Samsung vahvistaa äänituotteiden valikoimaansa merkittävällä yritysostolla - Bowers & Wilkins, Denon ja Marantz täydentävät monien muiden audiobrändien joukkoa

Samsung Electronics on vahvistamassa ja laajentamassa merkittävästi kuluttajille suunnattujen äänituotteiden arsenaaliaan yritysostolla.

Samsungin täysin omistama tytäryhtiö Harman International on sopinut ostavansa Masimolta sen Sound United -kuluttajaääniliiketoiminnan. Masimo aikoo keskittyä ydinliiketoimintaansa terveysteknologiaan.

Kaupassa Samsungin leiriin siirtyvät tunnetut audiobrändit Bowers & Wilkins, Denon ja Marantz.

Myös Harmanin Samsung hankki yritysostolla vuonna 2017. Sen kautta Samsungin audiobrändeihin ovat jo entuudestaan kuuluneet JBL, Harman Kardon, AKG, Mark Levinson, Arcam ja Revel. Samsung ei ole nostanut rooliaan näiden brändien taustalla järin laajasti esille, joten esimerkiksi monet JBL:n kaiuttimen tai kuulokkeiden ostajat eivät välttämättä ole edes tiedostaneet kytköstä.

Jatkossa Samsungin audiobrändivalikoima on entistä laajempi.

Kauppahinta Masimon ääniliiketoiminnasta on 350 miljoonaa dollaria (noin 308 miljoonaa euroa), ja se maksetaan rahana. Järjestelyn odotetaan toteutuvan vuoden 2025 loppuun mennessä muun muassa tarvittavien viranomaishyväksyntöjen saamisen jälkeen.

”Tämä yritysosto on strateginen askel eteenpäin HARMANin ydinliiketoiminnan ja jalanjäljen laajentamisessa keskeisissä tuotekategorioissa, kuten kodin äänentoistossa, kuulokkeissa, hifi-komponenteissa ja autoäänessä. Se täydentää olemassa olevia vahvuuksiamme ja avaa uusia kasvumahdollisuuksia. Sound Unitedin maailmanluokan äänentoistobrändien, kuten Bowers & Wilkinsin, Denonin ja Marantzin, portfolio liittyy HARMANin ikoniseen brändiperheeseen, johon kuuluvat JBL, Harman Kardon, AKG, Mark Levinson, Arcam ja Revel. Tämä yhdistetty brändiperhe, joka perustuu yhteiseen innovaatioiden ja äänentoistoteknologian huippuosaamisen perintöön, yhdessä molempien yritysten lahjakkaiden työntekijöiden kanssa mahdollistaa toisiaan täydentäviä äänentoistotuotteita, vahvistaa arvolupaustamme ja tarjoaa kuluttajille enemmän valinnanvaraa”, toteaa Harmanin Lifestyle-divisioonan johtaja Dave Rogers.

Harmanista Samsung maksoi aikanaan 8,0 miljardia dollaria. Kuluttajatuotteiden lisäksi merkittävä osa Harmanin liiketoimintaa ovat ratkaisut autonvalmistajille.