Koeajossa Citroën C3 Aircross – makupaloin ja myötakarvaan

Arkisia tila-autoja korvataan nyt kovaa vauhtia tyylikkäämpää mielikuvaa edustavilla crossovereilla ja SUV-malleilla. Yhdeksi uudeksi ruuhkavuosien tyylibuusteriksi syntynyt Citroën C3 Aircross korvaa edeltäjänsä C3 Picasson.

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Hinta alkaen 19 179 €
Koeajoauton hinta 33 592 €

Tykkäsimme

Mukavuudesta

Sisustuksesta

Muotoilusta

Emme tykänneet

Vaihteiston viiveestä

Trendien muuttuessa kokemuksia ja elämyksiä arvostaviksi, saattaa perhearki näyttäytyä kompromisseinä, tyylikkyydestä luopumisena ja ruuhkaisena ajanjaksona. Yksi statusta suuresti leimaava tekijä on tietenkin auto, jonka hankinnassa nykyään otetaan huomioon tarpeellisuuden lisäksi yhä enemmässä määrin myös tyyli.

Citroënin taidonnäytteissä korostuu perinteinen ranskalainen nautintoja arvostava elämäntyyli, jossa tyyli on se juttu. Trendin edelläkävijyysestä ei kuitenkaan voida puhua, sillä sen maamiehetkin ovat jo ennättäneet esittelemään oman näkemyksensä trendikkäistä crossovereista. Toisaalta Citroën tajuaa markkinoilla menestyäkseen tarvitsevansa erottuvuutta. Valmistajan esittelemä pieni perheauto tarjoileekin perinteistä ranskalaista ideologiaa: makupaloja ja myötäkarvaan sillitystä tapahtumarikkaan muotoilun ja pehmeän tuntuman muodossa.

C3 Aircross tekee Citroënin mallistosta hieman kaoottisen; se on alkaen hinnaltaan lähes samanhintainen kuin C4, pari tonnia kalliimpi kuin C4 Cactus ja reilun neljä tuhatta euroa kalliimpi kuin C3. Cactus uudistuu seuraavaksi ja valmistajan mukaan saa vaikutteita Aircrossin tyylisuunnasta, jolloin uusi Aircross saattaa joutua ahtaalle, jos hinnoittelussa ei tapahdu selkeitä muutoksia.

Citroën C3 Aircross on ilahduttava uutuus, joka muistuttaa valmistajan perinteistä ja toivottaa tervetulleeksi heti oven ensiavaamisella. Mukavan tuntuman lisäksi sen toiminnallisuudessa on pyritty korostamaan helppoutta ja vaivattomuutta. Se ei lähde tavoittelemaan monen kilpailijan tavoin vakaata ja dynaamista ajettavuutta vaan pitää tyylilleen uskollisesti kiinni pehmeydestään.

MIKÄ Citroënin uusi haastaja kasvavaan pienten katumaasturien luokkaan.

KENELLE Pikkuautoilijalle, joka haluaa autolta tilan tuntua, helppoutta ja pehmeää mukavuutta.

AJETTAVUUS Pehmeä istuintuntuma jatkuu pehmeänä alustatuntumana, joka saa auton tuntumaan hieman kokoaan suuremmalta. Vaikka Aircross ei sorru samanlaiseen pintakovuuteen kuin moni sen kilpailija, laittavat kotimaan karkeat tienpinnat sen tiukoille etenkin melutason osalta. Nopeammassa etenemisessä kasvavan kohinan lisäksi auto ottaa sivunojaa kaarteissa, muttei kuitenkaan hallitsemattomasti. Ohjaus puolestaan pysyy tarkkana ja kevyenä, jolloin auto selvää ketterästi tiukemmissakin tilanteissa.

SUORITUSKYKY Pienitehoisin bensiinimoottori on vapaastihengittävä ja muut versiot ovat turboahdettuja. C3 Aircross ei edusta tyyliltään urheilullisuutta, mutta koeajossa ollut 1,2-litrainen 110 hevosvoimainen bensiinimoottori käyttäytyi erilaisilla tieosuuksilla riittävän tehokkaasti. Myös vaihteiston käytöksessä korostuu pehmeys, mikä tulee esille varsin verkkaisena toimintana.

TILAT Sisätiloissa on nähtävissä samaa tyylisuuntaa kuin Cactuksessa ja C3:ssa. Kevyt ja viihdyttävä muotoilu yhdistyvät nojatuolimaiseen istuimeen, missä tuki muodostuu lähinnä materiaalin upottavuudesta. Materiaaleissa ja väreissä on retroa, runsautta ja makeita makupaloja. Perinteisestä tila-autoista poiketen C3 Aircross ei vastaa ohjaamon tilantarpeeseen, mistä ei löydy pikkuautoa enempää lokeroita, koloja tai mukitelineitä. Tila-automaisuutta taas puolustavat korkeimpaan varustelutasoon kuuluvat eteen- ja taaksepäin kahdessa osassa liukuvat taka-istuimet, jotka taittuvat kolmessa osassa. Pidempien tavaroiden kuljettamiseen taittuu lisäksi etumatkustajan istuin. Tavaratilan lattian saa puolestaan nostettua kahteen eri tasoon irrallisella välipohjalla. Takapenkeillä matkustaa niukasti kaksi aikuista; jalkatilaa on pikkuautoksi tavanomaisesti ja kattoluukku laskee pääntilaa alemmaksi muutaman sentin.

MALLISTO Citroën C3 Aircrossin moottoritarjonnasta vastaavat kolme bensiinimoottoria (82, 110 ja 131 hv) ja kaksi dieseliä (99 ja 120 hv). Automaattivaihteisto on saatavilla kahden tehokkaimman bensiinimoottorin yhteydessä. Varustetasoja on kolme: Life, Feel ja Shine. Alkaen varustelu Life on saatavilla ainoastaan pienimpien koneiden yhteydessä. Laajin Shine-varustelu maksaa noin kaksi tuhatta euroa enemmän kuin keskimmäinen Feel. Shine tuo mukanaan muun muassa automaattisen ilmastoinnin, pysäköintitutkan taakse, suksiluukun, navigoinnin, avaimettoman lukituksen ja käynnistyksen sekä 17-tuumaiset kevytmetallivanteet.

Citroën C3 Aircross PureTech 110 Shine Automaatti
Polttomoottori
1 199 cm3, R3 turbo
Teho 81 kW (110 hv) / 5 500 r/min
Vääntö 205 Nm / 1 500 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen automaatti
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 11,8 s
Huippunopeus 183 km/h
EU-kulutus 5,6 l/100 km
CO2-päästöt 126 g/km
Mitat Pituus 4 155 mm, leveys 1 765 mm, korkeus 1 605 mm, akseliväli 2 655 mm
Omamassa 1 278 kg
Perävaunumassa jarruin 840 kg
Tavaratila 410-1 289 l

Kuvat: Mia Pelttari

Lue myös:
Koeajossa uusi Citroën C3 – ranskalaista mukavuutta kompaktissa paketissa
Persoonallista mukavuutta – Citroenin uusi resepti kompaktiluokkaan