Koeajo: Jaguar XF – olemisen sietämätön keveys

Kahdeksan vuotta. Se on auton eliniässä nykyään paljon, koska teknologia etenee huimin harppauksin eteenpäin. Jaguar uudisti siksi XF:ää todella isolla kädellä, jotta se vastaa ajan haasteisiin.

Auton muodoissa ei ole tapahtunut samanlaista vallankumousta kuin kahdeksan vuotta sitten, uusiutumiseen on riittänyt olemassa olevan muotokielen päivittäminen. Tärkeimmät uudistukset ovat piilossa korirakenteiden sisällä. XF rakentuu samalle kaksi vuotta sitten kehitetylle uudelle alumiinipainotteiselle alustalle, joka on jo käytössä XE:ssä ja joka löytyy myös Frankfurtin autonäyttelyssä esiteltävän F-Pace-katumaasturin alta.

XF:n kohdalla uusi pohjalevy uuden 2-litraisen dieselmoottorin kanssa tarkoittaa noin 190 kilon dieettiä. Ei ihme, että lähes viisimetrisen ison Kissan askel on selvästi aiempaa notkeampi.

Jaguar on panostanut paljon XF:n ajettavuuteen ja tämän huomaa heti. Siinä missä edeltäjä oli paikoitellen heikommalla ajo-alustalla aavistuksen kolho, uudessa XF:ssä paketti on tiukasti kasassa. Vahvistunut kori tuntuu kasvaneena jäykkyytenä ja siten miellyttävämpänä ajokokemuksena autolla vauhdikkaammin kurvailtaessa.

Takavetoisuus tuntuu ratin takana nautinnolliselta. Ja modernin elektroniikan suitsimana takavetoisuus ei ole moksiskaan liukkaasta. Talvea varten Jaguar on hyödyntänyt talosta löytyvää Land Rover -osaamista, älyelektroniikkaa hallitsee menoa liukkaalla. Ja tätä epäileville tarjolle tulee toki myös neliveto.

Jaguar elää tällä hetkellä tosin elämänsä uutta kevättä. Merkillä tapahtuu todella paljon; uuden XE:n ja XF:n jatkoksi saadaan pian katumaasturi F-Pace. Sen suosio tulee ratkaisemaan todella paljon Jaguarin tulevaisuuteen liittyvää kehitystä.

Tykkäsimme

ajettavuudesta

Jaguar-tyylistä

180 hv dieselin tasaisesta käynnistä

Emme tykänneet

R-Sport-alusta turhan kova arkiajoon

dieselin äänimaailmasta

MIKÄ Jaguarin kilpailija saksalaisille laatuluokan autoille. Melko coupemaiselta näyttävä iso limusiini.

KENELLE Jaguarille on olemassa aina oma paikkansa automaailmassa, sillä moni arvostaa brändin korkeammalle kuin vaikkapa Audin tai BMW:n.

AJETTAVUUS Testiautossa oli 20-tuumaiset 255/35-renkaat, ja se oli varustettu urheilullisella R-Sport-paketilla, joten tuntuma tiehen oli napakka ja jopa aavistuksen turhankin kova. Suomen heikkokuntoisille teille XF lienee fiksumpi valita 19-tuumaisin kiekoin, normaalialustalla sekä mukautuvalla jousituksella. 8-portainen automaatti toimii hienosti ja reagoi nopeasti kaasujalan pyyntöihin. Ohjaus on tarkka, johon vaikuttaa varmasti se, että etuakselin rakenteet ovat samat kuin F-Typessä. Ajofiilistä nostaa myös F-typestä tuttu sporttiratti.

SUORITUSKYKY Vaikka uudessa 2-litraisessa dieselissä on tehoa ”vain” 180 hevosvoimaa vanhan 2,2-litraisen PSA/Ford-dieselmoottorin 200 hevoseen verrattuna, kulkee uusi XF selvästi urheilullisemmin. Myös erittäin alhainen ilmanvastuskerroin (0,26) auttaa. Pyrähdys satasen vauhtiin sujuu edeltäjää 0,4 sekuntia nopeammin. Uusi kone myös vastaa kaasuun edeltäjäänsä herkemmin sekä vääntää alakierroksilla selvästi väkevämmin. Auton keveys näkyy myös kulutuslukemissa, keskikulutus on pudonnut 4,3 litraan, joka on 0,8 litraa edeltäjää vähemmän.

TILAT Vaikka auton coupemaiset muodot ovat lähes ennallaan, matkustamossa on edeltäjää enemmän tilaa. Takamatkustajat kiittelevät jalkatiloja, kiitos yli viidellä sentillä venähtäneen akselivälin. Kuskin paikalla on helppo viihtyä. 12,3-tuumainen digitaalinen mittaristo on näyttävä, ja 10,2-tuumaisen keskikonsolista löytyvän kosketusnäytön avulla on helpohkoa säätää auton toimia tai pysyä ajan tasalla ulkomaailman tapahtumista.

MALLISTO Neljä moottoria: 2.0 diesel (163 tai 180 hv), 2.0 bensa (240 hv), 3.0 V6 diesel (300 hv) ja 3.0 V6 bensa (340 tai 380 hv). Kesyimmän dieselin saa manuaalina, kaikki muut versiot ovat aina automaattivaihteisia. Neljä varustetasoa: Pure, Prestige, R-Sport ja Portfolio.

Jaguar XF 2.0d
Suomeen lokakuu 2015
Ennakkohinta alk. 46 604 €

Moottori 1 999 cm3 turbodiesel
Teho 132 kW (180 hv) / x x00
Vääntö 430 Nm / 1 750–2 500
0-100 km/h 8,1 s
Huippunopeus 229 km/h
EU-kulutus 4,3 l/100 km
CO2-päästöt 114 g/km
Mitat Pituus 4 954 mm, leveys 1 880 mm, korkeus 1 457 mm, akseliväli 2 960 mm
Omamassa 1 595 kg
Tavaratila 540 l

comments powered by Disqus