Koeajo: BMW 640d xDrive Gran Coupé – tyyli ennen kaikkea

Iso ja sulavalinjainen 6-sarjalainen on mahtipontinen ilmestys. Mattamaalipinta ja persoonallinen sisustus kruunasivat koeajossa olleen yksilön.

Tykkäsimme

Moottorista

Vaihteistosta

Tyylikkyydestä

Emme tykänneet

Alustan pintakovuudesta

Ohjauksen tunnottomuudesta

BMW 6-sarjan Gran Coupé on pitkä, matala ja leveä. Se huokuu itsevarmuutta, jota mattaväri ja isot 20-tuumaiset vanteet korostavat. Yli viiden metrin kokonaispituus ei kuitenkaan korostu liiaksi sulavien muotojen ansiosta. Kokonaisuus on kauniisti balanssissa ja auto näyttää yksinkertaisesti sanottuna hyvältä.

Tyylikkyys jatkuu sisätiloissa valkoisen ja ruskean nahan sekä valkoisen puun yhdistelmällä. BMW Individual valikoimista poimittu yhdistelmä toimii ulkovärin kanssa hienosti. Viimeistely ja laatuvaikutelma eivät jätä toivomisen varaa minkään suhteen.

Voimalinjan hienostunut toiminta sopii auton muuhun olemukseen. Parhaimmillaan auto on maantienopeuksissa, mutta rengasmelu nousee valitettavan kovaksi. Tähän toki voi vaikuttaa valitsemalla astetta hillitymmän rengastuksen 20-tuumaisten ja 30-profiilisten renkaiden sijaan.

Tällä rengastuksella on todennäköisesti osansa myös koeajoauton suurimpaan ongelmaan. Alusta on terävissä saumoissa yllättävän pintakova ja välillä iskut tulevat lähes suodattamattoman tuntuisesti koriin asti aiheuttaen epämääräistä tärinää. Suuremmissa heitoissa auto menee mukavasti, joskin jäykimmälläkään iskunvaimennuksen säädöllä auto ei tarjoa kovin urheilullista vaikutelmaa. Toki painavan auton iskunvaimennuksen ja jousituksen optimoiminen on haastava tehtävä, mutta 180 000 euron autossa on oikeutettua odottaa hyvin toimivaa kokonaisuutta.

6-sarjan Gran Coupé jättää hieman kaksijakoisen vaikutelman. Se on ulkoisesti upea kokonaisuus ja voimalinja toimii niin kuin pitääkin. Ulkomittoihin nähden tilat eivät kuitenkaan ole erityisen hyvät ja alustan toiminta ei täysin vakuuta. Myös lähtöhinta on kilpailijoita huomattavasti korkeampi, mutta toki aloitusmallina toimiva 640d on myös Audin ja Mercedeksen aloitusmalleja tehokkaampi. BMW 6-sarjan Gran Coupé on auto, minkä hankintaa on vaikea perustella järjellä. Siitä huolimatta, tai ehkä juuri sen takia, se on varsin houkutteleva kokonaisuus.

MIKÄ BMW:n näkemys isosta neliovisesta coupésta.

KENELLE 6-sarjan Gran Coupé sopii itsevarmalle nautiskelijalle. Auto herättää huomiota ja kuljettajan täytyy olla sinut asian kanssa.

AJETTAVUUS 6-sarjalainen on iso auto ja se tuntuu myös ratin takana. Auto kallistelee tiukemmissa kaarteissa ja suuri massa ei houkuttele vauhdikkaaseen kurvailuun. Myös ohjaustunto jää kovin etäiseksi. Gran Coupé on vahvimmillaan matka-ajossa, jolloin se etenee pääasiassa mukavasti ja vakaasti.

SUORITUSKYKY BMW:n kolmilitrainen turbodiesel ja ZF:n valmistama 8-portainen automaattivaihteisto toimivat hienosti yhteen. Voimaa on tarjolla läpi kierrosalueen ja laatikko hyödyntää vahvaa vääntöä pitäen kierrokset varsin matalalla. Neliveto vielä varmistaa etenemisen liukkaammillakin keleillä.

TILAT Kuljettajan paikalla kaikki on BMW:lle tyypilliseen tapaan kohdillaan ja tilaa on riittävästi. Koko matkustaman läpi jatkuva keskikonsoli jakaa tilan kahteen puoliskoon ja jokainen istuu ikään kuin omassa poterossaan. Takapenkillä on jalkatilaa hyvin, mutta varvastila ja pääntila ovat kortilla jo keskimittaisilla. Hauskana yksityiskohtana myös keskipaikalla on turvavyö ja auto on siis viisipaikkainen, vaikka keskikonsoli jatkuu takapenkkiin saakka.

MALLISTO 6-sarja on saatavilla kaksiovisena Coupéna, avonaisena Cabriona sekä koeajossa olleena neliovisena Gran Coupéna. Tarjolla on kuusisylinterisen dieselin lisäksi kuusisylinterinen 640i, kahdeksansylinterinen 650i sekä niin ikään V8:lla varustettu M6. Viimeistä lukuun ottamatta kaikkien moottoreiden pariksi saa myös xDrive-nelivedon, joka tuo lisähintaa noin 6000 euroa.

BMW 640d A xDrive Gran Coupé
Hinta alkaen 126 414 €
Koeajoyksilö 181 000 €

Moottori 2 993 cm3, R6 turbodiesel
Teho 230 kW (313 hv) 4 400 r/min
Vääntö 630 Nm / 1 500 – 2 500 r/min
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
0-100 km/h 5,2 s
Huippunopeus 250 km/h
EU-kulutus 5,6 l/100 km
CO2-päästöt 149 g/km
Mitat Pituus 5 007 mm, leveys 1 894 mm, korkeus 1 392 mm, akseliväli 2 968 mm
Omamassa 1 945 kg
Tavaratila 460 l

 

comments powered by Disqus