Koeajo: Miten uusi VW Tiguan pärjää supertiukassa maasturikisassa?

Uusi Tiguanin saadaan kauppoihin vasta lumien sulettua, joten haimme autosta ensimaistiaiset jo Lapista – neliveto, DSG-vaihteisto ja tehokas kaksilitrainen bensakone ovat toimiva yhdistelmä.

Suomeen kevät/kesä 2016
Hinta avoinna

Tykkäsimme

kasvaneista tiloista

terävistä muodoista

laatuvaikutelmasta

Emme tykänneet

HUD-näyttö halvan oloinen

Kaksilitrainen bensakone vetää Tiguania kepeästi eteenpäin lumipolanteisella tiellä. Punainen auto etenee kuin juna vaihtelevan liukkaalla alustalla napapiirin tuntumassa Ruotsin Lapissa. Lähin kaupunki on Arvidsjaur. Lämpömittari näyttää yli kahtakymmentä pakkasastetta.

Tämä ympäristö on tuttu lähes kaikkien autotehtaiden testaajille. Arvidsjaurin ja Arjeplogin ympäristössä näkee tämän tästä naamioituneita prototyyppejä; jopa enemmän kuin poroja. Tiguania ei ole kuitenkaan teipattu, sillä auto ei ole enää mikään salaisuus.

Tiguanin uusi terävä muotokieli miellyttää. Edeltäjän pyöreys on historiaa. Myös auton muuttuneet mittasuhteet näyttävät luonnossa hyvältä. Tiguan on leveän oloinen, ja se näyttää istuvan hyvin tiessä kiinni. Lyhyehköt etu- ja takaylitykset ovat tuttu tavaramerkki toisestakin saksalaismerkistä. Keulasta auto on helppo tunnistaa VW:ksi, mutta takapäässä on jotain bemarimaista. Sattumaa? Vai harkittu teko? Siihen ei saada tällä koeajolla vastausta.

Ohjaamo on sen sijaan täyttä VW:tä ja se on lehdistöautolle tyypillisesti täynnä varusteita. Digitaalinen mittaristo, iso kosketusnäyttö, nahkajakkarat – ne kaikki avittavat kuskia viihtymään. VW:tä jo kerran ajaneelle ympäristö tuntuu heti kotoisalta. Sukuyhtäläisyys Touraniin näkyy monessa. Myös tiloissa. Noin kahdeksalla sentillä edeltäjästä venähtänyt akseliväli tuntuu jalkatiloissa takapenkillä. Penkillä on mukava istua vielä paksut talvisaappaat jalassakin.

Auto tuntuu myös käteen VW:ltä. Ovet loksahtavat jämäkästi kiinni. Kojelaudan kytkimet toimivat hyvin ja tuntuvat hyviltä käteen. Laatuvaikutelma vakuuttaa. Tuttua ja turvallista.

Mutta on Tiguanissa jotain kokonaan uuttakin. Passatissa esitelty ja auton tuulilasiin heijastuva HUD-näyttö helpottaa nykyautoissa esiintyvän informaatiotulvan hallintaa. Sen näyttö näyttää itse asiassa hieman turhankin pelkistetyltä – varsinkin kun digitaalinen mittaristo ja kojelaudan kosketusnäyttö ovat supermoderneja. Kontrasti on turhan iso. Tosin HUDin lisähinta ei ole paha, Saksassa se kustantaa 565 euroa.

Ajossa Tiguan tuntuu tiukalta paketilta ja selvästi sen edeltäjää henkilöautomaisemmalta. Ratin takana on helppo kuvitella ajavansa jopa Golfia.

Pääsemme kokeilemaan nelivetoa erilaisilla testiradoilla. Elektroniikka jakaa voima akselien välillä nopeasti. Keskikonsolista löytyy myös nelivetoon tehty ajotilavalitsin, ja testiasetus on tietysti luminen tien pinta. Tiguan pöllyttää lunta ja etenee vaivatta paksummassakin nietoksessa. Neliveto on toteutettu viidennen sukupolven Haldex-kytkimellä. VW:n tavoite on myydä Tiguania enemmän neli- kuin etuvetoisena. Kuulostaa järkevältä.

Kaksilitraisen bensakoneen jatkeena on aina kaksoiskytkinautomaatti, ja auto on myös aina nelivetoinen. Kyseinen versio on alkuun ainoa bensamalli – ennen kuin mallisto täydentyy piakkoin 1,4-litraisella (125 ja 150 hv) vaihtoehdolla. Dieselversio on kaksilitrainen ja 150-heppainen ja sen saa sekä etu- että nelivetoisena.

Myöhemmin moottorivalikoima täydentyy merkittävästi. Kaksilitrainen diesel saa rinnalleen 1,6-litraisen ja dieseleistä varioidaan yhteensä neljä tehoversiota: 115, 150, 190 ja 240 hv. Jälkimmäinen on tuplaturbo. Kaksilitraisesta bensakoneesta on luvassa puolestaan vielä tehokkaampi 220-hevosvoimainen versio. Kuutoskoneita ei Tiguaniin ole luvassa. Kokonaan oma lukunsa on vielä pistokehybridi eli GTE-versio.

Paineet Tiguanin yllä ovat kovat. VW lähti katumaasturikisaan jälkijunassa, mutta Tiguania on myyty jo 2,64 miljoonaa kappaletta sen esittelyvuoden 2007 jälkeen. Kisa on tällä hetkellä kuitenkin todella kovaa. Ja se kovenee vain entisestään. Kaksi uutta haastajaa on tulossa jopa talon sisältä, kun Seat ja Skoda saavat ovat maasturinsa myyntiin vuoden sisällä. Ensivaikutelman perusteella Tiguan puolustanee tiukasti reviiriään.

VW Tiguan 2.0 TSI BlueMotion Technology 4Motion
Moottori 1 984 cm3, 4-syl. bensa
Teho 132 kW (180 hv) / 4 000 r/min
Vääntö 320 Nm / 1 500 r/min
0-100 km/h 7,7 s
Huippunopeus 208 km/h
EU-kulutus 7,3 l/100 km
CO2-päästöt 168 g/km
Mitat Pituus 4 486 mm, leveys 1 839 mm, korkeus 1 672 mm, akseliväli 2 681 mm
Omamassa 1 645 kg
Tavaratila 615–1 655 l

comments powered by Disqus