Koeajo: BMW S 1000 RR – täysiverinen katukilpuri

BMW on teroittanut keihäänkärkeään. Uudistunut S 1000 RR on edeltäjäänsä tehokkaampi, kevyempi ja paremmin varusteltu.

Hinta alkaen 24 200 €

Tykkäsimme

Suorituskyvystä

Ajettavuudesta

Keventyneestä omamassasta

Emme tykänneet

Ergonomiasta kaupunkiajossa

Supersport-luokan pyörät ovat valmistajiensa taidonnäytteitä. BMW toi ensimmäisen vuonna 2009 markkinoille S 1000 RR:n, joka todisti BMW:n osaavan tehdä pyöriä muuhunkin käyttöön kuin mantereiden halki suuntautuvaan kruisailuun. Kyseinen pyörä on niittänyt mainetta lähes vakiokuntoisena muun muassa legendaarisessa Isle Of Manin TT-kilpailussa.

BMW uudisti sporttipyöräänsä merkittävästi vuodelle 2015. Ulkonäköä on terävöitetty entisestään. S 1000 RR on myös aikaisempaa neljä kiloa kevyempi ja 999-kuutioinen moottori tarjoaa paperilla kuusi hevosvoimaa aikaisempaa enemmän tehoa. Akrapovičin tehoputkella varustettu koeajoyksilö antoi itse asiassa testiryhmän yllätykseksi tehonmittauksessa tulokseksi jopa 205 hevosvoimaa.

Pyörän aisoissa pitämiseksi myös elektroniikka on ottanut aiempaa suurempaa roolia myös pyörämaailmassa. BMW S 1000 RR on varustettu ABS-jarruilla, luistonestolla, puoliautomaattisella alustalla sekä sporttipyörille harvinaisemmilla vakionopeudensäätimellä ja kahvalämmittimillä. Alusta ja jarrut ovat säädettävissä ja ABS-järjestelmän voi myös kytkeä kokonaan pois päältä.

Odotukset ovat siis korkealla uudistusten myötä. Sporttipyörille tyypillinen etunojamainen asento käy nopeasti raskaaksi käsille, eikä pyörä todellakaan ole parhaimmillaan hitaassa kaupunkiajossa. Tunnelma muuttuu merkittävästi nopeuden noustessa ja ilmavirran keventäessä käsien taakkaa. Matka-ajoon omaa leppoisuutta tuo myös edellä mainittu vakionopeudensäädin.

Edelleen parempaan suuntaan mennään siirryttäessä mutkaisemmille maanteille. Pyörä suorastaan imee itsensä sisäkurveihin ja ajaminen on todella nautinnollista. Voimavarojen vapauttamiseksi on kuitenkin siirryttävä suljetulle alueelle ja sen vuoksi siirrymmekin lentokentän kiitoradalle kokeilemaan pyörän suorituskykyä.

Mitatulle teholukemalle löytyy katetta, kun tuppia lähdetään todella kääntämään. Kiihtyvyys on todella rajua kaikilla kuudella vaihteella. Vaihdot tapahtuvat jämäkästi ja nopeasti pyörässä olevan vaihtoavustimen eli sifterin avulla. Tämä lähinnä kisapyöristä tuttu järjestelmä mahdollistaa vaihteiden vaihtamisen ilman kytkimen käyttöä, ja tekee siis kiihdytyksistä käytännössä katkottomia. Täyskiihdytyksessä etupyörä koskettaa maata vasta yli 200 km/h nopeudessa ja alle kilometrin mittaisella suoralla vauhtia kertyy yli 290 km/h. Tästäkin nopeudesta jarrutus tapahtuu määrätietoisesti 320 millisten etulevyjen ansiosta. Lähtöjen optimoimiseksi tupla-Ärrästä löytyy myös vakiovarusteena launch control -järjestelmä.

Bemarin uudistunut supersportti on suorituskyvyltään todella hurja laite. Se on teho-paino-suhteeltaan markkinoiden kärkeä, ja sillä pärjää vaikka sellaisenaan ratakisoissa. Kaiken lisäksi BMW on hinnoitellut pyörän ominaisuuksiin nähden kilpailukykyisesti ja vakiovarustelu on kattava.

BMW S 1000 RR
Moottori 999 cm3, R4
Teho 146 kW (199 hv) 13 500 r/min
Vääntö 113 Nm / 10 500 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen vaihteisto
Huippunopeus yli 200 km/h
EU-kulutus 5,7 l/100 km (tasanopeus 90 km/h)
Mitat Pituus 2 050 mm, leveys 826 mm, korkeus 1 140 mm, akseliväli 1 438 mm
Kuivapaino 175,5 kg
Omapaino 204 kg (ajovalmiina)

Lue myös nämä:
Teknavin hurjapääkuskin testissä BMW:n supersport-uutuus - ”Tyypittämiseen tarvitsisi melkein IT-tukihenkilön”
Hätäjarrutuksessa vilkkuvat jarruvalot nyt myös moottoripyöriin

Toimittanut: Janne Uskali

comments powered by Disqus