Koeajossa kahden maailman diesel-hybridi – taloudellisuutta kaupunkiin ja maantielle

Hybriditekniikkaa nähdään pääasiassa yhdistettynä bensa-autoihin. Audi on ison katumaasturinsa kanssa eri linjoilla.

Tykkäsimme

Voimalinjan toiminnasta

Mukavuudesta

Taloudellisuudesta

Emme tykänneet

Korkeasta painosta

Hinta alkaen 99 591 €
Koeajoauto 118 515 €

Ladattavien hybridiautojen tarjonta ja myynti kasvavat nopeasti. Suurimpana houkuttimena näiden kohdalla on huomattavan alhaiset CO2-päästöt ja sen myötä pieni autoveron osuus. Hintaero etenkin isoissa ja painavissa autoissa on merkittävä ja ääritapauksissa hybridiversiot ovat jopa kymmeniä tuhansia euroja edullisempia kuin pelkällä polttomoottorilla varustetut saman suorituskykyluokan sisarmallit.

Audin tapauksessa Q7-katumaasturin kokonaishinta on lähes sama 272-hevosvoimaisella dieselillä (98 439 €) tai nyt ajossa olleella 374-hevosvoimaisella hybridivoimalinjalla (99 591 €) varustettuna. Ensimmäisen hinnasta noin 24 000 euroa on autoveroa, kun toisessa sitä on 6 500 euroa. Hintaero kääntyy nopeasti toisin päin autoja varustellessa, sillä myös kaikista lisävarusteista maksetaan päästöperusteista autoveroa.

Pistokehybridien ilmoitettuihin kulutus- ja päästölukemiin pääsemiseksi autoa tulee ladata aktiivisesti. Yleisesti isoilla hybridimaastureilla pääsee noin 30-50 kilometriä pelkällä sähköllä olosuhteista riippuen, minkä jälkeen edetään polttomoottorin turvin. Etenkin pitempiä matkoja ajettaessa pääasiallisena voimanlähteenä siis toimii polttomoottori. Tässä vaiheessa tulee esille Audin isoin ero kilpailijoihin verrattuna, sillä valtavirran vastaisesti Q7:n pellin alta löytyy dieselmoottori. Ison auton liikuttelussa diesel on bensiiniä taloudellisempi vaihtoehto, joten Audilla pääsee lataamatta parempaan taloudellisuuteen. Tämä tilanne tulee vastaan etenkin pidemmillä ajomatkoilla, joilla Q7 e-tronin kulutus pyörii noin seitsemän litran paikkeilla, mikä on huomattavasti vähemmän kuin bensiinikäyttöisillä kilpailijoilla. Toki kokonaistaloudellisuus riippuu eniten latausmahdollisuuksista ja -aktiivisuudesta, sekä omasta ajoprofiilista.

Kuljettajan paikalta hybriditekniikkaa ei käytännössä huomaa muusta kuin mittariston sähköön viittaavista merkinnöistä. Voimalinjan toiminta on auton tyyliin sopivan pehmeää ja huomaamatonta, ja voimaa myös riittää kaikkiin arkitarpeisiin.

Audin päätös pitäytyä dieselissä on tässä tapauksessa varsin järkevä. Vääntävä dieselmoottori on lähtökohtaisesti bensiiniä taloudellisempi vaihtoehto isoon autoon, ja tekee Q7:stä sähköllä ajettavien lyhyiden siirtymien lisäksi myös suhteellisen taloudellisen vaihtoehdon pitkille matkoille.

MIKÄ Dieselmoottorilla varustettu iso hybridimaasturi.

KENELLE Sekä lyhyttä kaupunkiajoa että pitempiä matkoja ajavalle.

AJETTAVUUS Vaikka Q7 on iso ja painava auto, korostuu ratin takana helppous ja keveys. Suuri massa tulee esille korin selkeiten kaarteissa eikä autolla mielellään lähde kurvailemaan kovin vauhdikkaasti. Massan ja pehmeästi toimivan ilmajousituksen ansiosta eteneminen on kuitenkin hyvin mukavaa ja vakaata. Suuren massan mukana raahaaminen ei tietenkään ole taloudellisuuden näkökulmasta kovin järkevää.

SUORITUSKYKY Q7 liikahtaa vaivattomasti jo pelkällä dieselmoottorillakin varustettuna, joten sähkömoottorin tuoma lisä tuo lähinnä pientä lisämaustetta. Q7 e-tronin ratin takana ei tarvitse siis pelätä jalkoihin jäämistä. Autolla pärjää kaupunkinopeuksissa myös pelkällä sähköllä, mutta voimavarat alkavat ehtyä taajamanopeuksien ulkopuolella. Parhaimmillaan sähköllä pystyy ylläpitämään valmistajan mukaan 135 km/h nopeutta, joten myös moottoritiesiirtymät ovat mahdollisia polttomoottoria käyttämättä.

TILAT Audi Q7 on iso auto kaikkien mittojensa puolesta ja myös sisällä riittää tilaa. Edessä leveä keskikonsoli jakaa tilan selvästi kahtia ja toisen rivin erillispenkit tarjoavat hyvät oltavat tarvittaessa myös kolmelle. Tavaratila on laajennettavissa takapenkit kaatamalla. Muista malleista poiketen hybridi ei ole saatavilla 7-paikkaisena versiona.

MALLISTO Q7 on tarjolla hybridin lisäksi 3,0-litraisen V6-dieselin kahdella tehoversiolla (218 ja 272 hv), ja malliston huipulta löytyy 4,0-litraisella V8-dieselillä varustettu SQ7, joka tarjoilee 435 hevosvoimaa.

Audi Q7 e-tron 3.0 TDI quattro S tronic
Polttomoottori
2 967 cm3, V6 turbo
Teho 190 kW (258 hv) / 3 250-4 500 r/min
Vääntö 600 Nm / 1 250-3 000 r/min
Sähkömoottori
Teho
94 kW (128 hv)
Vääntö 350 Nm
Yhteisteho 275 kW (374 hv)
Yhteisvääntö 700 Nm
Akkukapasiteetti 17,3 kWh
Toimintamatka sähköllä 54 km
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 6,2 s
Huippunopeus 230 km/h
EU-kulutus 1,9 l/100 km
CO2-päästöt 50 g/km
Mitat Pituus 5 051 mm, leveys 1 968 mm, korkeus 1 741 mm, akseliväli 2 994 mm
Omamassa 2 520 kg
Perävaunumassa jarruin 3 500 kg
Tavaratila 650-1 835 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue lisää isojen katumaasturien hybridivaihtoehdoista:
Testissä Audin iso maasturihybridi: nyt pihistellään tosissaan
Koeajo: Möhkömaasturi, josta tuli maailmanparantaja
Koeajossa periaatteessa taloudellinen maasturi – Mercedes-Benz GLE 500 e​​​​​​​
Koeajossa Volvon maasturin ”järkimalli” – lisätekniikka laskee hintaa​​​​​​​