Koeajo Honda HR-V - kuningas on kuollut, eläköön uusi kuningas

Honda palauttaa HR-V:n mallistoonsa yhdeksän vuoden tauon jälkeen. Edeltäjästä ei tosin ole jäljellä kuin nimi ja filosofia moneen taipuvasta maasturin ja tila-auton yhdistelmästä. Nelivetoa ei uuteen versioon ole tarjolla lainkaan.

Tykkäsimme

tiloista ja tilojen muunneltavuudesta

ei liiaksi maasturin oloinen

ratin manuaalivivuista CVT-vaihteiston yhteydessä

Emme tykänneet

hieman pompottavasta jousituksesta

bensakoneen luonteesta

Muistatteko vielä loppuvuoden 1999, kun katukuvaan alkoi ilmestyä persoonallisen näköisiä laatikoita, joista ei tiennyt, olivatko ne tila-autoja vai maastureita. Kyseessä oli Honda HR-V, ehta crossover ennen kuin kukaan oli tuota sanaa vielä keksinyt.

Suomessa HR-V pysyi myynnissä vuoteen 2006, ja paras myyntivuosi oli 2000. Silloin autoja kävi kaupaksi 526 kappaletta.

Uudella HR-V:llä Suomen Honda aikoo parantaa edeltäjästä. Myynnin aloituksesta seuraavan rullaavan vuoden myyntitavoite on 1 500 autoa. Jos Honda pääsee tavoitteeseensa, on HR-V silloin Suomen myydyin Hondan korimalli. Tavoite on siis kova. Tämän kokoluokan kokonaismyynti Suomessa on noin 10 000 autoa, ja HR-V:n kilpailijoiksi lasketaan mm. Dacia Duster, Fiat 500X ja sen Jeep-sisar Renegade, Mazda CX-3, Mitsubishi ASX, Nissan Qashqai, Opel Mokka, Renault Scénic XMod, Skoda Yeti ja Suzuki Vitara. Tarjontaa siis riittää, ja kilpailu on äärettömän kovaa.

​

Hondan myyntiä edistetään kilpailukykyisillä hinnoilla ja hyvillä varusteilla. Keskimmäisestä eli Elegance-varustelusta alkaen hintaan kuuluvat muun muassa Android-pohjainen Honda Connect -viihde/tietojärjestelmä 7-tuumaisella kosketusnäytöllä, erittäin kattava turvavarustelu, kaksialueilmastointi sekä pysäköintitutkat eteen ja taakse.

Muista HR-V:n vahvuuksista voi mainita sopivan persoonallisen, mutta ei liian erilaisen ulkonäön. Keula on jykevä, mutta vielä henkilöautomainen. Ikkunalinja on korkealla, mikä tekee HR-V:stä jykevän oloisen. Takaikkuna kapenee puolestaan coupémaisesta perää kohden, ja coupémaisuutta korostetaan myös takaovien kahvoilla, jotka on viety ylös ikkunoiden ja C-pilarin yhtymäkohtaan. Autoa kiertävillä helmoilla ja pyörien koteloinnilla tuodaan ilmeeseen puolestaan pieni maasturivivahde.

Ohjaamosta vastaavaa persoonallisuutta ei sen sijaan löydy. Kabiini on melko konservatiivinen, joskin keskikonsolista löytyy kosketusnäytön tapainen paneeli, josta säädetään niin ilmastointia kuin istuinlämmitystä. Itselläni ei ollut hanskoja kesällä reissussa mukana, mutta Hondan edustajan mukaan säätimiä voi käyttää vielä hanskat kädessäkin.

Suurin vahvuus sisätiloista löytyy nimen omaan tiloista. HR-V on 4,3 metriä pitkänä vielä varsin kompakti, mutta sen tilat muuntuvat monenlaisiin kuljetustarpeisiin. Totta kai CR-V:ssä on selvästi isompi tavaratila, mutta jos aivan niin paljon ei roinaa tarvitse mukana kuljettaa, HR-V taipuu mainiosti perheautoksi.

Suurimman tasoituksen kilpailijoille HR-V antaa moottorivalikoimassa. Sen voimalinjasto on melko kapea; dieseliä ei saa automaatilla eikä bensamoottoria turbolla. Toisaalta jälkimmäinen näkynee autoa pidempään pitävillä lopulta myös lompakossa, sillä Hondan vaparikoneet ovat tunnetusti melko vähävikaisia.

​

MIKÄ Kompakti ja Euroopassa aina etuvetoinen crossover, jossa on hieman maasturin näköä mutta joka muuntuu tila-auton tavoin monenlaisiin kuljetustarpeisiin.

KENELLE Pienille perheille tai vaihtoehtoisesti nuorille tai riittävän iäkkäille pariskunnille. HR-V:n erinomaiset tilaratkaisut venyvät monenlaisiin tarpeisiin.

AJETTAVUUS HR-V ei herätä ratin takana suurempia tunteita. Ainoa hieman negatiivinen havainto koskee turhan kimmoisaa jousitusta, eli HR-V pompottaa herkästi epätasaisemmalla alustalla. Plussaa tulee alhaisesta melutasosta, kunhan konetta ei huudata. CVT-vaihteisto toimii normaalissa arkiajossa aivan hyvin, mutta ripeämmin ajettaessa tai esimerkiksi kiharaisella mutkatiellä vaihteistoa kannattaa ehkä käskyttää ratille asennettujen vipujen kautta. Portaattomaan vaihteistoon on rakennettu seitsemän porrasta, joten ratin vipujen avulla pääsee lähes manuaalivaihteiston tunnelmaan.

SUORITUSKYKY Ajoimme sekä dieselin että CVT-bensaversion. Kummallakin moottorilla pärjää hyvin muun liikenteen seassa, eikä kumpikaan innosta kuskia lähtemään ratapäiville kokeilemaan auton rajoja. Normikulutukset ovat hyväksyttävällä tasolla, ja huomiota kannattaa kiinnittää siihen, että CVT-vaihteistolle annetaan 16-tuumaisin renkain manuaaliversiota neljä desiä pienempi kulutuslukema.

TILAT Japanilaiset osaavat rakentaa kompaktin kokoisiin autoihin hyvät tilat. Istuma-asento on tässä luokassa hieman poikkeuksellinen, se on itse asiassa lähempänä tavallista autoa kuin katumaasturia. HR-V:hen ei siis varsinaisesti nousta sisään, joskaan ei ohjaamoon tarvitse pudottautuakaan. Takapenkillä on riittävästi jalka- ja pääntilaa, ja Hondan näppärä takaistuinratkaisu (istuinosat voi nostaa selkänojaa vasten) on tässä kokoluokassa kova sana. Tavaratila vetää perusasennossa 453 litraa, mikä on hyvä lukema. Laajennettuna tila kasvaa 1 026 litraan, joka taas voisi olla vähän isompikin lukema.

MALLISTO Kaksi moottoriversiota: tuttu 1.6 diesel (130 hv) sekä Euroopassa uusi 1.5 bensakone (120 hv). Molempien perusvaihteistona 6-portainen manuaali, bensakoneen yhteyteen saa myös CVT-automaatin. Kolme varustetasoa: Comfort, Elegance ja Executive. Näistä keskimmäinen on se fiksuin valinta. Maahantuoja veikkaa bensakoneista 60 prosenttia menevän manuaalina, itse uskon 50/50-jakoon.

Honda HR-V 1.5 i-VTEC CVT
Hinta alkaen 22 890 €
Suomeen syksyllä 2015

Moottori 1 498 cm3
Teho 96 kW (130 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 155 Nm / 4 600 r/min
0-100 km/h 10,8 s
Huippunopeus 189 km/h
EU-kulutus 5,2 l/100 km
CO2-päästöt 120 g/km
Mitat Pituus 4 295 mm, leveys 1 773 mm, korkeus 1 605 mm, akseliväli 2 610 mm
Omamassa 1 322 kg
Tavaratila 453–1 026 l

 

comments powered by Disqus