Koeajo: McLaren P1 – Tällainen on Häkkisen uusi superauto

Teknavi kertoi viime viikolla suomalaisen F1-maailmanmestarin uudesta kulkupelistä. Pääsimme kyseisen superauton rattiin vuonna 2014.

Kaksinkertainen F1-maailmanmestari Mika Häkkinen oli nähty hänen uuden McLaren P1 -superautonsa kanssa Monacossa. Kyseessä on erittäin harvinainen brittivalmistajan superauto. Katso juttu tästä: Mika Häkkinen osti harvinaisen miljoonan euron superauton.

Lue McLaren P1:n koeajo alapuolelta.

Bahrainin moottorirata ja alla McLaren. Ei tosin F1-auto, vaikka käytössä ovat sekä DRS että ERS.

Tykkäsimme

suorituskyvystä ja ajettavuudesta

huipputekniikasta

Emme tykänneet

yli miljoonan euron hinnasta

Mikä Hybriditekniikalla höystetty superauto, jonka osista 70 prosenttia on omia – muu on yhtenäistä McLaren 12C:n kanssa.

Kenelle Autoja rakastavalle, eksotiikkaa arvostavalle ja riittävän paksun lompakon sekä prestiisin omaavalle. Ron Dennisin kaveripiirille.

Ajettavuus P1 on ilmiömäisen herkästi ajettava ja tarkkaan ohjautuva superauto. Race-asetuksilla auto laskeutuu viisi senttiä alemmas ja julman kokoinen takaspoileri nousee yläasentoonsa. Lisäksi ilmavirtauksia ohjataan siivekkeillä: aktiivisesti ajoon vaikuttava aerodynamiikka on nykyaikaa myös katuautoissa.

Suorituskyky Niille, joille 737-heppainen tupla-turbo-V8 ei riitä, tuo 179-heppainen sähkömoottori suorituskykyyn oman buustinsa. Kokonaisuus on hämmentävä ja tarjoaa sellaisen adrenaliiniruiskeen, ettei paremmasta väliä. Nollasta sataan 2,8 sekunnissa, kahteensataan 6,8 sekunnissa ja kolmen sadan rajapyykki saavutetaan 16,5 sekunnissa. Säästeliäästi ajaen P1:llä on mahdollista ajaa McLarenin mukaan 10 kilometriä pelkällä sähkömoottorilla. Ja killerinä hiilidioksidipäästöt ovat vain 194 grammaa per kilometri.

Tilat 2-paikkainen ohjaamo on futuristinen vaan ei karu – tarjolla ovat kaikki tarvittavat mukavuudet. Tavaratila vetää 120 litraa, eli matkatavarat on kuljetettava muilla keinoin.

Mallisto Kun autoja valmistetaan vain 375 kappaletta, ei turhaan personointiin ole tarvetta.

McLaren P1

Moottori 3 799 cm3 tuplaturbo-V8
Teho 542 kW (737 hv) / 7 300 r/min
Vääntö 720 Nm / 4 000 r/min
Sähkömoottori
Teho 132 kW (179 hv)
Vääntö 260 Nm
Yhteisteho 676 kW (916 hv)
Yhteisvääntö 900 Nm
Akut Litium-ioni, 4,7 kWh
0–100 km/h 2,8 s
Huippunopeus 350 km/h
EU-kulutus 8,8 l/100 km
CO2-päästöt 194 g/km
Mitat pituus 4 588 mm, leveys 1 946 mm, korkeus 1 188 mm, akseliväli 2 670 mm
Kuivapaino 1 395 kg
Tavaratila 120 l

  • Ratti on ihanan yksinkertainen – auton F1-yhteyttä ei tarvitse syöttää väkipakolla. Sinisestä napista säädetään DRS:ää, punaisesta saadaan karkeloihin mukaan sähkömoottorin tarjoama buusti.
  • Kojelaudan kosketusnäytöltä säädetään ilmastointia, navigointia ja radiota.
  • Keskikonsolista löytyvät säätönappulat vaihteistolle, voimansiirrolle ja korille.
comments powered by Disqus