Koeajo: Maailman erikoisin Nissan Micra

Se tiedetään, että japanilaiset ovat outoa kansaa. Mutta maksaisitko sinä tuplahinnan Nissan Micrasta, jos siitä olisi tehty klassikko-Jaguarin näköinen?

Hinta Japanissa alk. n. 17 130 €

Tykkäsimme

ei tule joka kadunkulmassa vastaan

tavaratila isompi kuin Micrassa

Emme tykänneet

outo sekoitus uutta ja vanhaa

voimalinja sama kuin Micrassa

Mitsuoka on pieni Japanilainen koripaja, joka tekee tunnettujen englantilaisten automallien näköisiä replikoita japanilaisten autojen tekniikalla. Sillä on myynnissä useampi malli, ja näistä tunnetuimmat ovat Mazda MX-5:n pohjalle tehty Himiko sekä Nissan Micran päälle kasattu Viewt. Teknavi otti näistä jälkimmäisen koeajoon Tokiossa paikallisen autonäyttelyn yhteydessä.

Fiilis ratin takana on absurdi. Kapea, suikulaimainen ja pyöreähkö Viewt on maalannut juuri verkkokalvoille sellaisen kuvan, josta toipuminen vaatii pari päivää. Auton ilme muistuttaa selvästi Jaguarin 60-luvun legendaarista Mk2 mallia. Siis muistuttaa. Viewt ei edes yritä olla replika, se hyödyntää vain Jaguarin mainetta ja tyyliä. Kaiken ei täydy olla kultaa, kunhan se vain kiiltää…

Auton tekniikka on suoraan Nissan Micrasta. Keulalla papattaa siis 79-heppainen kolmipytty, ja voima välitetään eturenkaille portaattoman automaattivaihteiston välityksellä. Renkaat ovat 14-tuumaiset ja kokoa 165/70.

Ohjaamo on vuorattu ylellisesti nahalla, ja jopa kojelaudan päällinen on nahkaa. Kojelaudan poikki juoksee myös leveä puulista. Nahkaverhoilu jatkuu sen alla, ja koeajoautossa nahka on punaista. Myös istuimet ovat punaista nahkaa. Porno! Ratin hallintalaitteet, mittaristo sekä ilmastoinnin säädöt ovat kuitenkin suoraan Micrasta. Auts.

Ihmisten makutottumukset vaihtelevat maailmalla, ja Aasiassa tällaiselle retrolookille on selvä kysyntä. Siksi Mitsuoka ei ole edes ainoa retroreplikoiden valmistaja. Tiettyyn muottiin ihmiset pakottavassa Japanissa on helppo ymmärtää se, että omaa yksilöllisyyttä halutaan korostaa aina kun se vain on mahdollista. Auto on tähän edelleen hyvä kanava.

Koeajon jälkeen Mitsuokalle on pakko antaa sympatiapisteitä hyvästä yrityksestä. Viewtissä on tietty karismansa. Euroopassa en sillä silti kehtaisi ajaa.

MIKÄ Pienen japanilaisen autovalmistajan myydyin malli, josta on menossa jo kolmas sukupolvi. Nissan Micrasta on tehty retrokorilla hieman Jaguar Mk2:ta muistuttava auto.

KENELLE Jotain erilaista haluaville. Viewtin asiakaskunta on lähinnä iäkkäämpiä japanilaisia herrasmiehiä. Mitsuoka on myynyt 22 vuoden aikana noin 13 000 Viewtiä.

AJETTAVUUS Ajokokemus ei oleellisesti eroa Micrasta, sillä tekniikka on suoraan siitä. Viewt kääntyy ketterästi kadunkulmissa, mutta Micraa isompi kori tekee sen ulkomitoista aavistuksen hankalammat hahmottaa. Ja totta kai oikealla oleva ratti hämmensi lyhyellä koeajolla suomalaista autotoimittajaa. Ohjaus on tehostettu todella kevyeksi.

SUORITUSKYKY Koska voimalinja on suoraan Micrasta, Viewt lipuu 1,2-litraisen moottorin avulla liikenteenteen seassa rauhallisesti. Kolmipyttyinen kone värinöi hieman sisälle, ja myös koneen mouruava käyntiääni vie fiikset jonnekin muualle kuin mitä tapahtuisi klassisen englantilaisauton ratissa. Näin käy etenkin reippaammin kiihdytettäessä, sillä 79 hevosvoimaa löytyy vasta 6 000 kierroksen kohdalta. Portaaton CVT-automaatti on Tokion ruuhkaisessa kaupunkiliikeneessä kätevä, vaikkei sen toiminta sinänänsä suuremmin ihastutakaan.

TILAT Hieman pallomaisessa ohjaamossa on saman verran tilaa kuin Micrassa, ja hallintalaitteetkin ovat Micran käyttäjälle tutut. Mitsuoka on kuitenkin verhoillut koeajoauton istuimet ja kojelaudan nahalla, joka tekee kabiinista hieman edustavamman. Kokonaisuus on kuitenkin outo sekoitus Micraa sekä sen päälle liimattua ylellisyyttä. Ja koska autosta on tehty sedan, tavaratila on isompi kuin Micrassa. Kontti on kuitenkin hassusti kaksiosainen, eli Micran tavaratilan ja sen perään tehdyn jatkeen välillä on outo kynnys.

MALLISTO Moottori on 1,2-litrainen ja 79-heppainen, ja siinä on kolme sylinteriä. Valmistuksessa oli myös 1,4- ja 1,5-litraiset sekä nelisylinteriset versiot, mutta ne ovat pudonneet pois Japanissakin tiukkenevien päästörajojen myötä. Nykyään Viewt on myös aina automaattivaihteinen. Asiakkaalla on kuitenkin varaa valita, sillä Viewtiä voi sisustaa oman kukkaron mukaan nahalla ja puulla. Asiakas voi halutesaan mm. tilata autoon perinteiset japanilaiset kuviopuusomisteet. Erikoisuutena tarjolla on myös neliveto. Ja koska auto on saanut kritiikkiä siitä, että se on liian iso, tarjolla on myös 5-ovinen versio! Mitsuoka vie Viewtiä ulkomaille, Suomeen toimitettuna perusversio maksaisi noin 27 500 euroa.

Mitsuoka Viewt
Moottori 1 198 cm3, 3-syl. bensakone
Teho 58 kW (79 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 106 Nm / 4 400 r/min
0-100 km/h 9,2
Huippunopeus ei ilm.
EU-kulutus ei ilm.
CO2-päästöt ei ilm.
Mitat Pituus 4 515 mm, leveys 1 680 mm, korkeus 1 550 mm, akseliväli 2 450 mm
Omamassa 1 035 kg
Tavaratila ei ilm.

 

comments powered by Disqus