Koeajo: Sääli, ettei tätä Renaultin sporttia tuoda Suomeen

Renault muistuttaa aina välillä R.S.-malleillaan, että myös sillä on urheilulliset geenit ja osaava moottoriurheiluosasto.

Ei tuoda Suomeen

Tykkäsimme

nopeutuneesta automaattivaihteistosta

napakoituneesta jousituksesta

terävöityneestä ajettavuudesta

urheilullisista istuimista

Emme tykänneet

turbo syö yhä ajamisen railakkuutta

ei manuaalivaihteistoa

Muistan ensimmäisen kokemukseni sportti-Cliosta vielä erittäin hyvin. Tuo auto oli Clio Williams, jota vei 2-litrainen ja 147-heppainen bensakone. Ajoin sitä nuorena pojankoltiaisena heinäkuussa 1993 Ranskassa. Tuota autoa voi pitää tavallaan nyt allani olevan Clio R.S. Trophyn esi-isänä. 

Aika tietysti kultaa muistot, mutta Clio Williamsissa oli särmää ja luonnetta. Siksi sen viimeisin perillinen eli 200-heppainen Clio R.S. oli sitä ajettuani pettymys. Enkä ollut mielipiteissäni yksin, Renault on saanut runsaasti pyyhkeitä auton hieman laimesta suorituskyvystä ja pehmeästä luonteesta.

Onneksi ranskalaiset ovat ottaneet kritiikistä onkeensa, ja muokanneet autosta hieman räväkämän version. Ja muutokset eivät todellakaan rajoitu pelkästään moottorin virittämiseen lastulla. Kone kiertää nyt hieman ylemmäs, rajoitin hakkaa vastaan 6 800 kierroksen kohtalla – mutta vain ensimmäisellä kolmella vaihteella. Muilla vaihteilla rajoitin on asetettu 6 500 kierrokseen.

Kone myös vastaa kaasun herkemmin, ja kuusiportainen kaksoiskytkinvaihteisto vaihtaa vikkelämpään pykäliä silmään – 40 prosenttia nopeammin normaali- ja sporttiasetuksella, ja 50 prosenttia nopeammin kisa-asetuksila. Vielä vikkelämmältä vaihdot tuntuvat, kun kuski käskee vaihteistoa ratin vivuilta. Vipujen liikerataa on lyhennetty kolmanneksella, eli vaihtotapahtuma tuntuu nopeammalta jo näinkin.

Ajettavuutta parantavat myös entistä nopeampi ja siten suorempi ohjaus sekä selvästi jäykentynyt taka-akseli. 220-heppaisen Trophyn alla rullaavat 205/40 R 18 Michelin Pilot Super Sport -renkaat. Ne pitävät tiessä erittäin hyvin, vaikka koeajolenkille osuu hyvin kosteat olosuhteet.

Kuski voi myös kartoittaa auton käytöstä itse telemetriatietohin perustuen. Kosketusnäytölle saa näkyviin runsaasti telemetriadataa eli kuskilla on ikään kuin oma kisainssi koko ajan matkassa. Valittavana on myös kolme esivalittua ajotilaa: normaali, sport sekä race. Näytöltä löytyy myös kello ajanottoa varten, jos kuski haluaa kellottaa oman kiihdytyksensä. Niitä helpottaa puolestaan launch control -järjestelmä.

Clio R.S. on nyt 220-heppaisena selvästi hauskempi laite. Raikuliksi ei tosin sitäkään voi vielä kutsua. Pikkusporttien luokassa on mukavasti tarjontaa, ja oma suosikkini on edelleen Ford Fiesta ST. Clio ei yllä aivan sen hauskuuteen, vaikka siinä oma vitsinsä onkin. Siksi on jotenkin sääli, ettei autoa tuoda Suomeen lainkaan.

Renault Clio R.S. 220 Trophy
Moottori 1 618 cm3, 4-syl. bensaturbo
Teho 162 kW (220 hv) / 6 050 r/min
Vääntö 260 Nm / 2 000–5 600 r/min (hetkellisesti 280 Nm yliahtotoiminnolla)
0-100 km/h 6,6 s
Huippunopeus 235 km/h
EU-kulutus 5,9 l/100 km
CO2-päästöt 135 g/km
Mitat Pituus 4 063 mm, leveys 1 732 mm, korkeus 1 432 mm, akseliväli 2 589 mm
Omamassa 1 279 kg
Tavaratila 300–1 146 l