Koeajossa uuden sukupolven Subaru – tuttu ja turvallinen valinta

Toisen sukupolven Subaru XV on ensimmäinen Euroopassa esiteltävä valmistajan uutta Global-perusrakennetta hyödyntävä auto. Etenkin tyyliä ja laatuvaikutelmaa on hiottu parempaan suuntaan.

Tykkäsimme

Voimalinjan toiminnasta rauhallisessa ajossa

Maasto-ominaisuuksista

Laatuvaikutelmasta

Emme tykänneet

Verkkaisesta kiihtyvyydestä

Ohjauksen tunnottomuudesta

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Hinta alkaen 30 872 €
Koeajoauto 42 710 €

Subaru on Euroopan automarkkinoilla varsin pieni tekijä. Japanilaisen autonvalmistajan tuotteita myytiin viime vuonna maailmanlaajuisesti ensimmäistä kertaa yli miljoona kappaletta, mutta Eurooppaan niistä päätyi vain noin 40 000. Samaa kokoluokkaa edustavat yksinään Kiina ja Australia, kun taas Japanin kotimarkkinoilla lukema on jo noin 155 000. Subarun ehdoton ykkösmarkkina on Pohjois-Amerikka yli 665 000 kappaleen myynnillä.

Subaru kuitenkin näki omiin vahvuuksiinsa hyvin sopivan mahdollisuuden Euroopan vajaa kymmenen vuotta sitten vallanneessa SUV-villityksessä. Etenkin pienten ja keskikokoisten SUV-mallien kysyntä on ollut jo vuodet tasaisessa kasvussa eikä tälle näy loppua. Samaa tukee myös käytännössä kaikkien autonvalmistajien tarjonnan laajentaminen juuri tähän luokkaan.

Subaru esitteli kasvaville markkinoille vuonna 2011 ensimmäisen sukupolven XV:n, ja nyt on vuorossa toinen merkittävästi uudistettu mallisukupolvi. Auto perustuu rapakon takana nähdyn Imprezan tavoin Subarun uudelle Global-pohjalevylle, jonka kehityksessä on huomioita alusta lähtien myös hybridien ja sähköautojen tarpeet.

Muotoilussa on menty huomattavasti sulavampaan suuntaan ja auton leveyttä korostetaan takavalojen vaakasuuntaisella asettelulla. Sisätiloissa vallitsee japanilainen ilme; kuljettajalla on näkökentässään mittariston keskinäytön lisäksi ajotietokoneen iso näyttö ylhäällä kojelaudalla ja multimediajärjestelmää hallitaan keskikonsolin näytön kautta. Nappeja löytyy etenkin ratista ensivilkaisulla paljon, mutta hetken opettelun jälkeen järjestelmien käyttö sujuu varsin intuitiivisesti.

Auton tutuista perusominaisuuksista on pidetty kiinni, mutta pinnan alla on tapahtunut paljon muutoksia. Auto on hieman aiempaa hieman isompi, mutta ulkomitat ovat edelleen kompaktiluokkaan istuvat. Sisätiloissa on tehty lukuisia pieneltä tuntuvia parannuksia, joilla kuitenkin on iso merkitys mukavuuden kannalta. Esimerkkeinä mainittakoon parempi hartiatila, aiempaa paremmin optimoitu lämmön jakautuminen, sekä paremmat jalkatilat takapenkkiläisille.

Moottoripuolella ei ole tapahtunut suuria muutoksia, vaan pellin alle on tarjolla pääasiassa tutut 1,6- ja 2,0-litraiset vapaasti hengittävät bokserimoottorit. Optimoinnilla molemmat tuottavat hieman aiempaa enemmän tehoa kulutuksen ollessa kuitenkin pienempi. Vaihteistona toimii aina tuttu CVT-automaatti, johon on eurooppalaisten asiakkaiden pyynnöstä lisätty rajummissa kiihdytyksissä ohjelmoidut pykälät. Vaihteistoa voi käyttää myös manuaalisesti. Tehojen optimoinnin lisäksi moottorin ja vaihteiston massaa on onnistuttu vähentämään noin 20 kilolla.

Yhtenä Subarun tavaramerkkinä on neliveto, joka on vakiona myös kaikissa XV-malleissa. Tämä tekee autosta kokoluokassaan poikkeuksellisen maastokykyisen. Reilun 22 senttimetrin maavaran ja jatkuvan nelivedon turvin autolla selviää oikeasti varsin haastavistakin paikoista. Ensikoeajojen yhteydessä ominaisuuksia päästiin testaamaan hyvin mutaisella metsäuralla, minkä auto selvitti muutamista varsin haastavista tilanteista huolimatta hienosti. Oman lisänsä maastoajoon tuo myös XV:stä löytyvä X-Mode-ajoasetus, joka muuttaa esimerkiksi kaasupolkimen vastetta, luistoneston toimintaa sekä aktiivista voimanjakoa paremmin maastoajoon sopivaksi.

XV on ottanut ison askeleen eteenpäin myös aktiivisen turvallisuuden osalta. Auto on aina varustettu EyeSight-järjestelmällä, joka pysäyttää auton tarvittaessa itsenäisesti peräänajon välttämiseksi. Japanissa tehdyn tilastollisen tutkimuksen mukaan järjestelmä on osoittautunut erittäin toimivaksi vähentäen peräänajo-onnettomuuksia jopa 84 prosentilla. Uuteen XV:hen on tarjolla myös nykypäivän standardien mukaisesti mukautuva vakionopeudensäädin, aktiivinen kaistallapitoavustin, kuolleen kulman varoitin, poikittaisesta liikenteestä varoittava järjestelmä sekä aktiiviset ajovalot.

Uusi XV on huomattavasti sivistyneempi ja tasapainoisempi kokonaisuus edeltäjäänsä verrattuna. Mikäli etsinnässä on kompaktin luokan hyvin varusteltu neliveto, on XV tutustumisen arvoinen uutuus. Ensimmäiset autot saadaan Suomeen syksyn aikana.

MIKÄ Subarun uusi vaihtoehto suosittiin autoluokkaan.

KENELLE Maastokykyistä kompaktiluokan autoa etsivälle.

AJETTAVUUS Täysin uuden perusrakenteen ansiosta XV on huomattavasti edeltäjäänsä jämäkämpi kokonaisuus. Tämä tuntuu ajettavuudessa sekä kadulla että maastossa. Vauhdikkaampaan kurvailuun jämäkkyyttä tuo paitsi alustan optimointi myös etuakselistoon lisätty kallistuksenvaimennin. Alustan toiminta on parantuneista kaarreominaisuuksista huolimatta myös onnistuneen mukavaa. Korin jäykkyys puolestaan näkyy maaston epätasaisuuksissa, missä ei ole havaittavissa ylimääräistä elämistä. Myös ohjausvälitystä on säädetty nopeammaksi ja reagointi onkin varsin terävää. Ohjaus on myös hyvin kevyt pyöriteltävä, ja voimakkaan tehostuksen myötä paras tunto on valitettavasti kadotettu.

SUORITUSKYKY Subaru jatkaa muutamien muiden japanilaisten perheautovalmistajien tapaan vapaasti hengittävien moottoreiden kehittämistä. XV:n tehokkaampi 2,0-litrainen bokserimoottori tarjoaa paperilla kiitettävän 156 hevosvoimaa ja 196 newtonmetriä vääntöä, mutta valitettavasti meno tuntuu silti varsin verkkaiselta. Alakierroksilla vääntö on ohutta, ja kaasua pitää painaa määrätietoisesti, jotta portaaton CVT-lähtee nostamaan kierroksia tehoalueelle. Sielläkään meno ei ole varsinaista iloittelua. Rauhallisessa arki-ajossa auton kanssa kuitenkin pärjää mainiosta, jolloin myös kierrokset ja moottorin äänet pysyvät alhaisina.

TILAT Etupenkkejä on siirretty kauemmas toisistaan ja kasvanut leveys tarjoaa enemmän tilaa. Penkin ja ratin perussäädöt mahdollistavat hyvän istuma-asennon, mutta valitettavasti reisituelle ei ole erillistä pituussäätöä. Myös ristiseläntuen säädön puute ihmetyttää muuten hyvin varustellussa autossa, ja vauhdin kasvaessa sivuttaistukea kaipaisi lisää. Takana tilaa on luokassaan hyvin, ja ensimmäisenä loppuu pääntila ryhdikkäästi istuttaessa. Tavaratilaa on tarjolla tyypilliset 385 litraa.

MALLISTO Base-nimellä kulkevaa perusmallia vauhdittaa 1,6-litrainen vapaasti hengittävä 114-hevosvoimainen voimanlähde. 2,0-litraisen mallin hinnat lähtevät Active-varustellun version 36 788 eurosta. Jo perusvarustelu molemmissa on varsin kattava, minkä lisäksi tarjolla on molempien pariksi saatava Ridge- ja isomman moottorin pariksi aavistuksen ylellisyyttä tuova ja nyt koeajettu Summit.

Subaru XV 2,0i Summit CVT
Polttomoottori
1 995 cm3, B4
Teho 115 kW (156 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 196 Nm / 4 000 r/min
Vaihteisto CVT-automaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 10,4 s
Huippunopeus 194 km/h
EU-kulutus 6,9 l/100 km
CO2-päästöt 155 g/km
Mitat Pituus 4 465 mm, leveys 1 800 mm, korkeus 1 615 mm, akseliväli 2 665 mm
Omamassa 1 514 kg
Perävaunumassa jarruin 1 400 kg
Tavaratila 385-1 220 l

Kuvat: Mikko Autio