Koeajo: uusi Skoda Superb – yksinkertaisesti edustava

Uusi Superb jatkaa edeltäjänsä vahvuuksilla. Käsittämättömät tilat, fiksut arkeen istuvat ratkaisut sekä tietty understatement istuvat suomalaiseen luonteeseen.

Muistan vieläkin ensitutustumiseni ensimmäisen sukupolven Superbiin. Olin yksi ensimmäisiä toimittajia, joka sai auton alleen Helsingissä. Se oli silloin pitkälti VW-konsernin tarvikehyllystä otetuista osista kasattu edustava auto, jota ei ensisilmäyksellä olisi uskonut Skodaksi. Testasin asiaa teippaamalla kaikki Skodan logot piiloon ja kysymällä ihmisiltä, mikä merkki kyseessä on. Todella harva osui oikeaan.

Nyt merkistä ei voi erehtyä, jos seuraa vähänkin autoalaa. Tuore Superb on vienyt Skodan vain terävän muotokielen vieläkin astetta pidemmälle. Superb näyttää hyvältä. Sen olemus on aiempaa itsevarmempi. Levennys ja madallus ovat tuoneet autoon myös lisää dynaamisuutta. Ainoastaan suoraan keulasta katsottuna auton ilmeessä on jotain outoa.

​

Osat ovat edelleen VW-hyllystä; uutta modulaarista pohjalevyä myöten. Mutta auton kehityksestä ovat vastanneet nyt Skodan ihmiset, jotka ovat tuoneet autoon omat lisänsä. Superb ei olisi Skoda ilman Simply Clever -ratkaisuja. Niitä on autossa todella paljon. Sateenvarjojakin on nyt kaksin kappalein, eli etumatkustajakin pysyy kuivana.

Uuden ulkoilmeen ohella myös auton varustelista on päivitetty ajan tasalle. Tarjolla ovat oikeastaan kaikki modernit turva- ja viihdeherkut. Kuinka paljon niitä autoonsa haluaa, se riippuu varmasti sekä lompakon paksuudesta että omista mieltymyksistä.

Kokonaisuus vakuuttaa. Superbissa on paljon hyvää. Samalla siinä on muutamia piirteitä, jotka pistävät miettimään sitä, onko VW-perheessä haluttu tahallaan pitää pieni hajurako Passatin ja Superbin välillä. Superb voisi nimittäin olla pari pikkuasiaa viilaamalla vielä selvästi parempi tuote.

​

Tykkäsimme

näyttää hyvältä

tiloista

laadun tunnusta

varusteet ajan tasalla

Emme tykänneet

mukautuva jousitus velloo

voisi olla ylellisempikin

rengasmelusta

MIKÄ Skodan lippulaiva, jolla merkki haluaa nyt erottautua entistä selvemmin muusta VW-joukousta. 

KENELLE Superbin moottori- ja varustepaletti on niin laaja, että ostajia löytynee useampaan junaan. Pihaan voi hankkia ison auton ilman premium-lisää. Hinnat määrittelevät tietysti paljon, kunhan ne selviävät.

AJETTAVUUS Ajoimme vain edeltävän V6-version korvanneen 280-heppaisen turbonelosen. Auto oli Laurin & Klement -varusteltu, eli siitä löytyivät kaikki herkut, mm. mukautuva jousitus. Se jätti hieman kaksijakoisen kuvan itsestään. Jousitus on erittäin mukavuuspainotteinen, mikä on hyvä asia Suomeen. Samalla joustovarat ja jousituksen pehmeät säädöt sallivat kuitenkin korin suuret liikkeet – suomeksi sanottuna kori siis velloo herkästi ja elämään isommissa heitoissa. Isoin 18-tuumaisin renkain kulku on samalla kuitenkin aavistuksen pintakovaa. Ohjaus on ok.

SUORITUSKYKY 280 heppaa liikauttaa edeltävästä sukupolvesta keventynyttä autoa mallikkaasti. Paukkuja on enemmän kuin laki määrää. Neliveto ja pitkä akseliväli vakauttavat menoa. Vakiona etuakselilla olevat tasauspyörästön lukko (XDS+) vähentää etuvetoisten versioiden puskemistaipumista.

TILAT riittävät perheelle, jossa on koripalloilevia aikuislapsia. Tavaratila on iso ja iso ja reilusti aukeava takaluukku tekee sen hyödyntämisestä helppoa. Takajalkatilat ovat yhä tämän auton juttu, ne riittävät myös edustuskäyttöön. Ohjaamo on selkeä, laadukkaan oloinen ja tilava sekin – auton kasvanut leveys tuntuu kaikkialla. Ja vaikka auto on madaltunut hieman, pääntilat ovat kasvaneet kauttaaltaan.

MALLISTO Viisi bensavaihtoehtoa: 1.4 TSI (125 tai 140 hv), 1.8 TSI (180 hv) ja 2.0 TSI (220 tai 280 hv). Dieseleitä on kolme: 1.6 TDI (120 hv) ja 2.0 TDI (150 tai 190 hv). Nelivedon saa 280 hv bensakoneen lisäksi myös 1,4-litraiseen 150 hv TSI:hin sekä kaksilitraisiin dieseleihin. Pienintä bensakonetta lukuun ottamatta kaikkiin saa myös kaksoiskytkinvaihteiston. Kaksilitraisissa bensakoneissa DSG on vakiona. Superbin päivitetyltä varustelistalta löytyvät kaikki modernit tarvittavat turva- ja viihdeherkut.

Edeltävästä mallisukupolvesta peräti kahdeksalla sentillä venähtänyt akseliväli takaa takapenkkiläisille hulppeat jalkatilat. Takapenkillä istuu isompikin johtaja tyytyväisenä. Tavaratila ison takaluukun alla vetää 625 litraa. Takaistuinten selkänojat kaatamalla tila kasvaa 1 760 litraan. Ja jos autossa on taitettava etumatkustajan selkänoja, auton sisälle mahtuvat 3,1 metriä pitkät esineet. Superbiin saa nyt mukautuvan jousituksen, mutta tolkuttoman suurta eroa se ei auton jousitukseen tee. Ensivaikutelmalla emme olleet aivan tyytyväisiä jousituksen toimintaan. Kojelauta on simppeli ja elegantti. Laatuvaikutelma on erinomainen, työn jälki on huolellista ja tarkkaa. Materiaaleissa on havaittavissa ero parhaisiin VW Passat -versioihin verrattuna. Mittaristo on erittäin selkeä, mistä kiitokset. Hifistelijät saattavat kaivata hieman modernimpaa digitaalista otetta. Kaikki tarpeellinen on kuitenkin näkökentässä hyvin.

Skoda Superb 
Hinta avoinna
Suomeen syksyllä 2015

Malli 2.0 TSI 280 4×4 DSG
Moottori 1 984 cm3, bensaturbo
Teho 206 kW (280 hv) / 5 600
Vääntö 350 Nm / 1 700
0-100 km/h 5,8 s
Huippunopeus 250 km/h (rajoitettu)
EU-kulutus 7,1 l/100 km
CO2-päästöt 165 g/km
Mitat Pituus 4 861 mm, leveys 1 864 mm, korkeus 1 468 mm, akseliväli 2 841 mm
Omamassa 1 800 kg
Tavaratila 625–1 760 l