Koeajossa Volkswagen Caravelle – tila-autojen aatelia

Volkswagen Caravelle astuu kuvaan, kun perinteinen tila-auto jää pieneksi. Auto tarjoaa mukavat oltavat kahdeksalle hengelle.

Koeajoauton hinta 70 740 €

Tykkäsimme

Tiloista / muunneltavuudesta

Voimalinjastosta

Emme tykänneet

Rengasmelusta

Hinnasta

Volkswagen Transporterista esiteltiin tänä vuonna kuudes sukupolvi. Sen vanavedessä uudistettiin myös henkilökuljetukseen tarkoitetut Multivan ja Caravelle. Ulkonäöltään autot muistuttavat pitkälti toisiaan, mutta kurkistus autojen sisälle paljastaa erot. Multivan on tarkoitettu herrasväen VIP-kuljetuksiin. Caravellessa on puolestaan menty selvästi tilat ja kuljetustarpeet edellä.

Caravellesta on olemassa sekä lyhyt (4892 mm) että pitkä (5292 mm) versio. Koeajoomme valitsimme jälkimmäisen, joka mahdollistaa upeat tilat kahdeksalle henkilölle ja vielä ruhtinaallisen tavaratilan. Kaksi viimeistä istuinriviä voi tarpeen tullen irrottaa, jolloin Caravelle käy myös pakettiautosta.

Perusasennossa kaikki kolme istuinriviä ovat eteenpäin, mutta keskimmäisen rivin menosuuntaa voi myös vaihtaa. Kulkua autoon helpottaa molemmilta puolilta löytyvät liukuovet, joten lasten kanssa ei tarvitse pelätä kolhimasta viereistä autoa. Valtavien oviaukkojen ansiosta myös viimeiselle penkkiriville kipuaminen on helppoa.

Etutilat ovat käytännössä identtiset Volkswagen Transporterin kanssa. Tukevassa istuimessa taittaa mukavasti pidemmänkin matkan. Hallintalaitteet toimivat saksalaisella täsmällisyydellä.

Kaikki moottorit täyttävät Euro 6 -päästönormit. Valittavissa on neljä kaksilitraista dieselmoottoria (84-204 hv) ja kaksi bensaturboa (2.0 / 150-204 hv). Valitsimme koeajoon malliston huipulta löytyvän 204-hevosvoimaisen dieselin, joka oli varustettu DSG-automaatilla ja nelivedolla. Dieselmoottori on sivistynyt käyntiääneltään. Sitkeä alavääntö tekee ajamisesta jouhevaa. Painavaan autoon vääntävä dieselmoottori sopiikin kuin nenä päähän.

Ajettavuudeltaan Caravelle on tuttua Volkswagen tasoa. Ohjaus on hyvin painotettu. Jousitus kantaa hyvin isommankin kuorman. Mukavuudessa Caravelle ei kuitenkaan yllä aivan ylellisemmän Multivanin tasolle. Rengasäänet kuuluvat selvemmin ohjaamoon ja jousitus on napakampi. Tätä selittää osittain se, että Multivanista löytyy säädettävä iskunvaimennus. Autojen välille on siis haluttu tehdä selvä hajurako – ja se näkyy myös hinnassa. Samalla dieselmoottorilla Multivan on yli 15000 euroa kalliimpi.

Caravellen hinnat alkavat pienimmällä dieselmoottorilla noin 50000 eurosta, mutta isompi moottori ja varustelu nostavat hintalapun helposti 70000 euron kantturoihin.

Volkswagen Caravelle 2.0 TDI 4motion DSG
Moottori 1968 cm3, 4-sylinterinen, turbodiesel
Vaihteisto 7-vaihteinen, automaatti
Teho 150 kW (204 hv) 4000 r/min
Vääntö 450 Nm 1400–2400 r/min
0-100 km/h 9,6 s
Huippunopeus 199 km/h
Keskikulutus 6,5 l / 100 km
CO2-päästöt 169 g/km
Mitat Pituus 5406 mm, leveys 1904 mm, korkeus 1990mm, akseliväli 3400 mm
Omamassa 2105 kg

comments powered by Disqus