Koeajo: Jaguar XEBMW on benchmarkattu tarkkaan

Jaguar on tosissaan. Tuore XE lähtee vakavissaan haastamaan saksalaiset laatumerkit, ja tähtäimessä on etenkin 3-sarjan BMW.

Autoileva maailma saa olla iloinen. Kilpailu on aina hyvästä, ja Jaguarilla uuden aikakauden aloittava XE tuo mukavan piristysruiskeen omaan segmenttiinsä. Maailmassa ei ole liikaa takavetoisia autoja…

Uusi pohjalevy, runsaasti alumiinia sisältävät rakenteet, uusi upea dieselmoottori sekä hyviä ajo-ominaisuuksia tukevat jousitusratkaisut – Jaguar on satsannut XE:hen paljon. Syytä tietysti onkin, sillä Ford Mondeo pohjaisen X-Typen historia on pyyhittävä nopeasti pois ihmisten mielistä. Tällä autolla sen pitäisi onnistua.

​

Kissa on ollut pitkään kovilla, ja nyt se näyttäisi vihdoin löytäneen itselleen hyvän kodin. XE on oikeasti hyvä tuote, mikä lupaa hyvää myös samoille rakenteille valmistuvalle F-Pace katumaasturille.

Suomen maahantuoja on hinnoitellut vielä autot melko aggressiivisesti, minkä luulisi ainakin saavat näistä autoista kiinnostuneet liikkeelle. Kiinnostusta herättänevät myös kolmen vuoden määräaikaishuollot ja Jaguar Assistance -tiepalvelu ilman kilometrirajoitusta.

XE:n ensiesittely Suomessa tapahtuu 11.-13.6. Jos tuote kiinnostaa, suosittelen koeajoa uusilla dieselmoottoreilla. Matalampitehoisemman (163 hv) diesel hiilidioksidigrammat on puristettu alle sataan.

​

Tykkäsimme

jämäkästä korista

takavedosta ja ajettavuudesta

dieselmoottorin voimasta ja alhaisesta kulutuksesta

Emme tykänneet

ohjaamo aavistuksen turhan pelkistetty

niukoista takatiloista

MIKÄ Jaguarin uusi takavetoinen tulokas ja hinnat alkaen malli Jaguar-maailmaan.

KENELLE Asiakkaita halutaan varmasti niin Audin, BMW:n kuin Mercedeksenkin leireistä, ja Jaguarin brändissä on oma vetovoimansa. Se puhuttelee etenkin niitä, jotka haluavat erottautua massasta.

AJETTAVUUS Ensituntumalta Jaguar on tehnyt todella hyvää työtä XE:n alustan kanssa, joskin kaikissa ensikoeajoautoissa oli urheilualusta. Sen jousitus on napakka muttei kova. Pyöräntuennassa on käytetty päällekkäisiä kolmiotukivarsia niin edessä kuin takanakin. Kori on todella tukevan tuntuinen, eli paketti tuntuu kiitettävän urheilulliselta. Samalla menossa on kuitenkin tiettyä keveyttä, kiitos alumiinisten korirakenteiden. Ohjaus on hyvä, eikä siitä ole tehty teennäisen raskasta.

SUORITUSKYKY Ajoimme tehokkaamman 180 hv dieselin sekä manuaalina että automaattina, tehokkaamman 240 hv nelisylinterisen bensakoneen ja vinhasti vinkuvan mekaanisesti ahdetun veekuutosen. Diesel teki vaikutuksen sekä voimavaroillaan että ajotietokoneelta näkyvällä kulutuslukemallaan. Automaatti pelaa niin hyvin yhteen moottorin kanssa, että siihen kannattaa sijoittaa. Bensanelonen jäi selkeästi toiseksi, vaikka kone on sinänsä hyvä ja potkii kivasti. V6 toi puolestaan esiin XE:n petomaisen luonteen. Suomessa sen hinta vain karkaa lähes 80 000 euroon.

​

TILAT Ohjaamossa on melko tiivis tunnelma massiivisen ja matkustamon ympärille kietoutuvan kojelaudan takia. Etuistuimissa on kuitenkin erinomaiset säätövarat, joten pitkäkin kuljettaja viihtyy XE:n ratin takana. Laatuvaikutelma on hyvä muttei yllä aivan parhaimpien saksalaiskilpailijoiden tasoon. Takapenkillä on puolestaan aika niukasti tilaa hiukankin kookkaammalle tai pitkäjalkaiselle aikuiselle. Tavaratila on 455-litraisena kunnollisen kokoinen, ja lastausaukkokin on kohtuullisen kokoinen.

MALLISTO Jaguarin omaa tuotantoa oleva diesel on kaksilitrainen, ja siitä on kaksi tehoversiota (163/180 hv). Myös kaksilitraisesta bensaturbosta on kaksi versiota (200/240 hv). Uudet bensakoneet ovat tosin jo kehitysputkessa. Varustetasoja on neljä: Pure, Prestige, R-Sport ja Portofolio. Kukkulan kuningas on 3-litrainen remmiahdettu V6 (340 hv), ja se on aina sporttivarusteinen. Dieselit saa käsivaihteistolla, kaikki muut tulevat aina ZF:n 8-portaisella automaatilla. Nelivedotkin ovat jo tuoteputkessa.

​

Jaguar XE 20d Aut
Hinta alk. 39 991 €
Suomeen kesäkuussa 2015

Moottori 1 999 cm3, turbodiesel
Teho 132 kW (180 hv) / 4 000
Vääntö 430 Nm / 1 750
0-100 km/h 7,8 s
Huippunopeus 228 km/h
EU-kulutus 4,2 l/100 km
CO2-päästöt 109 g/km
Mitat Pituus 4 672 mm, leveys 1 850 mm, korkeus 1 416 mm, akseliväli 2 835 mm
Omamassa 1 565 kg
Tavaratila  455 l

​

 

comments powered by Disqus