Koeajo: Suzuki Vitara 1,4 Boosterjet – turbon magiaa

Suzuki toi pieneen katumaasturiin tarjolle täysin uuden turbomoottorin. Se oli erittäin tärkeä lisäys kilpailukyvyn säilyttämiseksi.

Tykkäsimme

Nelivedosta

Alustan toiminnasta

Emme tykänneet

Tunnottomasta ohjauksesta

Ohuesta alaväännöstä

Ohjaamon laatuvaikutelmasta

Hinta alkaen 27 290 €
Koeajoauto 27 290 €

Yksi automaailman suosikkiaiheista tällä hetkellä on säästäminen ja sen myötä moottoreiden dowsizingin. Käytännössä tämä on näkynyt kuluttajille pienentyneinä iskutilavuuksina ja yleistyneenä turboahtimien käyttönä. Pakokaasun virtauksista voimansa saavalla ahtimella pystytään parantamaan polttomoottorin hyötysuhdetta suhteellisen edullisesti, ja tämän vuoksi siitä on tullut suosituin ratkaisu. Parantuneen hyötysuhteen lisäksi turboahdetut koneet tarjoavat miellyttävästi lisävääntöä alakierroksille.

Japanilaiset valmistajat ovat lähteneet huomattavasti eurooppalaisia hitaammin turbobuumiin. Muutamat valmistajat pitäytyvät edelleen vapaasti hengittävien moottoreiden parissa bensiinimallien osalta. Suzuki on lähtenyt mukaan kuitenkin mukaan yleistyneeseen trendiin, ja täydentää mallistoaan nyt uudella 1,4-litraisella turbokoneella.

Viime vuonna esitelty Suzuki Vitara oli alkuun tarjolla vain vapaasti hengittävällä 1,6-litraisella bensiinimoottorilla. Vaikka kyseessä on pieni ja varsin kevyt katumaasturi, ei tämä moottori pärjännyt ahdettujen kilpailijoiden rinnalla suorituskyvyssä, tai taloudellisuudessa.

Uudistuneen koneen myötä Vitara pääsee ehdottomasti paremmin pelipaikoille. Moottori ei ominaisuuksiltaan aivan vastaa parhaimpia vastaavia koneita, mutta moottorissa on tietynlaista turbokoneelle sopivaa luonteikkuutta. Alavääntö jää hieman ohuen tuntuiseksi, vaikka se paperilla vaikutta hyvältä. meno kuitenkin piristyy merkittävästi tehoalueelle päästessä, mikä muistuttaa vanhanaikaisesta turbopotkusta.

Autona Vitara edustaa varsin vähälukuista pienten nelivetoisten autojen luokkaa, joka kuitenkin tarjoaa hämmästyttävää monikäyttöisyyttä sitä vaadittaessa. Esimerkiksi jarrullinen vetomassa on pienelle autolle kiitettävä 1 200 kiloa. Pikaisen kokeilun perusteella neliveto toimii varsin vakuuttavasti, ja etenkin eteen ja taakse tasaisesti voimaa jakava Lock-ajotila parantaa etenemiskykyä.. Heikossa maastossa käytettävyyttä parantaa myös vajaa 20 senttimetrin maavara ja kompaktit ulkomitat.

Korkeahkon maavaran lisäksi alusta on onnistuttu virittämään varsin mukavaksi. Auto ei kallistele turhia, mutta on silti tyhjälläkin lastilla varsin pintapehmeä. Tähän vaikuttaa myös paljon rengastus ja korkeaprofiilinen kitkarengas helpottaa alustan toimintaa pinnan epätasaisuuksien kanssa. Eniten ajettavuudessa häiritsevä tekijä on todella tunnotun ja kuminauhamainen ohjaustuntuma. Voimakkaasti tehostettu ohjaus ei myöskään vakuuta suuntavakaudella.

Ohjaamo ei turhia prameile, mutta täyttää tehtävänsä
Mittaristo on selkeän yksinkertainen
Nelivedon asetusta säädetään keskikonsolista

Suzukin yksi suurimpia kompastuskiviä nykyisessä kilpailussa on sisätilat. Niiden muovisuus ja jokseenkin vanhahtava ilme vaatii totuttelua, modernimpaan ilmeeseen tottuneilta. Kaikki ajamiseen liittyvät ja siinä mielessä olennaiset elementit ovat kuitenkin hyvin selkeästi esillä. Auto on myös varsin hyvin varusteltu ja vakiovarusteluun kuuluvat esimerkiksi automaatti-ilmastointi, avaimeton lukitus ja käynnistys, 7-tuumaisella näytöllä varustettu multimediajärjestelmä, LED-ajovalot sekä aktiivinen vakionopeudensäädin, joka ei kylläkään toiminnaltaan ole hienostuneimmasta päästä.

Suzuki Vitaran parhaiden puolien saaminen esiin vaatii aikaa. Kaikesta huolimatta se on kiinnostava vaihtoehto pientä, mutta monipuolista käyttöä ja suhteellisen hyvää etenemiskykyä kaipaavalle autoilijalle.

Suzuki Vitara 1,4 Boosterjet 4WD S
Moottori 1 373 cm3, R4 turbo
Teho 103 kW (140 hv) 5 500 r/min
Vääntö 220 Nm / 1 500 – 4 000 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen manuaali
0-100 km/h 10,2 s
Huippunopeus 200 km/h
EU-kulutus 5,4 l/100 km
CO2-päästöt 127 g/km
Mitat Pituus 4 175 mm, leveys 1 775 mm, korkeus 1 610 mm, akseliväli 2 500 mm
Omamassa 1 285 kg
Tavaratila 375-1 120 l

  • Ratista löytyvät napit muun muassa radion ja aktiivisen vakionopeudensäätimen käyttöön
  • Ajotietokonetta käytetään nykyään harvinaisesti kierrettävällä ja painettavalla tikulla
  • Multimediajärjestelmän käyttöliittymä ei ole helpoin mahdollinen
  • Kojelaudasta löytyvää kelloa ei voi kehua kovin tyylikkääksi
  • Kojelaudassakin muistutetaan nelivetoisuudesta
  • Penkit ovat varsin laakeat ja varsinkin istuinosaan kaipaisi hieman lisää sivuttaistukea
  • Takana on kohtuulliset tilat, mutta korkea kynnys hankaloittaa autoon kulkua. Samoin kardaanitunneli on korkealla lattiaan suhteutettuna
  • Tavaratila on selkeän muotoinen
  • Ajamiseen vaikuttavien toimintojen napit löytyvät ohjauspyörän vasemmalta puolelta

Kuvat: Mikko Autio

comments powered by Disqus