Koeajossa BMW 545e xDrive – upea moottori vie mennessään

BMW uudisti 5-sarjan ja perinteisen kasvojenkohotusten lisäksi pellin alle tuli uusi tehokkaampi lataushybridivoimalinja.

Tykkäsimme

Emme tykänneet

  • Alustan pintakovuudesta
  • Ohjauksesta matka-ajossa
  • Tavaratilan pienentymisestä hybridimalleissa

Hinta alkaen 69 494 €
Koeajoauto 85 920 €

BMW esitteli nykyisen korin 5-sarjan loppuvuodesta 2016. Malli-ikää on siis jo kertynyt sen verran, että oli korkea aika esitellä päivitetty versio. Ulkoisesti muutokset edustavat varsin perinteistä faceliftiä. Puskurit ja valot ovat saaneet uutta ilmettä molemmissa päissä ja ne ovatkin käytännössä ainoat uuden mallin ulospäin paljastavat elementit.

Sisätiloissa muutokset ovat vielä vähäisemmät. Uudistukset keskittyvät lähinnä päivitettyihin nappeihin sekä uutta ilmettä tarjoileviin näyttöihin.

Sähköä voimalinjoihin

Kaikki neli- ja kuusisylinteriset bensiini- ja dieselmoottorit ovat saaneet kylkeensä 48 voltin kevythybriditekniikkaa. Siinä tällekin kevyelle sähköistämiselle on muutaman gramman säästöt päästöissä. Yleisen mallin mukaisesti hihnavälitteinen normaalia tehokkaampi laturi kerää energiaa talteen esimerkiksi hidastuksissa, ja se voi hetkellisesti avustaa etenemistä antamalla kampiakselille suoraa voimaa 8 kW (11 hv) verran.

Mielenkiintoisin uutuus mallistossa on meillekin koeajoon saapunut uusi lataushybridi 545e. Tämä kuusisylinterisellä rivimoottorilla varustettu hybridi tulee täydentämään sähköistä mallistoa jo useamman vuoden 5-sarjan myydyimpänä mallina olleen 530e:n rinnalle.

Kuutoskone nostaa 5-sarjan lataushybridien käyttömukavuuden ja suorituskyvyn täysin uudelle tasolle. Silkinpehmeästi käyvä kuusisylinterinen on ehdottomasti yksi nykypäivän hienostuneimpia moottoreita. Kun tähän yhdistetään vaihteistokotelon sisään sijoitettu sähkömoottori, onnistuu lyhyiden matkojen ajaminen paikallisesti päästöttömästi. Voima välitetään 545e:n tapauksessa aina kaikille neljälle pyörälle.

Ajotuntumaltaan 5-sarja ei ole yhtä vakuuttava kokemus. Auton yli kahden tonnin omamassasta huolimatta valmistaja on selvästi halunnut yrittää korostaa urheilullisuutta. Tämä tuntuu arkipäiväsessä ajossa alustan turhana pintakovuutena. Alustan toiminta on parempaa vauhdin kasvaessa, mutta kokonaisuutena hieman pehmeämpi kyyti sopisi auton tyyliin paremmin. M Sport -varustelusta ei muusta mallistosta poiketen vaikuta hybridiversioiden alustaan, joten asiaa ei voi laittaa sen piikkiin. Ehkä lisävarustelistalta poimittavissa oleva säädettävä iskunvaimennus toisi helpotusta tilanteeseen.

Myös ohjaustuntuma jättää etenkin kitkarenkailla toivottavaa. Käännösten aikana auton toiminta on normaalia, mutta suoraa ajettaessa kokonaisuus ei vakuuta. Ohjauksen keskialue on tunnoton ja tahmea, minkä takia pienet suunnanmuutokset vaativat jatkuvaa keskittymistä. Sama haaste on vaivannut monia BMW:n malleja, mutta uudessa 3-sarjassa tällä osa-alueella oli havaittavissa selkeää parannus. Valitettavasti tämä kehitystyö ei vielä kerennyt mukaan 5-sarjaan.

Uudistuneen 5-sarjan parasta antia on ehdottomasti sen upea voimalinja. Kuusisylinterinen bensakone yhdessä sähkömoottorin kanssa ei jätä toivottavaa. Harmi, ettei auton mukavuus ole voimalinjan hienostuneisuuden tasolla.

BMW_545e_xDrive_2021_risto

BMW 545e xDrive nähdään Risto Virtasen ajotestissä uuden tv-kauden avausjaksossa sunnuntaina 21.3. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

MIKÄ BMW 5-sarjan uusi ja tehokkaampi lataushybridi.

KENELLE Sähköä, mutta myös kuutoskoneen hienostuneisuutta arvostavalle.

AJETTAVUUS 5-sarja tarjoaa alustan osalta varsin napakan tuntuman tiehen ja etenkin rauhallisemmassa ajossa epätasaisuudet tuntuvat varsin terävästi ohjaamossa. Ohjaus on edelleen valitettavan epämääräinen keskialueella, mikä tekee etenkin matka-ajosta epämiellyttävää; auto vaeltelee helposti kaistalla ja vaatii jatkuvaa paimentamista. Käännöksissä tilanne paranee, vaste on looginen ja auto tottelee ohjausliikkeitä tarkasti. Sport-asetuksella ohjaukseen tulee turhaa keinotekoista tahmeutta.

SUORITUSKYKY Pelkällä sähköllä ajaminen onnistuu vaivatta etenkin kaupunkinopeuksissa, mutta maantielle suorituskyky on rauhallinen. Sen sijaan polttomoottorin käynnistymisen myös lähes 400 hevosvoiman yhteisteho liikuttaa autoa erittäin rivakkaan tahtiin. Voimalinja on kaikissa tilanteissa kartalla tapahtumista ja vastaa kuljettajan käskyihin viiveettä.

TILAT 5-sarja edustaa sisätiloiltaan tyypillistä isoa premium-luokan sedania. Ohjaamossa on laadukas tunnelma ja ergonomia on kohdallaan. Takaistuin on muotoiltu kahdelle matkustajalle, ja tilaa on hyvin joka suuntaan. Lataushybridiversioissa tavaratila on valitettavasti 120 litraa muuta mallistoa pienempi akun vaatimasta tilasta johtuen. Tavaratilan pohja on huomattavasti korkeammalla tilan perältä, mutta välipohja on laskettavissa montulle tilankäytön optimoimiseksi.

MALLISTO Uudistuksen yhteydessä 5-sarjan perinteiset polttomoottorit saivat kylkeensä 48 voltin kevythybriditekniikkaa M550i-mallin V8-moottoria lukuun ottamatta. Tarjolla on kaksi tehoversiota 2,0-litraisesta bensaturbosta (135 ja 185 kW), yksi 3,0-litrainen rivikuutonen (245 kW) sekä 4,4-litrainen V8 (390 kW). Pienempi hybridiversio (215 kW) perustuu 2,0-litraiseen ja uusi tehokkaampi 3,0-litraiseen koneeseen. Dieselpuolelta löytyy yksi nelisylinterinen 2,0-litrainen (140 kW) ja kaksi tehoversiota 3,0-litraisesta rivikuutosesta (210 kW ja 250 kW). Kaikkien vaihteistona on aina 8-portainen automaatti ja kaikki versiot ovat saatavilla nelivedolla pienintä bensamallia lukuun ottamatta.

BMW 545e xDrive
Polttomoottori 2 998 cm3, R6 turbo
Teho 210 kW (286 hv) / 5 000–6 000 r/min
Vääntö 450 Nm / 1 600-3 500 r/min
Sähkömoottori
Teho 80 kW (109 hv)
Vääntö 265 Nm
Yhteisteho 290 kW (394 hv)
Yhteisvääntö 600 Nm
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 4,6 s
Huippunopeus 250 km/h (sähköllä 140 km/h)
Akkukapasiteetti 12,0 kWh
Lataus AC Type 2 3,7 kW (1×16 A)
Toimintamatka sähköllä 57 km
Yhdistetty polttoaineenkulutus 1,8 l/100 km
CO2-päästöt 41 g/km
Yhdistetty energiankulutus 23,1 kWh/100 km
Mitat Pituus 4 963 mm, leveys 1 868 mm, korkeus 1 497 mm, akseliväli 2 975 mm
Omamassa 2 020 kg
Perävaunumassa jarruin 2 000 kg
Tavaratila 410 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:
Koeajossa BMW 330e xDrive – nelivedolla ladattu hybridi

Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa! Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.