Koeajossa Ford Mustang Bullitt – muskelit kunnossa

Ford Mustangin erikoisversio on saanut innoituksensa elokuvamaailmasta. Erot pienissä yksityiskohdissa antavat sopivasti lisämaustetta hienon tunnelman tarjoavalle Mustangille.

Tykkäsimme

Emme tykänneet

  • Vaihteiston pitkistä välityksistä
  • Etäisestä ohjaustuntumasta

Hinta alkaen 90 575 €

Automaailmasta löytyy muutamia 60-luvulla esiteltyjä malleja, jotka ovat säilyttäneet paikkansa valmistajien mallistossa tähän päivään saakka. Etenkin iso osa normaaleista perheautoista on kerennyt nähdä jo lukuisia eri mallinimiä ja eri tyylejä asiakkaiden houkuttelemiseksi. Joskus tuotteet nousevat kuitenkin sellaiseen asemaan, ettei niiden perusajatusta kannata lähteä liiaksi muuttamaan.

Yksi tällaisista automaailman ikoneista on Ford Mustang. Vuonna 1964 esitelty suurille massoille suunnattu urheiluauto nousi huimaan suosioon. Se tarjosi kohtuullisella rahalla pääsyn kiinni voimaa uhkuvaan autoon, joka oli omiaan korostamaan auton tarjoamaa vapautta. Mustang päätyi myös lukuisiin elokuviin, joista tunnetuimpien joukkoon kuuluu 60-luvun lopulla nähty Steve McQueenin tähdittämä Bullitt. Sittemmin elokuvan nimi on päätynyt Mustangin erikoismallien käyttöön.

ford_mustang_bullitt_takaviistolähi

Mustangin historiassa avattiin uusi sivu vuonna 2015, kun mallin virallinen maahantuonti Eurooppaan aloitettiin ensimmäistä kertaa. Muutamaa vuotta aikaisemmin Yhdysvalloissa esitellyn kuudennen sukupolven myötä valmistaja koki laatutason olevan ensimmäistä kertaa Euroopan markkinoiden vaatimalla tasolla. Auto oli edelleen laatuvaikutelmaltaan amerikkalainen ja jossain määrin muovinen, mutta se ei ole kauppaa juuri haitannut; Mustang on ollut siitä lähtien Euroopassakin myydyimpien urheiluautojen listalla korkealla.

Vuonna 2018 Mustang koki kevyen päivityksen päivityksen. Ulkonäköä terävöitettiin ja sisustuksen elementtejä modernisoitiin. Tarjolle tuli uutta tekniikkaa säädettävän alustan ja 10-portaisen automaattivaihteiston muodossa, ja uusien päästömääräysten mukaisten moottorien äänimaailmaan kiinnitettiin paljon huomiota.

Pienien yksityiskohtien erikoisversio

Viime vuonna Suomeen saatiin Mustangin erikoisversio nimeltään Bullitt. Elokuvamaailman innoittaman version tunnistaa muutamista yksityiskohdista. Maskista ei löydy tuttua ponilogoa, kuten ei myöskään kyljistä V8-merkintää, vanteet ovat retrotulkinta 60-luvulta ja takaluukkua koristaa tähtäinkuvio Bullitt-tekstin kera. Sama kuvio löytyy myös ohjauspyörästä, manuaalivaihteistoa kepin päätä koristaa biljardipalloa muistuttava nuppi ja Mustang-logon sijaan apukuljettajan edessä olevasta laatasta löytyy erikoismallin valmistusnumero. Ulkoisten muutosten lisäksi Bullitt tarjoaa lähinnä nimelliset 10 hevosvoimaa lisätehoa.

ford_mustang_bullitt_valokylki

Sykkivän Start-painikkeen painaminen herättää upean kuuloisen kasikoneen. Leppoisasti lotkottava tyhjäkäynti saa suun hymyyn; nyt ollaan jatkuvasti harvinaistuvien autoherkkujen äärellä. Kytkimen liikerata on varsin pitkä ja vaste jämäkkä. Vaihdekepin liikkeet ovat aiempien kokemusten mukaisesti lyhyet ja napakat. Liikkeellelähtö tapahtuu vaivattomasti vaikka ilman kaasupolkimen painamistakin vahvan alaväännön ansiosta. Sama leppoisa tunnelma jatkuu kaikessa auton toiminnassa rauhallisessa ajossa. Säädettävä iskunvaimennus tarjoaa sopivan kompromissin mukavuuden ja jämäkkyyden väliltä, varsin kevyeksi tehostettua ohjausta on vaivaton pyöritellä, vaihteisto toimii upeasti ja nöyrä moottori vie autoa kepeän oloisesti eteenpäin kasikoneen leppoisan äänimaailman säestämänä.

Nopeuden noustessa ohjauksen keveys ja hieman turhan nopeaksi välitetty keskialue tekevät esimerkiksi moottoritieajosta alkuun hieman kulmikasta. Kuusiportaisen vaihteiston pitkien välitysten ansiosta kierrokset pysyvät alhaisina myös moottoritienopeuksissa.

ford_mustang_bullitt_kuljettaja

Mutkaisemmalle tielle siirryttäessä ajoasetuksista voi kaivaa paremmin aktiivisen ajoon sopivan Sport-asetuksen. Tämän myötä ohjaukseen tulee lisää vastetta, alusta jämäköityy ja putkisto päästä ilmoille aavistuksen enemmän ääntä. Kiihdytys pienellä vaihteella alkaa paljastaa moottorin kyvyt, jotka jäävät täysin leppoisuuden alle piiloon rauhallisessa ajossa. Vapaasti hengittävä 5,0-litrainen V8 nimittäin kerää kierroksia ahnaasti äänimaailman kiristyessä ja huipputeho saavutetaan vasta varsin korkealla 7 000 minuuttikierroksella. Kadulla tästä upeasti läpi kierrosalueen vetävästä moottorista kuitenkin pääsee nauttimaan varsin vähän, sillä jo 2. vaihteella ollaan yli Suomen moottoritienopeuksissa.

Muskelit käyttöön

Mustangin kaikkien muskelien vapauttaminen vaatii siis rataa. Tätä varten autosta löytyy myös oma ajotila sekä erilaisia asetuksia. Valitettavasti valikot on tehty niin monimutkaisiksi, ettei niitä jaksa turhaa selailla. Onneksi olennaisin asetus eli luistonesto löytyy keskikonsolista. Kierrokset puoliväliin vetoaluetta ja kytkin ylös. Takarenkailla ei ole mitään mahdollisuuksia välittää voimaa tiehen. Nopeus kasvaa verkkaiseen tahtiin kuten myös savupilvi auton perässä. Toinen vaihde sisään ripeällä vaihdolla ja sutiminen jatkuu. Kakkosvaihteella pitoa alkaa löytyä ja meno alkaa kiihtyä. Todella pitkät välitykset hieman latistavat tunnelmaa, ja lyhyemmillä välityksellä moottorin upeasta luonteesta pääsisi nauttimaan enemmän sekä maantiellä että radalla.

ford_mustang_bullitt_ajosivu

Ajotuntuma jää pidon rajoilla varsin etäiseksi. Ohjaus ei juurikaan välitä informaatiota eturenkailta ja nopean tuntoisesti keskialueesta huolimatta isoa ohjauspyörää saa pyöritellä rivakasti pidon rajan löytyessä. Mustang ei varsinaisesti tunnu radalla tehdyltä ja parhaan kierrosajan metsästämisen sijaan parasta antia on hitaiden mutkien ulostulot kylki edellä.

Kuudennen sukupolven Mustang on vakuuttanut meidät fiiliksellään myös aikaisemmin. Sen ehdottomasti parasta antia ovat sekä luonteeltaan että äänimaailmaltaan upean muskeliautomainen V8, ja hienosti toimiva manuaalivaihteisto. Etäisen ajotuntuman vuoksi kyseessä ei kuitenkaan ole ajamisesta nauttivan ykkösvalinta. Bullitt-version tuoma lisä jää kosmeettiseksi, mutta tummanpuhuva ja tunnukseton ilme antaa kokonaisuudelle perusmallia vaarallisemman ilmeen. Ja edelleen Mustang on luokassaan varsin kilpailukykyisesti hinnoiteltu. Kovin montaa uutta 450-hevosvoimaista autoa ei ole tarjolla alle 80 000 eurolla.

Ford Mustang Bullittin on Markku Alénin vauhtikäsittelyssä Teknavin 20. tv-kauden neljännessä jaksossa, jonka ensiesitys nähdään sunnuntaina 25.10. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

MIKÄ Ford Mustangin Bullitt-elokuvan nimikkomalli.

KENELLE Perinteistä muskeliautoa himoitsevalle.

AJETTAVUUS Rauhallisessa Mustang on leppoisa kumppani. Säädettävän iskunvaimennuksen pehmein asetus tarjoaa sopivan kompromissin mukavuutta ja jämäkkyyttä kaikkiin ajotilanteisiin kadulla. Eniten ajettavuuden suhteen harmittaa kovin etäiseksi jäävä ohjaustuntuma.

SUORITUSKYKY Mustangin keulalta löytyvä 5,0-litrainen vapaasti hengittävä V8 alkaa olla keräilyharvinaisuus nykypäivänä. Kenties osittain jopa sen eksoottisuus korostaa asiaa, mutta kyseessä on todella upealla luonteella varustettu voimanlähde, joka tarjoaa vahvaa vääntöä alakierroksilta lähtien ja innostavaa kierrosherkkyyttä rajoittimelle saakka. Suorituskykyyn ja moottorista nauttimisen näkökulmasta vaihteiston lyhyemmät välitykset tekisivät hyvää, sillä nyt kahdella ensimmäisellä vaihteella pärjää kaikissa Suomen tieliikenteen tilanteissa.

TILAT Etumatkustajat ovat omissa poteroissaan ja kuljettajan paikalla saa hyvän ajoasennon. Takapenkkiä ei voi hyvällä itsetunnolla suositella aikuismatkustajille ja se siis soveltuu lähinnä lapsien käyttöön. Tavaratila on kiitettävän kokoinen ja eniten käyttöä rajoittaa nostokynnys ja lastausaukon kapeus.

MALLISTO Bullitt on Mustangin malliston lippulaiva, joka on aina manuaalivaihteinen ja kovakattoinen Coupé. Sen lisäksi tarjolla ovat nelisylinterinen 214 kW (291 hv) tarjoava versio ja 331 kW (450 hv) tarjoava V8, jotka molemmat ovat saatavana sekä kovakattoisena että avonaisena Cabrioletina. Nelisylinterinen löytyy tällä hetkellä hinnastosta vain manuaalivaihteisena, kun V8:n pariksi on tarjolla myös 10-portainen automaattivaihteisto. Edullisimmillaan nelisylinterinen Mustang lähtee kaupasta 57 998 eurolla ja V8:aan pääsee käsiksi 76 490 eurolla.

ford_mustang_bullitt_moottori

Ford Mustang Bullitt
Polttomoottori 5 038cm3, V8
Teho 338 kW (460 hv) / 7 000 r/min
Vääntö 529 Nm / 4 600 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen manuaali
Vetotapa Takaveto
0-100 km/h 4,6 s
Huippunopeus 263 km/h
EU-kulutus 12,4 l/100 km
CO2-päästöt 277 g/km
Mitat Pituus 4 789 mm, leveys 1 916 mm, korkeus 1 381 mm, akseliväli 2 720 mm
Omamassa 1 743 kg
Perävaunumassa jarruin Ei sallittu
Tavaratila 422 l

Kuvat: Mikko Autio

Legendaarisen ponin tarina – tämä auto on päätynyt tuhansia kertoja elokuviin
Ensituntuma: Uusi Ford Mustang 5,0 V8 – entistäkin vakuuttavampi
Koeajossa Ford Mustang 2,3 EcoBoost – Amerikan meininkiä aiempaa taloudellisemmin
Koeajo: Ford Mustang GT – tuulahdus rapakon takaa
Koeajo: Ford Mustang – laatuvaikutelma ei vakuuta, mutta mitä väliä
Koeajo: Ford Mustang Convertible – ei urheilullisuutta, mutta tunnelmaa ja nautiskelua

Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidätFacebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.