiden kanssa perille – useimmiten nimittäin pääsee! Varsin hyvä maavara mahdollistaa parkkipaikan hakemisen myös auravallin toiselta puolelta.

T6 Transporterin ohjaamo ja ajettavuus ovat varsin henkilöautomaiset. Kolmelle rekisteröidyn ohjaamon tilat riittävät kohtalaisen hyvin, mutta suotavaa on, että keskimmäinen matkaaja on hieman sirompirakenteinen. Kolmelle rotevalle miehelle on sivuttaissuunnassa hieman tiivis tunnelma, ja turvavöitä kiinnitettäessä vaaditaan taiturointia, sillä turvavöiden lukot jäävät pakaroiden alle. Kojelautaan istutetun vaihteenvalitsimen kotelointi verottaa hieman keskipaikkalaisen polvitilaa.

Hallintalaitteet ovat varsin henkilöautomaisilla paikoilla. Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen kytkimet löytyvät katosta taustapeilin takaa. Paikka on ihan luonteva ja lämmittimen käyttäminen helppoa. Henkilöautomaisesta ohjaamosta ja ajettavuudesta huolimatta kokonaisuus on kuitenkin hyvin toimiva tavara-auto. Selkeämuotoisessa kuormatilassa on kunnolliset kuormansidontalenkit ja helppokäyttöiset luukut.

Volkswagen Transporter Pitkä 2.0 TDI 110 kW 4Motion
Moottori R4, turbo, 1968 cm3,
Teho 110 kW (150 hv) / 3250–3750 r/min
Vääntö 340 Nm / 1500–3000 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen manuaali
0−100 km/h ei ilm.
Huippunopeus 179 km/h
EU-kulutus 6,6 l/100 km
CO2-päästöt 174 g/km
Mitat Pituus 5304 mm, leveys 1904 mm, korkeus 1990 mm, akseliväli 3400 mm
Omamassa 2011 kg
Kantavuus 990 kg
Vetokyky 2500/750 kg
Tavaratila Pituus 2605 / 2800 mm, leveys 1700 mm, korkeus 1 410 mm, tilavuus 6,7 m3

Toimittanut: Oskari Pentti / Auto Bild Suomi

Lue Volkswagenin hyötyajoneuvoista:
Koeajo: Volkswagen Multivan – ylellinen pikkubussi, joka ei jää huomaamatta
Video: Volkswagen Multivan Riston testissä – ”Ei voi kuin hämmästellä”​
Koeajossa Volkswagen Caravelle – tila-autojen aatelia​
Koeajossa Volkswagen Caddy 4Motion – nelivedon voimalla​
Hyötyajoneuvojen monipuolinen elämä – varusteluja moneen tarpeeseen​
Pituudella on väliä – ainakin lava-autojen kohdalla​