Jaguar esitteli keväällä ensimmäisen sähköautonsa. Nimellä I-Pace kulkeva uutuus on mielenkiintoinen lisä premium-luokan sähköautomarkkinoille.
Tykkäsimme
Voimalinjasta
Sisätiloista
Emme tykänneet
Kosketusnäyttöjen ajoittaisesti hitaudesta
Regeneraation säätöjen vähäisyydestä
Hinta alkaen 84 980 €
Koeajoauto 102 193 €
Pääsimme kesällä tutustumaan Jaguarin ensimmäiseen täyssähköautoon ulkomailla. Perehdyimme silloin kattavasti I-Paceen ja laajan koeajon voit lukea täältä. Keskitymme tässä eroihin ensihavaintoihin verrattuna ja sähköautoiluun yleisemmin.
Lyhyenä kertauksena kesällä ajamamme autot olivat niin sanottuja esisarjan autoja. Valmistajat tekevät yleisesti esisarjojen jälkeen vielä päivityksiä autoihin ennen niiden tulemista myyntiin, ja joskus muutokset saattavat olla yllättävänkin isoja. Nyt Suomessa ajettu auto oli kokenut muutamia päivityksiä, minkä myötä lisävarusteinen ilmajousitus tuntui ensitunnelmiin verrattuna pehmeämmältä. Tämän lisäksi vakionopeudensäädin kytkeytyi nyt koeajetussa autossa normaaliin tapaan pois, toisin kuin kesäisessä koeajossa, ja myös jarrutuntuma oli luonnollisempi.
Edelleen hieman häiritsevinä piirteinä keskikonsolista löytyvä kosketusnäyttöjärjestelmä oli ajoittain suorastaan ärsyttävän hidas. Sama koskee myös ohjauspyörän näppäimillä ohjattavaa mittaristonäyttöä. Hitaan reagoinnin lisäksi ohjauspyörän vasemmassa puolassa olevan painettavan rullakytkimen tuntuma on harmittavan huono, minkä myötä valikoissa navigointi on haastavaa.
Sähköautoilun ihanuus
Itse ajamisen puolesta I-Pace on vakuuttava kokonaisuus. Auto on kokoisekseen näppärän tuntuinen, eikä korkeaa massaa huomaa ratin takana normaalissa arkisessa ajossa. Yleisesti sähköautojen parasta antia on voimalinja, ja niin tässäkin tapauksessa. 294 kW (400 hv) teho ja ennen kaikkea heti lähdöstä käytettävissä oleva lähes 700 newtonmetrin vääntö tekevät vaikutuksen sekä kaupungissa että maantiellä.
Oman vaivattomuutensa ajamiseen tuo myös sähkömoottorien voimakas moottorijarrutus. Jaguarin kahdesta vaihtoehdosta tehokkaammalla regeneraation asetuksella jarrupoljinta ei tarvitse käyttää käytännössä muissa tilanteissa kuin pysähtymisissä. Regeneraation säätäminen voisi olla helpommin tehtävissä, sillä nyt asetukseen pitää navigoida usean painalluksen kautta. Muutamissa sähköautoissa on käytössä esimerkiksi ohjauspyörän takaa löytyvillä ”vaihdeläpysköillä” säädettävissä oleva regeneraatio, joten esimerkiksi kaupungista maantielle siirryttäessä säätäminen käy helposti. Jaguarin kohdalla tämä muutos jää useimmiten tekemättä. Toki piirteeseen tottuu ja valtaosaa tämä ei todennäköisesti häiritse, mutta nykypäivän individualistisessa yhteiskunnassa valinnanvapaus olisi trendikkäämpi ratkaisu.
Sähköautoista puhuttaessa säännöllisesti esiin nouseva asia on toimintamatka ja lataamisen vaikeus. On totta, että pidemmille matkoille sähköautolla lähtevän on hyvä suunnitella matkaansa etukäteen ja selvittää mahdollisia latauspaikkoja. Niitä alkaa olla pääteiden varsilla sen verran kattavasti, että esimerkiksi I-Pacella pystyisi suhteellisen vaivattomasti Helsingistä Lappiin. Etenkin jatkuvasti yleistyvät pikalatausasemat tuovat vaivattomuutta sähköautoiljan arkeen. Toistaiseksi Suomessa valtaosa CCS-standardin mukaiset pikalatausasemista lataavat autoa 50 kW:n teholla, jolloin esimerkiksi Jaguarin tapauksessa puolessa tunnissa saa ladattua noin 100 kilometrin ajoon vaadittavan määrän energiaa. Latausjärjestelmä mahdollistaa parhaimmillaan 100 kW:n teholla lataamisen, jolloin noin 15 minuutissa saa ladattua 100 kilometrin ajoon vaadittavan energian.
Pitkälle matkalle lähtevän on hyvä myös huomioida merkittävä kulutuksen kasvu nopeuden noustessa moottoritienopeuksiin. Polttomoottoriautolla vaihteiston avulla pystytään pitämään moottori tehokkaammalla toiminta-alueella, kun taas sähkömoottori joutuu nopeuden noustessa heikommalle toiminta-alueelle, vaikka hyötysuhde pysyykin aina polttomoottoria parempana. Jaguarin tapauksessa kulutus sekalaisessa ajossa pyöri noin 25 kWh/100 km paikkeilla, kun moottoritiellä kulutus nousi selvästi yli 30 kWh/lukemiin. Tällä kulutuksella laskennallinen toimintamatka olisi siis noin 300 kilometriä. Tälläkin kulutuksella I-Pacen toimintamatka on siis riittävä useimpien autoilijoiden usean päivän liikkumiseen.
Kerran sähköautoon tottumisen jälkeen vaihteistollinen polttomoottoriajoneuvo ei ajatuksen tasolla juurikaan houkuttele. Äänetön ja katkoton eteneminen yhdistettynä paikalliseen päästöttömyyteen on hieno yhdistelmä. Suurin haaste sähköautojen yleistymiselle on edelleen hinta, sillä kompaktin luokan autotkin maksavat helposti saman verran kuin kokoluokkaa isommat perinteisellä polttomoottorilla varustetut vaihtoehdot.
Jaguar I-Pace on koeajossa Teknavin 16. tuotantokauden seitsemännessä jaksossa, jonka ensiesitys nähdään maanantaina 29.10. klo 22.35 MTV3-kanavalla.
Jaguar I-Pace EV400 HSE
Kaksi sähkömoottoria
Yhteisteho 294 kW (400 hv) / 3 000-12 000 r/min
Yhteisvääntö 696 Nm / 0-3 000 r/min
Akkukapasiteetti 90 kWh
Vaihteisto Kiinteä välitys
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 4,8 s
Huippunopeus 200 km/h
EU-kulutus 21,2 kWh/100 km (WLTP)
Toimintamatka 470 km
Mitat Pituus 4 682 mm, leveys 2 011 mm, korkeus 1 565 mm, akseliväli 2 990 mm
Omamassa 2 208 kg
Tavaratila 638-1 453 l
Kuvat: Mikko Autio
Lue myös:
Koeajossa Jaguar I-Pace EV400 – sähköautokentän uusi peluri
Teknavin 16. tuotantokauden uudet jaksot esitetään maanantaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla. Uusinnat perjantaisin ja sunnuntaisin MTV3:lla. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.