Porsche tunnetaan erityisesti legendaarisesta 911-urheiluautostaan, mutta malliston sähköistyessä tarjolle on tullut entistä kiinnostavampia vaihtoehtoja.
Tällä kertaa Risto Virtanen suuntasi Ahveniston legendaariselle moottoriradalle kahden täysin erilaisen, mutta sähköisen Porschen kyydissä: urheilullinen katumaasturi Macan 4 ja matalampi, farmarimainen mutta vahvasti sporttihenkinen Taycan 4S Cross Turismo.
Molemmat edustavat Porschen uutta 800 voltin sähköarkkitehtuuria, mutta tarjoavat täysin erilaiset ajokokemukset. Lähdetään liikkeelle Macanista.
Porsche Macan 4 – urheilullinen katumaasturi modernilla digitaalisuudella

Macanin sisätiloissa huomion vievät suuret digitaaliset näytöt, mutta Porsche on jättänyt keskikonsoliin myös fyysisiä painikkeita esimerkiksi ilmastoinnin säätöä varten – käytännöllinen ratkaisu. Laatu huokuu jokaisesta yksityiskohdasta, eikä mukavuudesta ole tingitty: auto on varustettu adaptiivisella ilmajousituksella.
Ajotilavalikosta löytyy myös off-road-asetus, joka nostaa auton maavaraa esimerkiksi mökkiteitä varten. Ahveniston radalla kierros ajettiin kuitenkin normaaliasetuksella.

Tekniikkaa ja suorituskykyä
- Akusto: 95 kWh (netto), 800 V litium-ioni
- Lataus: 10–80 % noin 21 minuutissa
- WLTP-toimintamatka: jopa 592 km (riippuen mm. rengastuksesta)
Macan 4 vetää kaikista pyöristä, ja voima tulee luonnollisesti. Ohjaus on käsittämättömän tarkka, ja regeneratiivisen jarrutuksen ja mekaanisten jarrujen välinen siirtymä on huomaamaton. Kaasupolkimen vaste on lineaarinen – pienillä liikkeillä on helppo säätää täsmälleen haluttu nopeus.

Sport-tilassa Porsche-hermo paljastuu
Kun ajotila käännetään sportille, auto muuttuu välittömästi dynaamisemmaksi. Macan pysyy erittäin vakaana ja tukeva tuntuma säilyy. Voima ei tule terävänä iskuna, vaan se vetää tasaisesti ja sitkeästi – kuin kuminauha. Macan on yhtä aikaa sähköinen, hienostunut ja perinteisen Porschemainen.
Porsche Taycan 4S Cross Turismo – urheilullinen farmari, joka yllättää monikäyttöisyydellään

Seuraavaksi siirrytään vielä urheilullisempaan vaihtoehtoon: Taycan 4S Cross Turismo. Heti sisään noustessa huomataan mielenkiintoinen yksityiskohta: kun ovenkahvasta tarttuu kiinni, ilmajousitus nostaa autoa ylemmäs, jolloin sisäänmeno on helpompaa.
Sisätilat ovat digitaalisen modernit, ja keskikonsolissa on kosketuspaneeli ilmastoinnin ja muiden asetusten ohjaamiseen. Ajoasennon säädöt ovat esimerkilliset – istuimessa istutaan tukevasti ja matala ajoasento korostaa auton urheilullista luonnetta. Laatu näkyy jokaisessa yksityiskohdassa.

Tekniikkaa ja suorituskykyä
- Akusto: 97 kWh (netto), 800 V litium-ioni
- Lataus: jopa 320 kW
- Lataus 10–80 %: noin 18 minuuttia
- Real Range -toimintamatka: 583 km
- Teho: 598 hv
- Vääntö: 710 Nm
Taycan tarjoaa hurjan suorituskyvyn, mutta Porsche on löytänyt hienon tasapainon sporttisuuden ja mukavuuden välille. Ilmajousitus on selvästi Macania jämäkämpi – ei pehmein mahdollinen, mutta sopii täydellisesti auton luonteeseen.
Ajettavuus radalla

Sport-ajotila aktivoi auton täyden potentiaalin. Kaasua avatessa huomaa, että vetosuhde on takapainotteinen, mikä tuo ajamiseen perinteistä urheilullisuutta. Jousitus pitää auton napakkana ja auto tuntuu erittäin tasapainoiselta.
Ja jos jostain ei tarvitse olla huolissaan, niin jarruista. Porschelle ominaiseen tapaan jarruteho on vaikuttava – voimaa riittää tilanteessa kuin tilanteessa.
Vaikka auto painaa yli 2300 kiloa, paino ei nopeissa tilanteissa tunnu raskaalta. Taycan käyttäytyy loogisesti, johdonmukaisesti ja ennustettavasti – se on ajajan auto.
Kaksi hyvin erilaista Porschea – mutta yksi yhdistävä tekijä

Testipäivän päätteeksi Risto Virtanen kiteyttää olennaisen:
- Taycan Cross Turismo on täysiverinen urheiluauto, joka tarjoaa samalla suuret sisätilat ja monikäyttöisyyttä.
- Macan 4 tarjoaa korkeamman ajoasennon, erinomaisen näkyvyyden ja mukavuutta – mutta ei luovu Porschelle ominaisesta urheilullisuudesta.
Yksi tekijä yhdistää molempia: Säädettävä maavara. Molemmat autot pystyvät nostamaan alustaa, jolloin myös huonokuntoinen mökkitie ei ole ongelma. Porsche näyttää, että sähköauto ei tarkoita kompromissia – ei mukavuudessa, ei suorituskyvyssä, eikä monikäyttöisyydessä.
Porsche on onnistunut tekemään kaksi täysin eri tyyppistä autoa, jotka kumpikin edustavat brändin ydinarvoja: urheilullisuus, laatu, tekninen edelläkävijyys ja ajamisen ilo
Macan ja Taycan näyttävät, että Porsche osaa sähköistää mallistonsa ilman, että intohimo katoaa – se vain saa uuden, entistä tehokkaamman ja hienostuneemman muodon.
LUE MYÖS
Teknavin 30. juhlakausi tuo tullessaan yllätyksen – oma podcast käynnistyy!
Audi A6 Avant e-tron ja A6 e-hybrid – koeajossa kaksi sähköisen aikakauden vaihtoehtoa
Ford E-Tourneo Courier – käytännöllinen tila-auto sähköisenä
SEURAA TEKNAVIA SOMESSA
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, YouTubesta, TikTokista, LinkedInista ja Spotifyssa.