Koeajo: ranskalainen pikkuauto isommalla sydämellä

Renault uudisti Euroopan myydyimmän pikkuauton. Clion ilmeeseen haettu enemmän saamaa tyyliä kuin mitä löytyy jo isommista Renaulteista.

Tykkäsimme

persoonallisesta tyylistä

tilavasta ohjaamosta ja isosta tavaratilasta

mukavista ja hyvän sivuttaistuen tarjoavista etuistuimista

Emme tykänneet

Suomen mallisto rajattu melko kapeaksi

ohjauksessa voisi olla aavistus enemmän tuntoa

Suomeen syksy 2016
Hinta alk. 14 990 €

Clion menestysresepti ei yllätä. Hyvät ja varsin hyvän sivuttaistuen tarjoavat etuistuimet, tilava ohjaamo ja varsin kookas kontti pakattuna ranskalaisen mukavaa kyytiä tarjoavaan autoon on toimiva ratkaisu. Siksi hyvää ei ole tarvinnut muuttaa paljon, päivitys on riittänyt.

Faceliftissä Renault on korostanut Clion tyylikkyyttä: ohjaamosta löytyy uusia hienoja yksityiskohtia, ja tarjolla on myös varsin pirteitä väriyhdistelmiä luomaan sisustaan persoonallista yksilöllisyyttä. Ranskalaiset tarjoavat Clioon yhteensä 30 erilaista sisustaa. Myös laatuvaikutelma on parantunut selvästi, sisustuksen materiaalit tuntuvat käteen aiempaa miellyttävämmältä. Myös työn jälki on hyvää. Renaultin panostukset laadun kasvattamiseen koko mallistossaan on helppo aistia.

Toki myös auton ilmettä on muutettu. Uudistuneesta keulasta löytyvät LED-päiväajovalot. Teknisellä puolella suurin muutos on uusi 110-heppainen diesel, joka tosin ei kuulu Suomen tuontiohjelmaan. Myös perää on viilattu aavistus.

Uusiutuneen sisusta lisäksi Renault on parantanut myös Clion multimediajärjestelmää.

Paremmassa eli Zen-varustellussa versiossa on vakiona 7-tuumainen kosketusnäyttö, johon älypuhelimet näppärästi yhdistyvät. Hyvän musiikin ystäville on tarjolla vakiona Zen-varustetasossa seitsemän kaiutinta kautta ääntä puskeva 4x20-wattinen äänentoistojärjestelmä.

Saimme ensituntumat Cliosta sekä tehokkaammalla bensakoneella että uudella dieselillä. Näistä ensimainittu istuu Clion keulalla mainiosti: 118-heppainen kone käy tasaisesti ja on myös aavistuksen nakuttajaa hiljaisempi. Sen jatkeena on aina sulavasti toimiva kaksoiskytkinautomaatti.

Myös 110-heppainen diesel viehättää ominaisuuksillaan: se tuntuu Clion keulalla varsin voimakkaalta, varsinkin kun auto painaa vain 1 130 kiloa. Pikkuauto ja diesel on kuitenkin Suomessa yhä harvinainen yhdistelmä. Toki diesel kuuluu Suomenkin tuontiohjelmaan, eli 90-hevosvoimainen versio mallistosta löytyy. Sille ilmoitetut CO2-päästöt ovat todella alhaiset; vain 82 grammaa.

Muissa bensaversioissa on tehoa joko 73 tai 90 hevosvoimaa. Tehtaan valmistusohjelmasta löytyy myös sporttinen 220 hv versio, mutta sekään ei (valitettavasti) kuulu Suomen tuontiohjelmaan. Teknavi otti tuosta Trophy-versiosta tyypit viime vuonna. (linkki)

Uudistusten myötä Clio tuntuu aavistuksen entistä isommalta autolta, vaikka sen paremmin auton ulko- kuin sisämitatkaan eivät ole muuttuneet. Raikkailla väriyhdistelmissä tarjolla on paitsi käytännöllinen myös pirteä kauppakassi.

Renault Clio dCi 110
Moottori 1 461 cm3, 4-syl. turbodiesel
Teho 80 kW (110 hv) / 4 000 r/min
Vääntö 260 Nm / 1 750 r/min
0-100 km/h 11,2 s.
Huippunopeus 194 km/h
EU-kulutus 3,5 l/100 km
CO2-päästöt 90 g/km
Mitat Pituus 4 063 mm, leveys 1 732 mm, korkeus 1 448 mm, akseliväli 2 589 mm
Tyhjäpaino 1 129 kg
Tavaratila 300-1 204 l

 

comments powered by Disqus