Väsymys liikenteessä vaikuttaa kuin alkoholi – 8 kohdan selviytymisohjeet

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Väsymys on yleinen ongelma liikenteessä. Arviolta se on joka kuudennen kuolonkolarin taustalla. Joka viides on torkahtanut rattiin ja väsyneenä ajamiseen on syyllistynyt lähes jokainen kuljettaja.

Väsymyksestä ja nukahtamisesta johtuvien onnettomuuksien yleisyyttä on mahdoton arvioida tarkkaan. Arvioita kuitenkin on, joita voidaan päätellä onnettomuuden luonteesta. Tyypillisimmillään väsymysonnettomuudet ovat valoisaan vuodenaikaan tapahtuvia kohtaamisonnettomuuksia tai tieltä suistumisia. Kuljettajan nukahtamisesta johtuvien onnettomuuksien törmäysnopeudet ovat usein suuria ja seuraukset vakavia.

Vapun juhlinnan jälkeen väsymys saattaa painaa ja liikenteeseen on silti lähdettävä. Jos olo ei ole vahva, kannattaa tilanne arvioida ja ottaa toimintasuunnitelma käyttöön. Onnettomuusriskiä lisäävä vakava väsymys on myös tärkeää tunnistaa; yli 24 tunnin valveillaolo heikentää merkittävästi ajokykyä ja on verrattavissa yhden promillen humalaan.

Joitain keinoja ja nyrkkisääntöjä rattiin nukahtamisen ehkäisemiseksi on olemassa.

1. Tunnista väsymys
Hiekkaiset ja raskaat silmät yhdistettynä rankkaan haukotteluun ovat yleisiä väsymyksen merkkejä. Jos tiemerkinnät, liikennemerkit ja liittymät jäävät huomaamatta, on ajokyky jo selvästi huonontunut ja reagointi hidastunut.

2. Älä aja sairaana
Ajaminen vaatii vahvaa ajokykyä, nopeaa reagointia ja rautaista arviointikykyä. Jos koet itsesi sairaaksi tai huonovointiseksi, vältä rattiin menoa.

3. Järjestä riittävästi unta
Nuku edellisenä yönä vähintään 6 tuntia tai enemmän. Jos yöunet jäävät vähille, nuku tarvittaessa päiväunet ennen matkaa.

4. Suunnittele
Mieti valmiiksi taukopaikat reitin varrelle ja pidä taukoja ajamisesta riittävän usein. Kuskin vaihto mahdollisuuksien mukaan auttaa etenkin pidemmällä ajomatkalla.

5. Valitse ajankohta
Vältä ajamista aamuyön tunteina kello yhden ja kuuden välillä. Tällöin riski rattiin nukahtamisesta on suurimmillaan.

6. Tankkaa oikein
Vältä tukevaa ateriaa ennen matkaa ja jätä alkoholi väliin. Varaa matkalle virkistävää juotavaa ja pientä evästä.

7. Järjestä tukijoukkoja
Aja mielellään hyvässä seurassa. Pirteä matkakumppani auttaa pysymään virkeänä.

8. Selviydy tien päällä
Jos väsymys kuitenkin yllättää kesken ajon, kannattaa toimia. Aja pysähdyspaikalle ja arvioi tilanne uudestaan. Pienen nuutumisen voi yrittää selättää kofeiinipitoisella juomalla. Kovemman väsymyksen selätykseen toimii parhaiten noin vartin nokoset.

Lähde ja kuva: Liikenneturva