Koeajossa Ford Fiesta ST-Line – pikkuauto elementissään

Ford Fiesta ST-Line edustaa kevyen urheilullista mallistoa. Autossa yhdistyy pienen auton ketteryys ja käytännöllisyys, mutta pientä piristystä on haettu järkevillä ominaisuuksilla, jotka soveltuvat myös arkiajoon.

Tykkäsimme

Ajettavuudesta

Voimanlähteestä

Muotoilusta

Emme tykänneet

Korkeaksi nousevasta hinnasta

Takatiloista

Hinta alkaen 20 667 €
Koeajoauto 27 525 €

Huomiota auton yleisimeeseen tuovat takaspoileri, korinmuotoilusarja, verkkotyyliset etusäleiköt, 17 tuumaiset kevytmetallivanteet, urheilullinen jousitus ja ST-Line-logot. Sisätiloissa ST-Line-yksityiskohdat jatkuvat ohjauspyörässä, vaihdekepissä ja teräspolkimissa.

Vaikka ST-Line painottaa erityisesti vauhdikasta ajamista, se edustaa sopivassa suhteessa sekä hauskuutta, mukavuutta että taloudellisuutta. Kokonaisuus on toteutettu huolella pitäen mielessä kaikkien osa-alueiden tärkeys. Muutokset verrattuna perusmalliin eivät ole vain kosmeettisia vaan hauskuutta löytyy myös pintaa syvemmältä. Kuitenkaan esimerkiksi jousituksessa ei ole sorruttu liikaan kireyteen, joten auto pysyy hyvin mukana pienessä vauhdikkaassa kurvailussa suodattaen silti tienpinnan epätasaisuudet.

Fiesta ST-Linen hienosti toimiva alusta ja laadukkaan oloiset yksityiskohdat sisustuksessa sekä ulkopuolella perustelevat mallin suhteellisen korkeaa hintaa, joskin samalla rahalla valinnanvaraa on jo reilusti.

MIKÄ Ford Fiestan kevyesti sporttinen ST-Line.

KENELLE Piristystä pikkuautoon kaipaavalle.

AJETTAVUUS Fordin vahvuus hyvässä ajettavuudessa näkyy myös ST-Linen kohdalla. Urheilullinen jousitus madaltaa alustaa sentin ja luo jämäkän ja vakaan tuntuman tiehen. Lisäksi kallistelun vaimennus estää autoa ottamasta sivunojaa kurveissa. Napakasta kokoonpanosta huolimatta auton matkustusmukavuus on hyvä. Manuaalivaihteisto vaihtaa sujuvasti ja ohjaus on terävä ja tarkka.

SUORITUSKYKY Kolmesylinterinen moottori toimii tasaisesti eikä ohjaamoon kantaudu ylimääräisiä värinoitä. Äänimaailma kiristyy vasta terävällä kaasulla, muttei silloinkaan häiritsevästi. 140-hevosvoimainen voimanlähde on hauska ajaa, jonka tehot teroittavat arkista kurvailua.

TILAT Fiesta ST-Linessa korostuu kuljettajakeskeisyys. Ohjaamossa on hyvät tilat keskimittaiselle ja ergonomia on kohdallaan. Muut tilat autossa riittävät hyvin kahden ihmisen arkisiin tarpeisiin, jos erityistä tilantervetta ei ole. Kilpailijoihin verrattuna auto antaa tasoitusta etenkin takatilojen suhteen.

MALLISTO Ford Fiesta on saatavilla viisiovisena ja ST-Line varustettuna joko 1,0 EcoBoost -moottorilla (100hv, 125 hv ja 140 hv) sekä 1,5-litraisella dieselvoimanlähteellä (120 hv). Kolmiovisena ST-Line on saatavilla ainoastaan 1,0 EcoBoostilla (125 hv ja 140 hv). Automaattivaihteisto on tarjolla 100 hevosvoimaisen EcoBoostin yhteydessä ja muutoin vaihteistona toimii kuusivaihteinen manuaali.

Ford Fiesta ST-Line 1.0 EcoBoost 140 hv M6
Polttomoottori
998 cm3, R3 turbo
Teho 103 kW (140 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 180 Nm / 1 500 – 5 000 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen manuaalivaihteisto
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 9,0 s
Huippunopeus 202 km/h
EU-keskikulutus 4,5 l/100 km
CO2-päästöt 102 g/km
Mitat Pituus 4 040 mm, leveys 1 735 mm, korkeus 1 464 mm, akseliväli 2 493 mm
Omamassa 1 164 kg
Perävaunumassa jarruin 1 000 kg
Tavaratila 290-974 l

Kuvat: Mia Pelttari

Leu myös:
Koeajossa Ford Fiesta EcoBoost – pikkuautojen pätevä kaunotar
Ensituntuma: Uusi Ford Fiesta jatkaa tutuilla vahvuuksilla

Teknavi palaa tv-ruutuun uusin 15. tuotantokauden jaksoin. Avausjakso esitetään maanantaina 26.3. klo 22.35 MTV3-kanavalla. Uusinnat ke 28.3. klo 14.00 ja ma 2.4. klo 13.30 MTV3. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.