Tässä on Skodan uusi katumaasturi Karoq – ainekset suureen suosioon

Skoda on yleisen nykytyylin mukaisesti paljastanut tipoitellen kuvia ja tietoa uudesta suosikkiluokan tulokkaasta. Nyt oli aika vetäistä huppu pois ja katsoa, miltä kokonaisuus näyttää.

Skoda Karoq sijoittuu kompaktien katumaasturien kokoluokkaan. Uutuudella on mittaa hieman alle 4,4 metriä, joten kyseessä ei ole mikään möhkömaasturi. Nopealla vilkaisulla Karoq näyttää kutistetulta Kodiakilta. Maskista alkava vaakalinja jatkuu auton vyötärölinjaan, joka jatkuu auton ympäri. Muodoissa on Skodan nykytyyliin kuuluvia teräviä pokkauksia ja sukunäkö muuhun mallistoon selvä.

Pyörät ovat suhteellisen kulmissa ja pitkä akseliväli varmistaa hyvät sisätilat. Edessä tunnelma on hyvin lähellä Kodiakia etenkin keskikonsolin muotoilun myötä. Mittaristoksi on tarjolla ensimmäistä kertaa Skodalla näytöllä toteutettu virtuaalinen mittaristo. Liitettyvyysominaisuudet vastaavat nykypäivän standardeja. Varustelumahdollisuudet ovat kattavat ja autoon on tarjolla myös muista Skodan malleista tuttuja nykyaikaisia kuljettajaa avustavia järjestelmiä.

Takanapenkillä on hyvin tilaa ja penkki tarjoaa riittävästi reisitukea. Lisävarusteena on tarjolla pituussuunnassa liikuteltava penkki. Tavaratilaa on tarjolla vakiovarusteisena 521-1 630 litraa. Takapenkit ovat myös kokonaan irroitettavissa, jolloin tilaa on 1 810 litraa. Katumaasturin muotoiluun istuvan korkean puskurin vuoksi lastauskynnys jää korkeaksi.

Moottorivalikoima koostuu konsernin moderneista turbokoneista. Bensamallisto alkaa 1,0-litrainen kolmisylinterisen 115-hevosvoimaisesta versiosta. Tämän lisäksi tarjolla on myös uusi 1,5-litrainen nelisylinterinen bensakone. Dieselmallisto alkaa 1,6-litraisesta ja malliston huipulta löytyy 2,0-litrainen 190-hevosvoimainen, joka on aina nelivetoinen ja varustettu automaattivaihteistolla. Kaikkien muiden yhteyteen on tarjolla jo 6-portainen manuaali, tai 7-portainen kaksoiskytkinautomaatti.

Karoq ei tarjoa suuria yllätyksiä, mutta menestyksen ainekset ovat kasassa. Se tarjoaa mittoihinsa nähden hyvät tilat ja tekniikka on modernia. Suomen hinnat julkaistaan syksyllä, ja lanseeraus ajoittuu vuodenvaihteen tienoille. Maahantuojan tavoitteena täydelle vuodelle on noin parin tuhannen auton myynti.

Kuvat: Mikko Autio