Koeajo: Honda CR-V – automaatti määrää tahdin

Hondan suosikkimaasturi sai uudistuksen yhteydessä uuden moottorivaihtoehdon ja modernin automaattivaihteiston.

Hinta alkaen 31 899 € (2WD)
Koeajoauto 51 900 €

Tykkäsimme

Moottorista

Taloudellisuudesta

Emme tykänneet

Vaihteiston välityksistä

Vakionopeudensäätimen toiminnasta

Vanhahtavasta multimediajärjestelmästä

Honda CR-V on yksi ensimmäisistä ja yksi Suomen myydyimmistä katumaastureista. Malli oli pitkään tarjolla vain bensiinimoottorilla, mutta menestyi siitä huolimatta. Dieselmalli on luonnollisesti tärkeä tässä kokoluokassa, mutta edelleenkin bensiinimallin myynti on lähes puolet.

CR-V uudistui keväällä ja se sai silloin myös pellin alle kokonaan uuden dieselvaihtoehdon. Uuden moottorin iskutilavuus on sama kuin jo jonkin aikaa markkinoilla olleessa etuvetoisten yhteyteen tarjolla olevassa 120 hevosvoimaisessa mallissa eli 1,6-litraa. Moottori on kuitenkin sylinterilohkoa myöten uusi, joten kyseessä ei ole vain eri viritysaste samasta moottorista.

Vaihteenvalitsin ei ole perinteisimmästä päästä

Kaksoisahdetusta moottorista puristetaan tehoa 160 hevosvoimaa ja vääntöä 350 newtonmetriä. Tehoa on enemmän ja vääntö on käytettävissä laajemmalla alueella kuin edeltäneessä 2,2-litraisessa turbodieselissä. Nousseista teholukemista huolimatta uutuus on huomattavasti edeltäjäänsä taloudellisempi.

Moottorin lisäksi suuri CR-V:hen saa nyt uuden 9-portaisen automaattivaihteiston. Nelivetoisen dieselautomaatin yhdistelmä on etenkin Euroopan markkinoilla todella tärkeä. Edeltävän dieselautomaattiin verrattuna paketti on myös 65 kiloa kevyempi, mikä on eduksi sekä ajettavuuden että polttoainetalouden kannalta.

Kokonaisuus on myös käytännössä taloudellinen. Matka-ajossa autolla pääsee alle kuuden litran keskikulutukseen, ja sekalaisessakin pysytään alle seitsemässä litrassa. Uusi vaihteisto toimii vaihtelevissa ajotilanteissa hyvin, mutta suurin ongelma muodostuu Suomen nopeusrajoituksia ajatellen maantienopeuksissa. Esimerkiksi suurimmalle vaihteelle vaihtaminen edellyttää suomalaisen moottoritierajoituksen ylittämistä, minkä jälkeen kierrokset laskevat lähes 1500 minuuttikierrokseen. Tämä taas johtaa moottoritienopeudessa moottorin täristämiseen, vauhdin hyytymiseen pienessäkin ylämäessä ja pienemmälle vaihtamiseen. Sama toistuu myös 8- ja 7-vaihteilla 100- ja 80-nopeusrajoitusalueilla, mikä johtaa vaihteiden edestakaiseen vaihteluun tasaisessa ajossa. Jos suurimpien vaihteiden välitykset olisivat aavistuksen lyhyemmät, tulisi matka-ajosta vieläkin miellyttävämpää.

Vakionopeudensäädinkään ei auta tilanteessa. Nopeus elää helposti 10 tuntikilometrin skaalalla hidastuen ylämäissä liian suuren vaihteen takia ja puolestaan kiihtyen yli asetetun alamäissä. Sulavinta maantieajossa näistä tilanteista tulee, kun kuljettaja itse ennakoi korkeusvaihtelut ja sopeuttaa ajonopeuden itse sopivaksi. Normaalin vakionopeudensäätimen lisäksi autoon on saatavilla uusi ennakoiva vakionopeudensäädin, jota ei tässä yhteydessä kuitenkaan ollut kokeiltavissa.

Sisätilojen osalta Honda ei varsinaisesti yllätä. Mittaristo on selkeä ja kuljettajan paikalla ergonomia suhteellisen hyvä. Multimediajärjestelmän näyttöä saa kuitenkin hieman kurotella ja sen käyttöliittymä on vanhahtava.
Hondan uusi dieselautomaatti vakuuttaa ennen kaikkea taloudellisuudellaan. Vaihteiston pienellä lisäoptimoinnilla etenkin mukavuutta saataisiin parannettua, ja sisätilojen päivityksellä päästäisiin lähemmäs eurooppalaisia kilpailijoita.

Kuljettajan paikalta kosketusnäyttö sijaitsee hieman kaukana ja sen käyttöliittymä on vanhahtava

MIKÄ Hondan suosikkimaasturin uusittu painos.

KENELLE Hondalla on vahva autokanta liikenteessä ja merkkiuskollisuus CR-V:tä kohtaa on ollut suuri. Vanhojen CR-V-kuskien lisäksi uusi dieselautomaatti houkuttelee muita katumaasturiasiakkaita merkin pariin.

AJETTAVUUS CR-V on ajettavuudeltaan mukavuuspainotteinen. Se etenee maantiellä vaivattomasti ja suuntavakaasti. Mutkaisemmilla teillä se taittuu yllättävän terävästi kuljettajan pyyntöjen mukaan. Kaupunkiliikenteessä etenemisestä automaattivaihteisto tekee miellyttävää.

SUORITUSKYKY Tehoihin nähden paperilla kirjatut arvot eivät vakuuta erityisemmin. Yli 10 sekunnin kiihdytys satasen nopeuteen vaikuttaa hitaalta, mutta käytännössä auto kuitenkin hoitaa tehtävänsä riittävällä ripeydellä. Ennen kaikkea 350 newtonmetrin vääntö tekee etenemisestä vaivatonta. Ongelmaksi nousee kuitenkin vaihteiston toiminta, joka ei nopeudessaan ja oikeiden kierrosalueiden käytössä pärjää parhaimmistolle. Matka-ajossa kierrokset ovat välillä jopa jyristystä aiheuttavan matalalla, kun taas täyskiihdytyksessä vaihto tuntuu venyvän jopa turhan pitkälle.

TILAT Hondan keskikokoinen katumaasturi tarjoaa asialliset tilat. Edessä on leppoisa tunnelma ja laakeisiin penkkeihin toivoisi hieman enemmän tukea mutkaisemmalla tiellä. Takapenkillä on hyvin tilaa, joskin täysikasvuinen kaipaisi hieman lisää reisitukea.

MALLISTO CR-V on saatavilla dieselmoottorin lisäksi 2,0-litraisella bensiinivaihtoehdolla. Etuvetoinen ja manuaalivaihteinen dieselmalli on varustettu yhdellä ahtimella ja se tarjoaa 120 hevosvoimaa. Varustetasoja ovat Comfot, Elegance, Lifestyle ja Executive. Vaurstelu on varsin kattava jo Comfort-tasolta lähtien sisältäen muun muassa automaatti-ilmastoinnin, bluetooth-handsfreen sekä vakionopeudensäätimen. Tietyt moottori- ja vaihteistovaihtoehdot ovat kuitenkin saatavilla vasta parempien varustetasojen yhteydessä.

Honda CR-V 1,6 i-DTEC 4WD AT
Moottori 1 597 cm3, R4 biturbodiesel
Teho 118 kW (160 hv) 4 000 r/min
Vääntö 350 Nm / 2 000 r/min
Vaihteisto 9-vaihteinen automaatti
0-100 km/h 10,4 s
Huippunopeus 197 km/h
EU-kulutus 5,3 l/100 km
CO2-päästöt 139 g/km
Mitat Pituus 4 605 mm, leveys 1 820 mm, korkeus 1 685 mm, akseliväli 2 630 mm
Omamassa 1 724 kg
Tavaratila 589-1 627 l

 

comments powered by Disqus