Opel julkaisi tulevaisuuden kehityssuunnitelmat – luvassa sähköä ja säästöä

Opel päätyi keväällä osaksi ranskalaista PSA-konsernia. Nyt valmistaja julkaisi strategisen lähitulevaisuuden PACE!-suunnitelman.

Opelin oston jälkeen PSA-konserni on markkinaosuudella mitattuna Euroopan toiseksi suurin autonvalmistaja. Yhteensä konsernilla on 40 tehdasta ja noin 200 000 työntekijää, ja globaalisti konserni valmistaa vuosittain noin 4,3 miljoonaa autoa. Isojen yhtiöiden yhteenliittymällä luonnollisesti tavoitellaan toimintojen tehostamista, ja Opelin nyt julkaisemat luvut ovat tavoittelemisen arvoisia. Vuoteen 2020 mennessä Groupe PSA tavoittelee konsernitasolla 1,1 miljardin euron vuosittaisia synergiaetuja, ja vuoteen 2026 mennessä luku yritetään kasvattaa 1,7 miljardiin euroon.

Käytännön esimerkkinä säästöjä synnyttävistä synergiaeduista käy autojen pohjalevyratkaisut. Tällä hetkellä konsernin sisällä käytetään yhteensä yhdeksää erilaista pohjalevyä, kun vuoteen 2024 mennessä tämä luku tippuu kahteen (CMP ja EMP2). Sama supistus tulee myös voimanlähteille, kun nykyisen kymmenen moottoriperheen sijaan vuonna 2024 on käytössä neljään perusratkaisuun pohjautuvia voimanlähteitä.

Opelin kuluvan vuoden uutuusmalleihin lukeutuu Peugeotin tekniikkaan perustuva Crossland X.

Opelin päätyminen ranskalaisten omistukseen ei suinkaan tarkoita merkin hiipumista. Päin vastoin, ranskalaiset haluavat tarjota konsernitasolla asiakkailleen Opelia saksalaisena vaihtoehtona, ja yhtenä suurimpana tavoitteena on luonnollisesti aseman vahvistaminen Saksan suurilla kotimarkkinoilla, joilla ranskalaismerkit eivät ole erityisen vahvoja. Tämä näkyy panostuksina Opelin kotipaikkaan Rüsselsheimiin, jota tullaan laajentamaan Opelin suunnittelutyön lisäksi koko konsernin teknologiakeskukseksi. Ensimmäisiä nimettyjä osaamiskeskuksen painoalueita ovat esimerkiksi polttokennoteknologian ja kuljettajaa avustavien järjestelmien kehitys.

Automalliston suhteen nousee esille sähköistäminen. Vuoteen 2020 mennessä Opel esittelee neljä sähköistettyä mallistoa, joihin lukeutuvat Grandland X:n pistokehybridi sekä uusi vuonna 2019 Corsa, josta on odotettavissa täyssähköinen versio. Vuoteen 2024 mennessä kaikista mallisarjoista nähdään jollain asteella sähköistetty versio. Tällä hetkellä Euroopan isoilla sähköautomarkkinoilla tarjolla oleva Ampera-e ei puolestaan tämän hetken arvion mukaan tule Suomen markkinoille. Syynä on auton suuri kysyntä muilla markkinoilla, sekä Suomen markkinoita ajatellen korkeaksi nouseva hinta.

Kuvat: Mikko Autio