Koeajo: SsangYong Tivoli – ei turhia temppuja

SsangYong on Suomessa vielä varsin tuntematon merkki. Kahden vanhan mallin rinnalle tulee nyt tarjolle pienten autojen luokkaan sijoittuva Tivoli.

Tykkäsimme

Voimalinjan toiminnasta

Tiloista

Emme tykänneet

Epävakaudesta maantiellä

Resonanssiäänistä

Ohjaamon ergonomiasta

Hinta alkaen 19 990 €
Koeajoauto 28 990 €

Suomalaisille uusi automerkki SsangYong rantautui meille maaliskuussa. Tällä korealaisella merkillä on kuitenkin pitkä historia autojen valmistamisesta, joten kyseessä ei ole sinänsä uutuusmerkki. SsangYong avasi Euroopan markkinat kahdella katumaasturilla ja nyt mallisto saa täydennystä pienemmästä crossover-tyylisestä tulokkaasta.

SsangYong Tivoli on sisarmalliensa tavoin maastohenkinen ja auto on saatavissa myös nelivetoisena. Pellin alta löytyy valmistajan omaa työtä olevat moottorit ja vaihteistoksi on tarjolla kuusipykäläinen manuaali ja perinteistä tekniikkaa edustava automaatti.

Sisätilojen osalta laatuvaikutelma ei ole luokkansa kärkeä ja ennen kaikkea ergonomiaan toivoisi parannusta. Nyt esimerkiksi ratin etäisyyssäädön puute jättää ajoasennon vajavaiseksi. Sinänsä varustelutaso on hyvä eikä parhaan varustetason kanssa jää kaipaamaan mitään erikoisuuksia. Malliston osalta on mielenkiintoista, ettei parasta varustetasoa saa dieselmoottorin yhteydessä manuaalivaihteiseen tai nelivetoiseen malliin.

Tivoli ei tarjoa kaikkein uusimpia villityksiä, vaan se hoitaa hommansa perusautona. Koeajoauton tapauksessa ollut automaattivaihteisto nostaa kulutusta suhteellisesti melko paljon, minkä myötä myös autovero ja auton kokonaishinta nousevat varsin korkeaksi.

MIKÄ Alkuvuodesta Suomeen rantautuneen korealaismerkin uusin malli.

KENELLE SsangYong tarjoaa mielenkiintoisen vaihtoehdon esimerkiksi käytetylle autolle. Hyvä varustelu ja viiden vuoden takuu ovat hyviä myyntivaltteja.

AJETTAVUUS Tivoli ei ole ensimmäinen vaihtoehto mutkapätkien nautiskeluun. Perusasetukseltaan se on mukava, mutta terävät saumat tuntuvat varsin selkeästi korin tärähtelynä. Moottoritienopuksissa meno alkoi olla epävakaata, mikä voi johtua osittain myös korkeaprofiilisista kitkarenkaista. Häiritsevin tekijä on kuitenkin ohjaustunnon puute, mitä edes säädettävä ohjausvaste ei juurikaan paranna.

SUORITUSKYKY Vääntävä dieselmoottori kuljettaa pientä Tivolia varsin vaivatta. Vaihteisto on mukavuuspainotteinen ja se jättää hieman vanhahtavan vaikutelman leppoisen rauhallisella vaihtamisellaan. Kokonaisuus on kuitenkin riittävä normaaliin arkiliikenteeseen.

TILAT SsangYongin pienokainen tarjoaa suhteellisen hyvät tilat ulkomittoihinsa nähden. Edessä on hyvin tilaa, mutta ergonomia ei ole paras mahdollinen puutteellisten säätövarojen vuoksi. Taakse mahtuu helposti kaksi aikuista ja laukut mahtuvat syvään tavaratilaan.

MALLISTO Tivoli on uusin ja pienin auto SsangYongin mallistoon. Sitä on saatavissa dieselmoottorin lisäksi 1,6-litraisella ja 128-hevosvoimaisella bensiinimoottorilla. Varustelutasoja on kaksi, joista ajossakin ollut Quartz sisältää muun muassa multimediajärjestelmän 7-tuumaisen kosketusnäytön, automaattisen ilmastoinnin. vakionopeudensäätimen sekä peruutuskameran.

SsangYong Tivoli D16 2WD

Moottori 1 597 cm3, R4 turbodiesel
Teho 85 kW (115 hv) 3 400 - 4 000 r/min
Vääntö 300 Nm / 1 500 - 2 500 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen automaatti
0-100 km/h 12,0 s
Huippunopeus 172 km/h
EU-kulutus 5,5 l/100 km
CO2-päästöt 146 g/km
Mitat Pituus 4 202 mm, leveys 1 798 mm, korkeus 1 590 mm, akseliväli 2 600 mm
Omamassa 1 465 kg
Tavaratila 423-1 115 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:
Koeajo: SsangYong Korando

comments powered by Disqus