Ensituntuma: Uusi Opel Insignia Sports Tourer – se suositumpi korimalli

Suomalaiset pitävät farmariautoista. Insignia Sports Tourer vastaa tilantarpeeseen sekä tavaratilan että takapenkin osalta.

Hinta alkaen 30 143 €

Opelilla on menossa mielenkiintoinen vuosi. Hiljattain omistajanvaihdoksestakin ilmoittanut saksalaismerkki esittelee kuluvan vuoden aikana kaikkiaan seitsemän uutta autoa. Malleja tulee eri autoluokkiin, ja malliston yläpäähän näistä uutuuksista sijoittuu uusi Insignia. Ensimmäisenä valmistaja esitteli viisiovisen liftbackin, ja nyt on vuorossa meidänkin markkinoilla suosittu farmari.

Insignia Sports Tourer on iso auto. Kokonaispituutta autolla on lähes viisi metriä, ja se jättää jälkeensä muun muassa Volvo V90:n ja BMW:n uuden 5-sarjan farkun. Tämä näkyy myös ulkopuolella ja auto näyttää todella isolta. Perä vaatii alkuun myös hieman totuttelua, sillä iso takaylitys näyttää raskaalta eikä sekavat muotoilulinjat takaikkunan molemmin puolin helpota autoon tottumista. Suoraan perästä katsottuna auto puolestaan näyttää jopa yllättävän kapealta.

Kasvaneet mitat tuntuvat myös laajentuneissa sisätiloissa. Takapenkillä on hyvin tilaa, mutta valitettavasti varvastila jää nykytyylin mukaisesti valitettavan vähäiseksi. Selkeän mallista tavaratilaa on tarjolla kelvolliset 560-1 665 litraa, mikä ei ulkomitoista huolimatta ole farmariautojen kärkeä.

Ajoimme Insignia Grand Sportia jo aikaisemmin keväällä ulkomailla ja pikaisesti kotimaassakin. Farmari jatkaa samoilla linjoilla viisiovisen sisarmallinsa kanssa. Alusta toimii mallikkaasti heikollakin tiestöllä ja ohjaus on suhteellisen tarkka, joskin hieman turhan kevyeksi tehostettu. Ratin takana auton tuntuu kokoistaan pienemmältä, mikä tässä yhteydessä on mainitsemisen arvoinen kehu.

Kokeilimme pikaisesti uuden 1,5-litraisen bensaturbon ja 6-portaisen automaattivaihteiston yhdistelmää, joka lienee yksi Suomen suosituimmista vaihtoehdoista. Automaattivaihteiston yhteydessä moottorista puristetaan 165 hevosvoimaa. Rauhallisesti vaihtavan automaattivaihteiston vuoksi auto ei tunnu aivan teholukemansa veroiselta, mutta normaalit arkitarpeet se täyttää hienostuneesti.

Uusi Insignia on saanut maahantuojan mukaan hyvän vastaanoton ja autojen ennakkotilauksia on kertynyt jo noin 800 kappaletta. Kun oletettavasti suositummaksi muodostuva farmariversio saadaan kauppoihin saakka, on odotukset jo kuluvan vuoden rekisteröintienkin suhteen luonnollisesti korkealla.

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:
Koeajossa Opel Insignia Grand Sport – lippulaivan elkein
Kotimaan ensituntuma Opelin lippulaivasta – Insignia Grand Sport kirii premiumin kannoilla
Opelin mallitykitys jatkuu – 7 uutta automallia vuoden 2017 aikana