Onko katumaastureita pakko myydä pullistetuilla lokasuojilla?

Katumaasturit ja crossoverit ovat kaikkien huulilla. Perinteiset korimallit joutuvat tekemään tilaa uuden tieltä. Suurimmilta osin kyseessä on autotehtaiden onnistunut markkinointikampanja, sillä harva katumaasturi on oikeasti mitään muuta kuin kurahelmat ja pullistetut puskurit saanut tila-auto. Moni katumaasturi on myös etuvetoinen, ja jos neliveto onkin kyydissä, se on toteutettu sähköisesti.

Tässä pullistevassa joukossa hieman tavallisemman näköiset autot ovat kuitenkin kovilla. Mutta eikö tavallisemman näköinen ja vähemmän pullisteleva riitä – jos sen ominaisuudet ovat kohdallaan? Tätä joutuu pohtimaan ainakin Suzukin maahantuoja Suomessa.

Suzuki Ignis on pienen pikkuauton kokoinen crossover, jonka toinen sukupolvi esiteltiin jo Tokion autonäyttelyssä viime vuonna. Nyt auto on saapumassa Eurooppaan, mutta Suomen maahantuontikuvio on vielä auki.

Hieman hassun ja kotteromaisen muodon takana on kuitenkin paljon Suomeen järkeviä asioita; kuten maavara, jota Ignis tarjoaa 18 senttiä. Ja nelivetokin on tarjolla. Korkea istuma-asento avaa hyvän näkymän ulos, ja laatikkomaisiin ulkomuotoihin on saatu pakattua auton kokoon nähden hyvät tilat. Laatikkomaiset ulkomuodot on myös helppo hahmotaa auton sisältä. Monikäyttöisyyttä tuo pituussuunnassa liikuteltava takapenkki, eli tavaratilan kokoa saadaan kasvatettua takamatkustajien tilojen kustannuksella.

Igniksen moottorivalikoima kattaa 1,2-litraisen bensakoneen sekä saman moottorin ympärille rakennetun kevythybridiversion, jossa litium-ioni akusto ottaa talteen jarrutusenergiaa ja hyödyntää sitä käynnistyksissä sekä kiihdytyksissä.

Väittäisin, että 3,7 metriä pitkälle pikkuautolle riittää Suomessakin kysyntää, jos sen hinta vain saadaan kohdalleen ja asiakkaat saadaan kauppaan tutustumaan tuotteeseen. Ignis on kieltämättä hieman erikoisen näköinen, mutta siinä on paljon sisäistä kauneutta. Ominaisuuksiltaan Ignis riittää hyvin esimerkiksi hieman varttuneemman pariskunnan autoksi. Ja autossa on myös potentiaalia Suomen halvimmaksi nelivedoksi…

comments powered by Disqus