Koeajo: Skoda Octavia Combi RS 230 DSG – se ratkaiseva ero

Sähköisesti ohjatun tasauspyörästön lukon etuakselille saanut Octavia RS 230 on urheilullinen ja tasapainoinen kokonaisuus. Farmarina se on myös yllättävän järkevä.

Skoda Octavia RS on myynyt Suomessa hyvin, se on myydyimpiä perhesportteja. Kisa kuitenkin elää, ja tuoreiden kilpailijoiden valossa siinä on yksi selvä heikkous. Sen kaikki 220 hevosvoimaa on valjastettu etuakselille ilman riittävän älykästä pidonohjausta. Muistan tämän hyvin viime vuodelta, kun ajoin autoa Brnon moottoriradalla.

Uudessa RS 230 -erikoisversiossa tämä puute on korjattu. Tasauspyörästön ja oikeanpuoleisen vetoakselin välistä löytyvä sähköisesti ohjattu monilevykytkin jakaa tarvittaessa jopa kaiken voiman toiselle etupyörälle. Kaarreajo sujuu siis nopeammin. Lukko myös rauhoittaa auton käytöstä pitkissä nopeissa mutkissa. Lukko on valjastettu toimimaan yhdessä ajonvakautuksen kanssa.

Nyt testipaikkana oli Slovakiaring, joka lähes kuusi kilometriä pitkänä sisältää runsaasti erilaisia mutkia ja mutkayhdistelmiä. RS 230:ntä saa käskeä radalla melko aggressiivisesti. Etupää on selvästi helpommin ohjattavissa, ja pidon rajatkin on jotenkin helpompi hahmottaa. Auton balanssi on etuvetoiseksi autoksi kunnossa.

Yhtä hauskaa ei radalla ajaminen tosin ole kuin Honda Civic Type Ärrällä, kun ajoin sitä samassa paikassa pari kuukautta takaperin. Toisaalta Skoda on arkiajossa huomattavasti mukavampi kumppani.

RS 230 on mielenkiintoinen paketti. Se ei ole Volkswagenien tapaan varsinainen tunteiden herättäjä, mutta siinä on silti sitä jotain. Se on farmarina halvempi kuin 5-ovinen ja 220-heppainen Golf GTI. Tämä rationaalisuus on osa Skodan fiilistä ja menestystä. Se pyrkii tarjoamaan aina vähän enemmän.

Tykkäsimme

ajettavuudesta

tiloista

soveltuvuudesta arkeen

Emme tykänneet

lisätehokaan ei olisi tehnyt pahaa

fiilisyksityiskohtia ohjaamossa aika hintsusti

MIKÄ Sähköisellä tasauspyörästön lukolla ja 10 lisähevosvoimalla varustettu Octavia RS:n erikoisversio.

KENELLE Ostajakunta lienee aika sama kuin tavallisen RS:n kohdalla, sporttista perheautoa etsivät. Auton päästöluvut ovat maltilliset, eikä hinta karkaa turhan ylös.

AJETTAVUUS Lukko tekee hyvää etupään ohjattavuudelle. RS 230 puskee selvästi vähemmän kuin perus-RS. Se näkyy myös kellossa, RS 230 on Nürburgringillä noin 11 sekuntia nopeampi. Fiilistä nostavat myös moottorin murinat, bassoa on lisätty uudistetulla pakosarjalla. Vakiona oleva sporttijousitus on jämäkkä muttei liian kova.

SUORITUSKYKY Tehoa on kivasti, mutta pieni lisä ei olisi tehnyt pahaa – ottaahan esimerkiksi Seat samasta koneesta 280 hevosvoimaa ja VW peräti 300 heppaa. Lisäteho olisi kuitenkin vaatinut autoon isomman rempan. Turboa olisi pitänyt kasvattaa, samoin jäähdytysjärjestelmiä. Siksi Skoda tyytyi virallisen selityksen mukaan näin pieneen tehon kasvattamiseen.

TILAT RS 230:n ostaja ei joudu tinkimään tiloista tavalliseen Octaviaan verrattuna. Ohjaamossa ja takapenkillä on samat tilat, ja tavaratila vetää samat litrat. RS:ssä istutaan perusversioita matalammalla, mutta rata-ajossa hyvin kroppaa tukevan RS-penkin haluaisi vieläkin alemmas.

MALLISTO Kaksi korimallia: viistoperä tai farmari. Tarjolla on neljä erikoisväriä: Corrida Red, Moon White, Magic Black ja Steel Gray. Varustelu on paketoitu jo valmiiksi erittäin kattavaksi.

Skoda Octavia Combi RS 230 DSG
Hinta alk. 40 795 €
Suomeen lokakuu 2015

Moottori 1 984 cm3 turbonelonen
Teho 169 kW (230 hv) / 4 700–6 200
Vääntö 350 Nm / 1 500–4 600
0-100 km/h 6,7 s
Huippunopeus 245 km/h
EU-kulutus 6,5 l/100 km
CO2-päästöt 147 g/km
Mitat Pituus 4 685 mm, leveys 1 814 mm, korkeus 1 452 mm, akseliväli 2 680 mm
Omamassa 1 487 kg
Tavaratila 610–1 740 l

Lue myös tämä:
Uusi Octavia RS edeltäjäänsä 11 sekuntia nopeampi Nürburgringillä