Koeajo: Peugeot 208 – pikkuinen pullistelee ja pihistelee

Peugeot on päivittänyt sekä 208:n ilmettä että tekniikkaa. Myös persoonallista ranskalaista tyyliä on korostettu vielä aavistus lisää.

Hinta alk. 13 397 € (3-ov.), 14 398 € (5-ov.)

Tykkäsimme

pelkistetystä ja laadukkaan oloisesta ohjaamosta

kattavasta moottorivalikoimasta

ketterästä ajettavuudesta

ulkomuodosta

Emme tykänneet

Peugeotin i-Cockpit (pieni ratti ja sen yläpuolelta katsottava mittaristo) vaatii totuttelua eikä sovi kaikille

hyvin varustellun auton hinta nousee turhan korkeaksi

Peugeot 208 on uudistunut, ja juuri sopivasti. Keula uusittuine puskureine, ajovaloineen sekä pokattuine konepeittoineen on jykevän oloinen, ja kromilistat sumuvalojen sekä maskin ympärillä luovat naaman ilmeeseen arvokkuutta. Trenditietoiset pystyvät myös yksilöimään keulan ilmettä erillisillä varustepaketeilla. Takana puolestaan hauskasti leijonan kynsien raapaisua muistuttavat LED-takavalot erottavat 208:n perän muista tiellä liikkujista.

Olen ajanut Peugeoteilla sen verran paljon, ettei sen ohjaamo enää suuremmin hätkähdytä. Ranskalaisten i-Cockpit on sellainen, että se kannattaa kokea. Veikkaan, että moni tykkää napakasti käteen istuvasta ratista, mutta kaikille ratkaisu ei sovi. Itsekään en löydä aivan optimaalista ajoasentoa, jossa ratin yläpuolelta katsottava mittaristo olisi aina parhaalla mahdollisella tavalla näkökentässä.

Nuoria tai modernin älypuhelimen ominaisuuksia autossaan usein hyödyntäviä ilahduttaa Mirror Screen -järjestelmä. Se on tarjolla nyt myös 208:aan Allure-varustetasosta alkaen ja yhdistää älypuhelimen autoon. Puhelimen näyttö siis monistuu kojelaudassa olevalle 7-tuumaiselle kosketusnäytölle. Tämä helpottaa oleellisesti esimerkiksi puhelimen avulla navigoivia. Myös oman musiikin soittaminen puhelimen kautta sujuu vaivatta. Siksi on sääli, ettei järjestelmä tunnista vielä kaikkia puhelimia. Myös muita varusteita on täydennetty. Tarjolla on peruutuskamera sekä automaattinen hätäjarrutustoiminto alhaisille taajamanopeuksille (30 km/h).

Myös kovempaa tekniikkaa on uudistettu. Kaikki moottorit on esimerkiksi päivitetty EU6-päästötasoon. Mallistosta koeajoautoksi valikoitu 82-heppainen vapaasti hengittävä bensakone viisiportaisella robottivaihteistolla. Sille luvatut grammat ovat alhaiset, ja moottori tuntuu luvattuja suoritusarvoja pirteämmältä. Keveään menoon vaikuttaa osaltaan auton alle tuhannen kilon omamassa.

En ole robottivaihteistojen eli siis automatisoitujen manuaalivaihteistojen suuri ystävä, mutta kehitys kehittyy. Peugeotin sovelluksen kanssa tulee hyvin toimeen, kunhan kuljettaja pysyy rauhallisena ja ennakoi hieman vaihteiston toimintaa.


Peugeot 208 VTi 82 ETG Aut.
Moottori 1 199 cm3, 3-syl bensakone
Teho 60 kW (82 hv) / 5 750
Vääntö 118 Nm / 2 750
0-100 km/h 14,5
Huippunopeus 178 km/h
EU-kulutus 4,2 l/100 km
CO2-päästöt 97 g/km
Mitat Pituus 3 973 mm, leveys 1 739 mm, korkeus 1 460 mm, akseliväli 2 538 mm
Omamassa 980 kg
Tavaratila 285 l

 

comments powered by Disqus