Ioniq avaa uuden aikakauden Hyundailla. Sen myötä korealaisilla on tarjota nyt todella runsas paletti ympäristöystävällisiä vaihtoehtoja.
Suomeen loppuvuosi 2016
Hinta avoinna
Tykkäsimme
modernista voimalinjasta
modernista akkutekniikasta
vahvasta jarrutusenergian talteenotosta
hyvistä tiloista
Emme tykänneet
sähköllä voidaan ajaa vain lyhyitä matkoja
kevyestä ohjaustuntumasta
Tekniikaltaan Ioniq on selvä kilpailija Toyota Priukselle. Konepellin alta löytyy uusi 1,6-litrainen suoraruiskutusbensamoottori, jonka apuna on vaihteiston yhteyteen integroitu sähkömoottori. Virtaa sähkömoottori saa 1,56 kWh litium-ioni-polymeeri-akustolta, joka ottaa ajon aikana talteen liike-energiaa.
Kun kuski oppii voimalinjan metkut, ajo kaupunkiliikenteessä muuttuu helposti haastavaksi peliksi. Kuski haluaa koko ajan petrata sitä, miten tehokkaasti hän pystyy käytettävissä olevaa tekniikkaa hyödyntämään. Tämä edistää automaattisesti taloudellista ajotapaa. Hyundain bensamoottori on sekin jo itsessään tehokas pakkaus, sen hyötysuhde on 40 prosenttia – joka on sattumoisin sama luku kuin uudessa Priuksessa.
Hyundai lupaa Ioniq-hybridille noin 3,3 litran keskikulutusta sadalla kilometrillä. Se jää vähän Toyota Priukselle luvatusta arvosta, ja ajetulla koeajolenkillä kulutus oli viiden litran pinnassa. Viralliset arvot saadaan kesällä, kun autot saadaan tyypitettyä Eurooppaan.
Hyundai satsaa tällä hetkellä yhdessä Kian kanssa ympäristöystävälliseen tekniikkaan. Pelkästään Hyundai on tuomassa vuoteen 2020 mennessä myyntiin 22 uutta ekomallia: 12 hybridiä, kuusi ladattavia hybridiä, kaksi sähköautoa ja kaksi polttokennoautoa. Ioniq kattaa siis jo yksistään kolme näistä.
Ioniqin tekniikka on sinänsä yksinkertaista, jonka pitäisi pitää auton hintataso alhaisena. Suomen hinnat eivät ole vielä tiedossa, mutta muualla Ioniqin hinta on kilpailukykyinen moderneja dieseleitä vastaan.
MIKÄ Hyundain uusi kompakti perheauto, johon tulee tarjolle peräti kolme erilaista voimalinjaratkaisua.
KENELLE Ympäristöystävällistä perheautoa etsiville. Kun tarjolla on sekä hybridi, ladattava hybridi ja sähköversio, on jännä nähdä, mihin kuluttajien mielenkiinto suuntautuu. Hinta tietysti määrää suuntaa.
AJETTAVUUS Ioniq istuu hyvin eurooppalaiseen ajomakuun. Ohjaus on toki tehostettu todella kevyeksi, mutta ohjauksessa on sinänsä riittävästi tarkkuutta. Tässä auttaa se, että takana luotetaan monivarsituentaan. Erityisen miellyttävältä tuntuu voimalinjan jatkeena olevan kaksoiskytkinautomaatin toiminta. Se tuntuu paljon sivistyneemmältä ratkaisulta kuin vaikkapa Priuksessa oleva CVT-automaatti. Vaihteisto on myös nopea. Modernin vaihteiston avulla Ioniq tuntuu aivan tavalliselta autolta.
SUORITUSKYKY Pienellä harjoittelulla Ioniqia oppii ajamaan kaupungissa niin, ettei jarrupolkimeen tarvitse koskea juuri lainkaan; jarrutusenergian talteenotto on sen verran tehokasta. Auton voimalinja vaihtaa myös todella sujuvasti toimintaansa polttomoottorin käytön, pelkällä sähköllä ajon ja rullauksen välillä. Ripeämmin liikuttaessa voiman tunteesta vastaa bensakoneen ja sähkömoottorin vahva yhteisvääntö (147 ja 170 Nm).
Priuksen tavoin Ioniq ei edes yritä olla sähköauto, pelkällä sähköllä voidaan ajaa vain hyvin lyhyitä matkoja ja silloinkin kuskilla on oltava kevyt kaasujalka. Taiteillen ajaen polttomoottorin saa sammumaan tosin vielä maantienopeuksissakin, mutta kaasujalan pitää olla silloin todella kevyen. Ripeämmin kiihdytettäessä huomaa sen, että auto on melko kevyt.
TILAT Viisipaikkainen ohjaamo edustaa Hyundain nykytyyliä. Laatuvaikutelma on hyvä, ja kaikkien kytkimien ja hallintalaitteiden käyttö on äärettömän kevyttä ja helppoa. Takapenkillä on kohtuullisen hyvin tilaa, ja tavaratila on sekin reippaan kokoinen. Reilusti aukeavan takaluukun ansiosta kyytiin mahtuu isojakin tavaroita, ja takaistuinten selkänojat kaatamalla tila kasvaa vielä lisää. Autot tilat muuttuvat hieman eri versioissa. Ladattavassa hybridissä on esimerkiksi isompi akusto, joka verottaa hieman tavaratilaa.
MALLISTO Ioniqin erikoisuus on sen kolme voimalinjaa. Näistä Suomeen saapuvat ensin perushybridi sekä noin 250 kilometrin toimintamatkan mahdollistava sähköversio. Niiden molempien pitäisi olla kaupoissa vielä tämän vuoden aikana. Ladattava hybridi tulee meille puolestaan ensi vuoden lopulla. Sen akusto riittää noin 50 kilometrin ajoon pelkällä sähköllä.
Hyundai Ioniq
Moottori 1 591 cm3, 4-syl. bensamoottori ja sähkömoottori
Yhteisteho 104 kW (141 hv)/5 700 r/min
Maksimivääntö 265 Nm
0-100 km/h 10,8 s.
Huippunopeus 185 km/h
EU-kulutus n. 3,3 l/100 km
CO2-päästöt n. 78 g/km
Mitat Pituus 4 470 mm, leveys 1 820 mm, korkeus 1 450 mm, akseliväli 2 700 mm
Omamassa n. 1400 kg
Tavaratila ei ilmoitettu