Kian myyntimenestyjä uudistuu – merkin tärkein malli Suomessa, Euroopassa ja maailmanlaajuisesti

Teknavi on paikan päällä Frankfurtissa tutustumassa ensimmäisten joukossa juuri esiteltävään täysin uuteen Kia Rioon. Kyseessä on maailmanlaajuisesti Kian myydyin malli ja esimerkiksi vuonna 2015 autoa myytiin yhteensä 473 000 kappaletta. Tämä tarkoittaa 16 prosentin osuutta Kian koko myynnistä. Rio on myös Suomessa Kian tärkein malli, ja viime vuonna se oli meillä yhdeksänneksi myydyin auto 2 334 kappaleella ja omassa luokassaan toinen Ford Fiestan jälkeen.

Kian pienokaisella on siis suuret saappaat täytettävänään. B-segmenttiin sijoittuva auto on kasvanut 15 millimetriä pituutta kokonaismitan asettuessa nyt lukemaan 4 065 mm. Myös akseliväliä on tullut 10 milliä lisää. Vaikka auto on hieman edeltäjäänsä matalampi, on sisätilaa aiempaa enemmän tarjolla niin jaloille kuin hartioillekin. Uusi Rio tarjoaa luokassaan myös hyvän tavaratilan, joka on kasvanut nyt lukemaan 325 litraa.

Pellin alle tulee tarjolle sekä bensa- että dieselmoottoreita. Uusimpana vaihtoehtona mukaan tulee viime vuonna cee´din keulalle esitelty 1,0-litrainen ja kolmisylinterinen T-GDI-moottori kahtena tehoversiona (100 ja 120 hv). Tämän moottorin odotetaan nousevan Rion myydyimmäksi moottorivaihtoehdoksi.

Myös turvallisuuden suhteen pikkuautot ovat viime aikoina ottaneet merkittävän loikkauksen eteenpäin. Rion suurlujuusteräksestä valmistettu runko yhdessä useiden passiivista turvallisuutta lisäävien järjestelmien kanssa auttavat mahdollisesta kolaritilanteesta selviämistä. Aktiivista turvallisuutta parantavat jalankulkijatunnistuksella varustettu automaattinen hätäjarrutustoiminto sekä kaistavahti. Kia Rio ei ole vielä ollut Euro NCAP:n törmäystestissä, mutta tavoitteena on luonnollisesti täydet viisi tähteä.

Uusi Kia Rio valmistetaan Soharin tehtaalla Koreassa. Auton tuotanto alkaa vielä tämän vuoden puolella ja Eurooppaan autosta tulee viisiovinen versio. Suomeen ensimmäiset autot saadaan ensi vuoden alussa.

Kuvat: Kia

comments powered by Disqus