Top 5: Pariisin autonäyttelyn konseptit – häijyjä, kauniita ja hätkähdyttäviä

Listasimme Pariisin autonäyttelyn viisi villeintä visiota. 

1. Vision Mercedes-Maybach 6 (pääkuvassa)
Maybachin konsepti on häijyn kaunis ilmestys. Se vie mielikuvat hyviin vanhoihin aikoihin – Gatsbyn aikakaudelle; isoihin valtamerilaivoihin, höyryvetureihin ja kiiltäviin iltapukujuhliin, joissa shampanjaa virtaa ja torvimusiikki raikaa. Samalla auton linjoissa on kuitenkin sopivan moderni ote. Vau.

2. Renault TreZor
Renaultin muotoilujohtaja Laurens van der Acker hätkähdyttää uusimmalla luomuksellaan. Littana ja urheiluautomainen konsepti leikittelee auton perinteillä ja haastaa meidät ajattelemaan uudella tapaa. Sähköautoja on mahdollista rakentaa monen näköiseksi ja oloiseksi. Samalla konsepti johdatelee meitä jo tulevien uusien Renaultien muotokieleen.

Lue myös: Mitä seuraavaksi Renault? Villi konseptiauto näyttää suunnan

3. Citroën CXperience
Citroënin konsepti on näyttävä ilmestys, ja ranskalaiset hivelevät myös historiaansa ottamalla sen nimeen legendaarisen CX-yhdistelmän. Toki autolla on tarkoituksensakin, sen keula on johdantoa Citroënin tulevaan muotokieleen. Citroën on löytänyt uudestaan hetkeksi kadottaneensa ranskalaisuutensa ja kilpailee näin Renaultin kanssa estettisten autonostajien sieluista.

Lue myös: Citroën CXperience – pelkkä konsepti vaiko sittenkin enemmän?

4. BMW X2
BMW aloitti parillisen X-sukupolven esittelyn yläpäästä, ja X6 on jakanut mielipiteitä esittelystään lähtien. X4 on mittasuhteiltaan selvästi maltillisempi, mutta samalla aavistuksen tylsempi. Isosisariinsa verrattuna X2-konsepti on selkeälinjaisempia ja kauniimpi.

Lue myös: BMW:ltä tulossa todella namun näköinen maasturi

5. Lexus UX
Lexuksen uusi muotokieli ei ole toiminut aivan ongelmitta kaikissa sen SUVeissa, mutta pikkuiseen UX-konseptiin härski keula istuu kuin nakutettu. Toivoa vain sopii, että auto päätyy tuotantoon. Ja kun se päätyy, toivoa sopii, että konseptin muodot eivät laimene.

Lue myös: Lexukselta pian hieman yli nelimetrinen pieni kompakti katumaasturi?

Kuvat: Vesa Eskola