Kotimaan ensituntuma Opelin lippulaivasta – Insignia Grand Sport kirii premiumin kannoilla

Geneven autonäyttelyssä maailmalle esitelty Opel Insignia Grand Sport saapui juuri Suomeen. Lisäksi Suomi saa luvan olla ensimmäinen markkina, missä malli tulee myyntiin. Liikkeisiin ensimmäiset autot saapuvat arviolta toukokuun 19. päivä.

Suomi sai varaslähdön Insignian myyntiin, koska juhannus hiljentää kesän myynnin aiemmin kuin muualla Euroopassa. Siinä, missä ensimmäiset suomalaiset asiakkaat saavat oman autonsa kesäloman kynnyksellä, muu Eurooppa pääsee vasta ajamaan ensikoeajoja.

Opelin myynti on ollut alkuvuonna kasvussa verrattuna viime vuoteen. Mallistosta Astra menestyi parhaiten tämän vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana, jolloin se oli neljänneksi rekisteröidyin automalli. Kaikkiaan Opelin saavuttama markkinaosuus on tämän vuoden aikana ollut merkin paras 15 vuoteen. Uuden Insignian suurin uhka lieneekin SUV-mallien ryöstämä yhä laajeneva elintila, jolloin matalammat automallit jäävät ahtaammalle.

Opel ottaa kuitenkin vain vauhtia lisää, sillä mallistoon on tulossa tämän vuoden aikana seitsemän uudistusta. Toukokuun aikana Insignian lisäksi liikkeelle lähtee uusi a-segmentin Karl Rocks. Kesäkuussa markkinoille ilmestyy puolestaan malliston suurin SUV-malli Grandland X, joka asettuu Volkswagen Tiguanin kokoluokkaan. Insignia-perhe laajenee edelleen syyskuussa farmarimallilla.

Uusi Insignia Grand Sport on toisen sukupolven painos. Sen uudistukset perustuvat Opelin Monza-konseptin aatteisiin ja tuovat autolle pituutta, mataluutta ja coupémaista hoikkuutta. Konseptin innoittamana Opel on myös ottanut kovan haastajan roolin ja kirinyt kiinni jopa premiummerkkejä.

Viime vuoden myydyin moottori-vaihteistoyhdistelmä 1,6-litrainen dieselmoottori (110 tai 136 hv) yhdistettynä kuusivaihteiseen automaattiin on uudistunut muun moottorivalikoiman tavoin. Lisäksi vaihteistovalikoima kasvoi Opelin ensimmäisellä 8-vaihteisella automaattivaihteistolla, joka on saatavilla kaksilitraisten bensiini- ja dieselmoottorien (260 hv, 170 hv ja 210 hv) yhteyteen.

Siinä missä edellinen Insignia oli auto, joka useimmiten hyväksyttiin, muttei haluttu, on uusi Insignia kääntänyt mallin elinkaarelle uuden sivun. Se on edeltäjään nähden selvästi mukavampi, ketterämpi ja edelleen käytännöllinen. Parhaiten haastajan rooli näkyy auton ajettavuuden parannuksissa. Ketterästi totteleva suuri perheauto ei häpeä lainkaan muulle saksalaiskaartille, ja se todistaa valmistajan tehneen lujasti töitä sen eteen.

Kuvat: Mia Pelttari

Lue myös:
Suomi on Opel Insignian ensimmäinen myyntialue – Katso ensimmäiset salakuvat
Uuden Opel Insignian hinnat julkistettiin
Ensituntumat Opelin uudesta lippulaivasta – kovan luokan haastaja
Viralliset kuvat: Opel julkaisi loppuvuodesta markkinoille tulevan katumaasturiuutuuden
Opelin mallitykitys jatkuu – 7 uutta automallia vuoden 2017 aikana