Koeajossa Volkswagen Arteon – koko kansan tyyliniekka

Tunteilla on usein iso vaikutus auton hankinnassa. Juuri tähän osa-alueeseen haluaa vedota myös uusi Arteon.

Tykkäsimme

Tyylikkäästä ulkoasusta

Mukavuudesta

Tiloista

Emme tykänneet

Sisätilojen tylsyydestä

Vaihteiston toiminnasta start-stopin kanssa

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Hinta alkaen 44 997 €
Koeajoauto 55 051 €

Volkswagen ei perinteisesti ole se tunteita herättävin auto. Tuotteet ovat pääasiassa hyvin neutraaleja, millä on pyritty miellyttämään suurta yleisöä. Muokattavuus ja persoonallisuus ovat kuitenkin viime vuosina nostanut päätään vahvasti ja asiakkaat kaipaavat erilaisia vaihtoehtoja.

Volkswagen esitteli uuden Arteonin keväällä Geneven autonäyttelyssä. Käytännössä Arteon paikkaa CC:n jättämän aukon, vaikkei valmistaja haluakaan markkinoida uutuutta tämän seuraajana. Arteon halutaan myös eriyttää selkeästi Passatista, vaikka pinnan alta löytyvä tekniikka onkin käytännössä samaa tarjontaa.

Etenkin ulkonäön osalta Arteon onnistuu hienosti tavoitteissaan. Auto näyttää sopivan persoonalliselta ollen samalla itsevarman elegantti. Se saa päät kääntymään kadulla, ja monien ihmetys onkin suuri huomatessaan Volkswagenin merkin. Keulan ilmeessä on aggressiivisuutta, jota vahvistetaan viirumaisilla päiväajovaloilla. Loivasti pitkältä matkalta laskeva kattolinja antaa sivuprofiilille tyylikkään ilmeen, johon perä sulautuu hienosti.

Sisälle istuutuessa tunnelma hieman lässähtää. Ulkonäkö kerkesi nostaa odotuksia, mutta sisällä tunnelma on kuin suoraan Passatista. Siinä ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta ulkokuoren jälkeen tämä ratkaisu tuntuu hieman turhan tylsältä. Pienillä muotoilumuutoksilla tunnelmaa olisi voitu viedä elegantimpaan suuntaan. Toisaalta nyt kuka tahansa viime aikoina Volkswageneita ajanut kotiutuu ohjaamoon helposti.

Myös kaikki muu on tuttua ja turvallista konsernilinjaa. Voimalinja toimii pääasiassa hienostuneesti, ja ainoa ärsytyksen aihe löytyy kaksoiskytkinvaihteiston toiminnasta start-stop-järjestelmän kanssa. Kuljettajan on hyvä herättää kone ennen kuin painaa kaasupoljinta syvemmälle lähteäkseen liikkeelle. Jos polkimen painaa kerralla syvemmällä on seurauksena varsin brutaali nykäisy.

Kokonaisuutena Arteon onnistuu pyrkimyksissään varsin hyvin. Se herättää huomiota ja kiinnostusta ulkonäöllään, mutta on ratin takaa tuttu ja turvallinen konsernituote.

MIKÄ Ylemmän keskikuokan tyylittelijä.

KENELLE Naapuruston Passateihin pesäeron haluavalle.

AJETTAVUUS Vakioalustalla varustettu Arteon yllättää ensimmäisenä mukavuudella. Isot ja näyttävät vanteet eivät ole helpoin lähtökohta tähän, mutta Volkswagen on onnistunut säätämisessä hyvin. Myös kaikki muut osa-alueet toimivat kuten uudelta Volkswagenilta sopii odottaa; ohjaus on miellyttävä ja suhteellisen tarkka, auto ei kallistele liikoja, ja kuljettajan paikalla on helppo tuntea olonsa kotoisaksi.

SUORITUSKYKY 150-hevosvoimainen diesel saattaa kuulostaa nykymaailmassa hieman alimitoitetulta näin isolle autolle, mutta todellisuudessa se hoitaa tehtävänsä mallikkaasti. Tästä suurin kiitos kuuluu 340 newtonmetrin väännölle, jota automaattivaihteisto osaa hyödyntää tehokkaasti. Kokonaisuus on on vaivaton, mutta urheilullisia elämyksiä kaipaavien kannattaa vilkuille malliston tehokkaampia versioita.

TILAT Arteon tarjoaa hyvät sisätilat sekä matkustamon että tavaratilan osalta. Etupenkkiläisillä näkymät ovat pitkälti tutut Passatista. Takapenkkiläisillä on erittäin hyvät jalkatilat, mutta ryhdikkäästi istuttaessa pää alkaa hipoa linjakkaasti laskevan katon verhoilua jo noin 180 senttisellä. Tavaratila on iso ja hyödynnettävyys helppoa ison lastausluukun ansiosta. Ainoastaan korkeahko nostokynnys hankaloittaa etenkin painavampien tavaroiden nostelua.

MALLISTO Moottorivaihtoehtoja on toistaiseksi neljä ja kaikkien parina toimii kaksoiskytkinvaihteisto. Koeajetun dieselin lisäksi tarjolla on kaksoiahdettu versio 2,0-litraisesta TDI:stä, joka tuottaa 240 hevosvoimaa. Bensapuolella on tarjolla 190- ja 280-hevosvoimaiset versiot 2,0-litraisesta TSI:stä. Tehokkaimpien moottorien myötä auto on myös aina nelivetoinen. Mallisto on päivittymässä lähiaikoina ainakin 1,5-litraisella bensakoneella, josta odotetaan myydyintä versiota. Perusvarustelun päälle on tarjolla joko mukavuutta painottava Elegance (n. 3 000 €) tai urheilullinen R-Line (n. 3 700 €). Elegance-versiossa varustelu on jo hyvin kattava pitäen sisällään muun muassa 12,3-tuumaisen digitaalisen mittariston, kaistallapitoavustimen, aktiivisen vakionopeudensäätimen, LED-ajovalot, pysäköintitutkat sekä 8-tuumaisella kosketusnäytöllä varustetun multimediajärjestelmän.

Volkswagen Arteon 2.0 TDI DSG Elegance
Polttomoottori
1 968 cm3, R4 turbo
Teho 110 kW (150 hv) / 3 500-4 000 r/min
Vääntö 340 Nm / 1 750-3 000 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 9,1 s
Huippunopeus 220 km/h
EU-kulutus 4,4 l/100 km
CO2-päästöt 116 g/km
Mitat Pituus 4 862 mm, leveys 1 871 mm, korkeus 1 422 mm, akseliväli 2 837 mm
Omamassa 1 643 kg
Perävaunumassa jarruin 2 000 kg
Tavaratila 563 l

Kuvat: Mikko Autio

Uusi Volkswagen Arteon nähdään Risto Virtasen testissä Teknavin 14. tuotantokauden ensimmäisessä jaksossa maanantaina 18.9. klo 22.35 MTV3-kanavalla.