Koeajossa uudistunut Ford Kuga – rehti ajettava

SUV-luokassa on nykyään hämmentävän paljon tarjontaa. Hankinnassa pitäisi keskittyä ulkonäön ja tilojen lisäksi auton tarjoamaan ajettavuuteen, koska sen suhteen tässä autoluokassa on eniten hajontaa.

Tykkäsimme

Ajettavuudesta

Ohjauksesta

Tilankäytöstä

Emme tykänneet

Jousituksen pintakovuudesta

Ohjaamon visuaalisuudesta

Hinnat alkaen 30 326 €
Koeajoauto 48 583 €

Ensimmäisen sukupolven Ford Kuga tuli markkinoille vuonna 2008 nopeasti kasvavalle markkinalle. Toinen sukupolvi esiteltyyn poikkeuksellisen nopeasti jo vuonna 2012, ja nyt tätä mallia on uudistettu kevyellä kädellä. SUV-luokka kokonaisuudessaan onkin kasvanut sekä myynnillisestä että tarjontansa osalta; lähes kaikilla valmistajilla löytyy vähintään yksi crossover tai SUV mallivalikoimastaan.

Uusien autojen ensirekisteröintien perusteella katumaastureiden menestys on nousussa myös Suomessa. Luokka on värikäs ja luokkajako hyvin subjektiivinen käsitys. Totuus on kuitenkin se, että tarjontaa on todella paljon eivätkä kaikki vaihtoehdot tule hankintaa suunnitellessa välttämättä edes mieleen. Hankinnassa olisi hyvä keskittyä ulkonäön ja tilojen lisäksi auton tarjoamaan ajettavuuteen, koska sen suhteen tässä autoluokassa on eniten hajontaa.

Pitkistä perinteistään huolimatta Ford Kugan suurin ongelma lienee sen ongelma saada huomiota itseensä. Sen muotoilussa ei ole lähdetty keulimaan monen nuorekkaan ja virtaviivaisen kilpailijan tavoin. Autoon tullut facelift ei ole muuttanut hillittyä ja hieman vaisuakin näköä. Vaikutteita muotoiluun on otettu isommasta Edgestä, joista näkyvin on auton uusittu etumaski. Ainoastaan uudistunut takapää muistuttaa hieman kilpailijoiden muotoilua. Sisätiloissa muutokset ovat hillitympiä ja Fordille tyypillinen kulmikas muotokieli on lähes muuttumattomana läsnä. Materiaalit ovat vaihtelevia ja kokonaisuus koostuu värikkäästi pehmeistä ja kovista pinnoista. Uudistuksia edustavat korkeamman resoluution näyttö, joka on saatavilla tehokkaampien versioiden yhteydessä.

Muotoilun lisäksi yksi myyntimääriä rajoittava tekijä saattoi aiemmin olla se, että mallista oli saatavilla ainoastaan nelivetoinen malli. Etuvetovaihtoehdon myötä Kugalle löytyy nykyään enemmän vaihtoehtoja ja hintahaarukkaa.

Koeajoautonamme oli malliston urheilullinen huippuvarustelutaso ST-line. Normaalia jämäkämmän urheilualustan ja korin väristen listojen lisäksi autoa on maustettu ympäriinsä mustilla yksityiskohdilla, joita löytyy muun muassa etumaskista, sivuilma-aukoista ja kattokaiteista. Sisätiloissa urheilullisempaa tunnelmaa tuovat nahan käyttö istuimissa sekä ohjauspyörässä.

Ford Kugan luulisi sopivan pohjoismaiselle luonteelle. Se ei ole sortunut trendien vietäväksi vaan pitänyt oman rehdin ulkonäkönsä sen enempää siitä huutelematta. Sen sijaan Kugan arvomaailmaan kuuluu hyvä toiminnallisuus ja käytännöllisyys. Sitä on todella hyvä ajaa ja se pärjää muuttuvissa tilanteissa ja ympäristöissä. Sen tilankäyttö on viisasta ja ergonomia moitteetonta.

MIKÄ Päivitetty Ford Kuga.

KENELLE Hyvää ajettavuutta arvostavalle SUV-autoilijalle.

AJETTAVUUS Jännittävästä muotoilusta poikkeava Kuga tarjoaa kuitenkin yllättävän hyvän ajettavuuden. Ohjaus toimii napakasti ja ilman viivettä, kori ei kallistele ja tuntuma tiehen on hyvä. Jousituksessa on hieman pintakovuutta, mikä tulee esille kaupunkinopeuksilla. Moottori-vaihteistoyhdistelmä on dynaaminen ja herkkä kaasupoljin vaatii liikkeellelähdöissä tarkan jalan.

SUORITUSKYKY Kaksilitrainen turbodiesel toimii käytännössä paremmin kuin paperilla olevat suoritusarvot antavat ymmärtää. TDCi-moottori ja vaihteistoyhdistelmä tuottaa ihailtavan tasaisen voimansiirron. Kun kone lämpiää, se toimii hiljaisesti ja ohjaamoon kantautuu vain renkaiden tuomia ääniä. Kaksoiskytkinautomaatti reagoi sulavasti ja kiihdytykset sujuvat helposti. Nelivetoisuus sopii auton luonteeseen ja tuo vaivattomuutta vaativiin olosuhteisiin.

TILAT Kuljettajan ajoasennossa ei ole moittimista, mutta reisitukeen kaipaisi pidempijalkainen pituussäätöä. Takamatkustajille on jätetty hyvin tilaa, mutta materiaali on melko kovaa. Tavaratila ei ole litroissa suurimmasta päästä, mutta fiksu ja avara muotoilu tekevät tiloista toimivia.

MALLISTO Ford Kuga on tarjolla kahdella 1,5-litraisia EcoBoost-bensiinimoottorilla (150 ja 182 hv) ja kolmella dieselillä (120, 150 ja 180 hv). Pienimpien tehojen yhteydessä vetotapa on etuveto ja muut versiot ovat saatavilla myös nelivetoisina. Varustetasoja ovat Trend, Titanium, ST-line ja Vignale.

Ford Kuga 2.0 TDCi 150 hv PowerShift AWD ST-Line
Moottori
1997 cm3, R4 turbodiesel
Teho 110 kW (150 hv) 3 500 r/min
Vääntö 370 Nm / 2 000 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen automaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 10,9 s
Huippunopeus 190 km/h
EU-kulutus 5,2 l/100 km
CO2-päästöt 134 g/km
Mitat Pituus 4 541 mm, leveys 1 856 mm, korkeus 1 703 mm, akseliväli 2 690 mm
Omamassa 1 716 kg
Perävaunumassa jarruin 2 100 kg
Tavaratila 456-1 653 l

Kuvat: Mia Pelttari

Lue myös
Kugan uusi pikkudiesel on vahva voimapesä