Koeajossa uusi Citroën C3 – ranskalaista mukavuutta kompaktissa paketissa

Kolmannen sukupolven Citroën C3 tuo rohkeasti ranskalaisten uutta muotokieltä myös pikkuautoluokkaan. Lisäksi mukavuus on pikkuautoksi erittäin hyvällä tasolla.

Tykkäsimme

Mukavuudesta

Persoonallisuudesta

Emme tykänneet

Manuaalivaihteiston tuntumasta

Hinta alkaen 14 392 €
Koeajoauto 21 488 €

Pienet autot on helppo mieltää lähinnä kaupunkiympäristöön sopiviksi kakkosautoiksi. Tilanne on kuitenkin muuttunut viime vuosina paljon tekniikan kehittymisen myötä. Modernit moottorit ja varustelumahdollisuudet tekevät näistä B-segmentin autoista entistä monipuolisempaan käyttöön sopivia kulkupelejä.

Tähän luokkaan sijoittuu myös Citroënin kolmannen sukupolven C3. Edeltäjä on ollut ranskalaismerkin toiseksi suosituin malli Suomessa ja uutuudella haetaan luonnollisesti kasvua tulevalle vuodelle. Ensimmäisten kokemusten perusteella tähän on myös edellytykset.

Mustilla puskureilla ja pyöränkaarilla haetaan ulkonäköön crossover-tunnelmaa

C3 on saanut ulkonäköönsä annoksen itsevarmuutta. Korkea keula hämää, sillä auto on edeltäjäänsä matalampi. Aikaisempi pyöreän kupolimainen katto on saanut väistyä linjakkuuden tieltä. Oman mausteensa ulkonäköön tuo crossover-tyyliset muovikoristeet sekä C4 Cactus -mallin tunnetuksi tehneet pikkukolhuilta suojaavat Airbump-tyynyt. Myös sisätiloista löytyy Cactuksesta tuttua kevyttä ja ilmavaa tyyliä, ja laatuvaikutelma on hiottu pikkuautolle hyvälle tasolle.

Tekniikan puolella C3 ei tarjoa varsinaisesti uutuuksia, vaan tukeutuu PSA-konsernin hyväksi todettuihin PureTech- ja BlueHDi-moottoreihin. 110-hevosvoimaisen bensakoneen yhteyteen on myös tarjolla jatkuvasti tässäkin kokoluokassa yleistyvä automaattivaihteisto. Tällä voimalinjalla C3 tarjoaa todella vaivatonta etenemistä, jonka kruunaa pikkuautolle hämmästyttävälle tasolle saatu mukavuus.

Kokonaisuutena uusi C3 osoittautuu mainioksi pikkuautoksi. Persoonallisen ulkokuoren alta löytyy tuttua ja hienosti toimivaa tekniikkaa. Erilaisesta muotoilusta ja hauskoista yksityikohdista huolimatta käytettävyys ei kuitenkaan ole jäänyt muotoilun jalkoihin, mistä täytyy ehdottomasti antaa pisteet Citroënille. Aika näyttää, kuinka hyvin asiakkaat löytävät tämän persoonallisen vaihtoehdon, jonka kuluvan vuoden myyntitavoitteeksi maahantuoja kertoi 850 kappaletta.

Sisätilat ovat hyvin ilmavat

MIKÄ Citroënin suosituimman mallin kolmas painos.

KENELLE Persoonallisuutta pelkäämättömälle autoilijalle.

AJETTAVUUS Pikkuautoksi C3 todella hämmästyttää mukavuudellaan. Alusta on säädetty hyvin pehmeäksi, mistä johtuen auto myös luonnollisesti kallistelee. Tämä ei kuitenkaan haittaa arkiajossa, ja vauhdikkaammissakin mutkissa auton toiminta on hyvin loogista. Ohjaus on sopivaksi tehostettu ja keskitys tehostuu vauhdin noustessa. Mukavuus säilyy myös moottoritienopeuksissa, eikä C3:n ratissa tarvitse pelätä pitempiäkään matkoja.

SUORITUSKYKY Koeajoimme 82-hevosvoimaisen vapaasti hengittävän bensakoneen sekä 110-hevosvoimaisen turbon automaattivaihteistolla varustettuna. Kolmisylinterinen vapari riittää auton liikuttamiseen, mutta juuri ylimääräistä voimaa se ei tarjoa. Etenkin maanteillä ja raskaammalla lastilla pellin alle toivoisi lisää paukkuja. Tähän tarpeeseen vastaa turbokone, joka liikuttaa C3:sta jo huomattavasti kevyemmin. Tämän moottorin yhteyteen tarjottava perinteinen automaattivaihteisto tuo etenkin kaupunkiajoon merkittävän mukavuuslisän, vaikka suorituskyky hieman heikkeneekin.

TILAT C3 on hieman kasvanut uudistuksen yhteydessä, mutta jää kokonaismitaltaan edelleen alle neljään metriin. Sisätilat ovat erittäin ilmavat etenkin lasikatolla varustettuna. Edessä on hyvin tilaa ja säätövarat sekä penkissä että ratissa ovat hyvät. Takana on kokoluokassaan tyypilliset tilat, kuten myös 300 litran tavaratila.

MALLISTO Tarjolla on koeajetun turbokoneen lisäksi kaksi vapaasti hengittävää PureTech-bensakonetta (68 ja 82 hv) sekä kaksi tehoversiota 1,6-litraisesta BlueHDI-dieselistä (75 ja 100 hv). Automaattivaihteisto on tarjolla vain bensaturbon yhteyteen. Varustetasoja on kolme: Live, Feel ja Shine. Jo perustasolta löytyy olennaisuudet kuten ilmastointi, radio, kaistavahti ja vakionopeudensäädin. Toisella tasolla tulee mukaan pintapuolisia koristuksia ja kuljettajan istuimen korkeussäätö. Korkeimmalla tasolla ilmastointi on automaattinen, keskikonsoliin tulee 7-tuumainen kosketusnäyttö, taakse tulee pysäköintitutka ja ulkonäköä tulevat koristamaan Airbump-listat. Auton ulkonäköön on tarjolla yhdeksän väriä, jotka voi yhdistää kolmeen eri katon väriin. Sisustukseen on puolestaan tarjolla neljä erilaista vaihtoehtoa.

Citroën C3 1,2 PureTech EAT6
Polttomoottori
1 199 cm3, R3 turbo
Teho 81 kW (110 hv) / 5 500 r/min
Vääntö 200 Nm / 1 500 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen automaatti
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 9,8 s
Huippunopeus 188 km/h
EU-kulutus 4,9 l/100 km
CO2-päästöt 110 g/km
Mitat Pituus 3 996 mm, leveys 1 749 mm, korkeus 1 474 mm, akseliväli 2 539 mm
Omamassa 1 165 kg
Tavaratila 300 l

Kuvat: Citroën ja Mikko Autio