Porsche esitteli kesällä täysin uuden Panameran, ja nyt Pariisin autonäyttelyssä esirippu nousi kaupuallisesti erittäin mielenkiintoisen pistokehybridimallin edestä. Panamera 4 E-Hybridissä yhdistyy Porschemainen suorituskyky pieneen kulutukseen; kiihdytys satasen nopeuteen tapahtuu 4,6 sekunnissa, mutta EU-kulutukseksi kirjataan vain 2,5 l/100 km, mikä vastaa CO2-päästöinä lukemaa 56 g/km.
Pellin alta löytyy uusi 2,9-litrainen ahdettu V6-bensiinimoottori, joka hybridiversiossa tarjoaa 330 hevosvoimaa ja 450 newtonmetriä vääntöä. Moottorin ja vaihteiston väliin sijoitettu sähkömoottori puolestaan tarjoaa kuljettajan käyttöön välittömästi 136 hevosvoimaa ja 400 newtonmetrin väännön. Järjestelmän yhteistehoksi kirjataan 462 hevosvoimaa ja kunnioitettava 700 newtonmetriä vääntöä. Huippunopeutta Panamera 4 E-Hybrid kerää parhaimmillaan 278 km/h.
Akkutekniikka on kehittynyt edeltäjään verrattuna, ja pelkällä sähköllä pystyy ajamaan valmistajan ilmoittaman mukaan noin 50 kilometriä. Etenkin Suomen kaltaisissa olosuhteissa suuri kiitos tulee auton nelivetoisuudesta edeltäjän takavetoisuuteen verrattuna.
Suomessa Panamera 4 E-Hybridin hinnat alkavat 123 361 eurosta, ja se on siten tällä hetkellä Panamera-malliston ylivoimaisesti edullisin versio Suomessa.
Lue lisää uudesta Panamerasta:
Porsche esitteli toisen sukupolven Panameran – aiempaa linjakkaampi ja nopeampi
Porschen uutuus lyö tiskiin hurjan kattauksen uutta tekniikkaa – tutustuimme autoon pintaa syvemmältä
Ensituntuma: Panameran toinen painos
Koeajossa se kauniimpi Panamera
Kuva: Porsche