Viistoperät pärjäävät katumaastureiden suosiosta huolimatta – koeajossa mukavan arkinen Hyundai i30

C-segmentin viistoperäluokka on yksi myydyimmistä, vaikka crossoverit ja katumaasturit ovat juuri nyt kovin muodikkaita. Viistoperien suosio perustuu kätevään kokoon, soveltuvuuteen monenlaiseen käyttöön sekä kilpailukykyiseen hinnoitteluun.

Tykkäsimme

Ajettavuudesta

Moottorista

Hinnasta

Emme tykänneet

Laatuvaikutelmasta

Ohjauksesta

Hinta alkaen 19 390 €
Koeajoauto 24 727 €

Viistoperäiset keskikoon mallit jaksavat pitää pintansa vuodesta toiseen. Myydyimpien automallien kärkipäässä komeilevat kolmantena Toyota Auris ja heti neljäntenä kintereillä Volkswagen Golf. Hieman kauempana, mutta noususuhdanteisena tulee Hyundai i30, jota myytiin tämän vuoden ensimmäisen puolikkaan aikana 381 kappaletta.

Hyundai i30 on helposti lähestyttävä etenkin ajettavuuden ja käytännöllisyyden kannalta. Kompaktin kokoinen viistoperä nielee sisäänsä pienen perheen vermeet ja jaksaa liikkua leppoisasti pienimmällä litran kokoisella voimanlähteellä.

Edullisuudestaan huolimatta autoon on saatavilla runsaasti teknisiä lisävarusteita, kuten avustusjärjestelmiä, turvallisuusvarusteita sekä yhteystoiminnot iPhonelle sekä Androidille. Classic-perusvarustetasossa ovat mukana muun muassa automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, kaistavahti ja -avustin sekä törmäysvaroitin. Malliston huipulla Style-varustetasossa on lisäksi kuolleen kulman varoitusjärjestelmä, risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä sekä liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä.

Navigointijärjestelmän palveluita päivitetään maksutta ensimmäiset seitsemän vuotta. Tiedot näkyvät kahdeksan tuuman värilliseltä “kelluvalta” kosketusnäytöltä, joka tarkoittaa näytön ilmavaa sijoittelua korkealle ja lähelle matkustajia.

Hyväksi vaihtoehdoksi jalostunut Hyundai i30 on nostanut statustaan niin automerkkinä kuin mallinakin. Sen tarkoituska ei ole olla dynaamisin ja tyylikkäin perheauto, vaan vahvuudet ovat huolellisessa perusrakentamisessa ja kilpailukykyisessä hinnassa. Myös muotoilun osalta mukava arkisuus viehättää ilman liian persoonallisia erityispiirteitä.

MIKÄ Kolmannen sukupolven Hyundai i30.

KENELLE VW Golfia, Ford Focusta, Toyota Aurista tai Kia Cee’diä harkitsevalle testaamisen arvoinen vaihtoehto.

AJETTAVUUS i30:n ajettavuus herättää ristiriitaisia tunteita. Hiljaisesti moottoritiellä etenevän perheauton ohjaus paljastuu pian liian herkäksi. Sen voisi kuvitella sopivan hyvin tiukkaan mutka-ajoon, mutta tällöin ohjauksen liiallinen keveys jättää tuntuman tiestä etäiseksi. Moottoritieajossa i30 on kuitenkin vakuuttava. Matkanteko on tasaista, hiljaista ja vaivatonta.

SUORITUSKYKY 120-hevosvoimainen litrainen moottori on yllättävän reipas. Manuaalivaihteisto sopii moottorin pariksi hyvin ja pienemmmällä vaihteella ohittelutkin onnistuvat kohtuullisen pienellä vaivalla.

TILAT Sisätilojen muotokieli on ajattoman konservatiivinen vaikka kojelaudan materiaaleissa korostuu muovisuus. Matkustus- ja tavaratilat ovat toiminnallisia ja väljiä. Takapenkeillä matkustaa mukavasti kaksi lasta, jolloin myös pääntila on riittävä. Tavaratila on 395 litran kokoinen ja se on laajennettavissa 1 301 litran vetoiseksi takaistuimet taittamalla. Tavaratilan käyttökelpoisuutta lisäävät myös sen säädettävä välipohja sekä suksiluukku.

MALLISTO Uuden sukupolven i30:ssä on laaja kattaus moottorivaihtoehtoja. Kaikkiaan kuuden moottorin valikoimassa on kolme bensiini- ja kolme dieselmoottoria. Malliston edullisin on vapaasti hengittävä 1,4-litrainen voimanlähde, joka kehittää 100 hevosvoimaa. Taloudellisinta bensiinimoottoria etsivälle on tarjolla 1,0-litrainen turbomoottori (120 hv), joka esiteltiin i20-mallin mukana keväällä 2015. 1,0-litrainen turbomoottori sekä 1,4-litrainen vapaasti hengittävä voimanlähde yhdistyvät aina kuusivaihteiseen manuaalivaihteistoon. Uutena moottorina i30:ssa on saatavilla nelisylinterinen 1,4-litrainen bensaturbo, joka kehittää 140 hevosvoimaa ja 242 Nm vääntömomentin. Uuden moottorin yhteyteen voi valita kuusivaihteisen käsivalintaisen vaihteiston tai seitsemänvaihteisen kaksoiskytkinautomaatin. Dieselpuolella 1,6 CRDI turbodieselmoottori on saatavilla kolmella eri teholuokalla (95, 110 ja 136 hv). Tehokkaimmassa dieselissä on seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto, muissa kuusivaihteinen manuaalivaihteisto. Mallisto laajeni hiljattain myös sporttisella i30 N -versiolla, jossa huippumallin keulalta löytyy 275-hevosvoimainen 2,0-litrainen turbomoottori.

Hyundai i30 1.0 T-GDI 6MT Comfort
Polttomoottori
998 cm3, R3, turbo
Teho 88 kW (120 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 171 Nm / 1 500-4 000 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen manuaalivaihteisto
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 11,3 s
Huippunopeus 187 km/h
EU-kulutus 5,6 l/100 km
CO2-päästöt 108 g/km
Mitat Pituus 4 340 mm, leveys 1 795 mm, korkeus 1 450 mm, akseliväli 2 650 mm
Omamassa 1 269-1 417 kg
Perävaunumassa jarruin 1 200 kg
Tavaratila 395-1 301 l
Takuu 5 vuotta

Kuvat: Mia Pelttari

Lue lisää Hyundai i30:stä:
Koeajossa Hyundain haaste Golfille – tasaisen varma suorittaja
Koeajossa Hyundain kunnianhimoisin perhefarkku – suunniteltu ja hinnoiteltu järki edellä​​​​​​​
​​​​​​​Ensituntuma: Sporttinen Hyundai i30 N lunastaa korkeat odotukset