Vertailu: Kolmonen vastaan nelonen, kirjaimellisesti – BMW ja Audi herkullisessa taistossa

Downsizing on päivän sana, ja sen hengessä Audi tarjoaa uutta A4:ää 1,4-litraisella bensakoneella. Myös sylintereiden määrä on vähenemään päin, ja BMW:llä on tarjolla sellainen jo 3-sarjaankin. Mikä olisikaan herkullisempi tilanne järjestää vertailutesti?

Vertailuautot

Audi A4 1.4 TSI
Hinta alk. 37 502 €
150 hv/0-100 km/h 8,7 s
testikulutus 7,7 l/100 km
Uusi A4 on vakuuttanut jo voittamalla Passatin ensimmäisessä vertailussa, jossa tulikokeen sai kolmilitrainen diesel. Nyt vertailuauto on maltillisempi 1.4 TSI, eli siis uusi hinnat alkaen versio.

BMW 318i
Hinta alk. 35 549 e
136 hv/0-100 km/h 9,3 s
testikulutus 7,5 l/100 km
BMW tunnetaan suorista kuutosistaan – ja vähitellen myös puolta pienemmistä moottoreistaan. 1- ja 2-sarjasta tutun kolmipytyn saa nyt myös 3-sarjaan, jossa se on luonnollisesti edullisin vaihtoehto.

Tilat

Audi A4
A4 ja 3-sarja ovat tiloissa suurin piirtein samalla viivalla, vaikka Audi on lähes 10 senttiä BMW:tä pidempi. Audissa on erinomaiset etuistuimet ja etumatkustajille on myös hieman enemmän tilaa. BMW:ssä on vastaavasti enemmän tilaa takamatkustajille. Lisäksi Audin takapenkin istuinosa saisi olla pari senttiä pidempi. Tavaratila vetää molemmissa autoissa 480 litraa. Laatuvaikutelman suhteen Audi on hieman edellä, ja A4 hyötyy myös siitä, että se on kaksikosta uudempi. Audiin on tarjolla uusia hyödyllisiä varusteita, kuten esimerkiksi piuhaton latausmahdollisuus matkapuhelimelle.

BMW 3
Jos hyvä istuinmukavuus on tärkeä ostokriteeri, BMW kannattaa valita urheiluistuimilla. BMW:n ohjaamon ergonomia on jälleen esimerkillinen, kaikki on erinomaisesti kuskin ulottuvilla. Plussaa tulee erityisesti vaihdekepin, ajotilavalitsimen sekä multimediayksikön käyttökytkimien sijoittelusta. Kun tähän lisätään vielä lukuisten avustavien järjestelmien helppokäyttöisyys, on kenen tahansa helppo tuntea olonsa kotoisaksi Kolmosen ratissa. BMW:stä on myös hieman parempi näkyvyys ulos – ja etenkin taakse. Audin pisaranmuotoiset sivupeilit ovat turhan pienet. BMW:n laatuvaikutelmaa rokottavat satunnaiset hajaäänet mukulakivikadulla ajettaessa.

Ajettavuus

Audi A4
Kiihdytettässä Audi hyötyy sen alhaisemmasta painosta sekä moottorin suuremmasta tehosta, ero BMW:hen on kuitenkin melko pieni. Audin neloskone käy myös aavistuksen tasaisemmin kuin BMW:n kolmonen ja se myös reagoi hieman herkemmin kuskin kaasujalan painalluksiin. Molemmissa vertailuautoissa oli mukautuva iskunvaimennus, ja Audissa jousitus toimii aavistuksen paremmin. Audi tuntuu istuvan koko ajan tiessä hieman paremmin ja sen käytös säilyy koko ajan rauhallisena. Audissa on myös enemmän joustovaraa, kun auto lastataan täyteen kuormaa. Lisäksi Audi on selvästi hiljaisempi, josta ainakin osakiitos on annettava Comfort-pakettiin kuuluville äänieristeisille etusivulaseille. Pujottelukokeessa Audi loistaa ketteryydellään, ja A4:ssä on myös parempi ohjaus.

BMW 3
Kolmisylinterinen moottori jaksaa yllättää. Se käy Kolmosen keulalla mukavan tasaisesti, eikä sen äänimaailma ärsytä. Vaimea murina istuu jotenkin ajamisen hauskuutta korostavan brändin keulalle. Moottori toimii myös erinomaisesti yhteen BMW:n pehmeästi toimivan 8-portaisen automaattivaihteiston kanssa. Välitykset ovat myös kohdallaan, 130 km/h nopeudessa ja suurimmalla vaihteella BMW:n kierroslukumittari näyttää lukemaa 2 250 r/min. Tämä näkyy polttoainetankilla pysähdyttäessä, BMW kuluttaa pari desiä vähemmän kuin Audi. BMW:n jousitus on hieman napakampi kuin Audissa, joka rokottaa jonkin verran mukavuutta. Ajoalustan epätasaisuudet iskeytyvät läpi matkustamoon selvemmin. BMW on ajajan auto käsittelyradalla. Vaikka Audi on ketterämpi, kevyempi ja tehokkaampi, BMW on käsittelykokeessa lähes kaksi sekuntia nopeampi. Tästä sen on kiittäminen testiautossa olleita Michelinin Pilot Super Sport -renkaita.

Tekniikka ja mittaustulokset

Tuomio

1. Audi A4
2609 pistettä
Audi nousee voittajaksi mukavuutensa sekä paremman ajettavuutensa ansiosta. Audi kuulostaa myös selvästi hiljaisemmalta. Audi on myös aavistuksen ripeämpi, mutta suurin ero pisteissä tulee lopulta kuitenkin jarruista, joiden tehossa Audi suorastaan loistaa.

2. BMW 3
2555 pistettä
Kolmonen on aavistuksen A4:ää tilavampi, ja myös suorituskyvyssä se vetää pidemmän korren. Ergonomiassa ja avustavien järjestelmien käyttölogiikassa BMW on mittatikku muille. Lisäksi BMW:n kolmisylinterisessä moottorissa on mukavasti potkua ja se on myös taloudellinen.

Pisteet