Ensituntuma uudesta Renault Grand Scenicistä: autoni on linnani

Kompakti katumaasturi on oikeastaan vain uusiin ja trendikkäisiin vaatteisiin puettu kompakti tila-auto. Vastaiskuksi Renault on pukenut myös tila-autonsa uusiin vaatteisiin.

Tykkäsimme

oivaltavista tilaratkaisuista

muotoilusta

Scenic ja Grand Scenic nyt selvästi eri näköiset

matkustamisen mukavuudesta

Emme tykänneet

20-tuumainen vakiorengas vaatii hyväkuntoista tietä

moottorivalikoima dieselpainotteinen

Suomeen vuodenvaihde 2016
Hinta avoinna

Kun Renault esitteli Scenicin tasan 20 vuotta sitten, kukaan muu ei ollut rohjennut tehdä samaa; kutistaa isomman tila-auton tavallisen perheauton mittoihin. Tuossa ensimmäisessä Scenicissä oli hyödynnetty paljon ranskalaisten isommasta tila-autosta eli Espacesta kerättyä tietotaitoa – ja ennen kaikkea sen omistajilta kerättyä tietämystä asiakkaiden tarpeista.

Kilpailijat seurasivat pian perässä, ja kompaktien tila-autojen myynti lähti vahvaan kasvuun. Seuraavaksi ilmiö levisi vielä astetta pienempiin autoihin. Viime vuosina kompaktien tila-autojen myynti on ollut hienoisessa laskussa, kun ne ovat menettäneet renkaansijaa katumaastureille.

Ranskalaisten vastaus on ollut tehdä perheauton kokoisesta tila-autostaan crossover eli ottaa Scenicin muotoihin hieman elementtejä katumaastureista. Renault siis muokkaa tila-autoa ilmiönä uusiksi. Muodonmuutos on toteutettu sinänsä yksinkertaisesti vetämällä tuulilasi entistä vinompaan kulmaan, laskemalla kattolinjaa perää kohden sekä iskemällä auton alle selvästi aiempaa isommat pyörät. Tuloksena on vetävämmän ja lennokkaamman näköinen olemus. Scenic ei todellakaan ole mikään laatikko.

Renault on tehnyt autojensa kanssa rohkean vedon, sillä rengaskoko on vakiona 20-tuumainen. Ranskalaiset arvostavat tosin mukavaa jousitusta, joten näyttäville vanteille ei ole kiedottu ohuita eli matalaprofiilisia renkaita: rengaskoko on näin hieman outo 195/55 R 20. Renkaassa on siis riittävästi profiilia riittävän mukavaan matkan taittamiseen. Huonommalla tien pinnalla mukavuus tosin kärsii hieman, kun pintakovuus kasvaa.

Kaikki testiautot olivat esisarjan autoja, joten niiden perusteella ei voi tehdä lopullisia johtopäätöksiä. Koeajetuista autoista Grand Scenic tuntui kuitenkin hieman mukavammalta, Scenicin jousitus oli vielä aavistuksen pintakovempi.

Saimme ensikoeajolle alle sekä bensamoottorisen Scenicin että 160-heppaisen Grand Scenic dieselin. Näistä jälkimmäinen viehätti autona enemmän, vaikka tavallinen Scenic onkin paremman näköinen. Dieseleiden yhteyteen tarjotaan myös kaksoiskytkinautomaattia, kun bensaversiot ovat ainakin ensi alkuun kaikki manuaalivaihteisia.

Tilojen puolesta Scenicissä on useita näppäriä tilaratkaisuja, mutta Grand Scenicin lisäsentit (+22,8 cm) ja pidempi akseliväli (+ 7 cm) tekevät siitä perheellisille varteenotettavamman vaihtoehdon. Suomeen tuleva tarkka mallisto ei ole vielä selvillä, mutta maahantuoja arvioi Suomeen tulevan vain 7-paikkaisia Grand Scenicejä. Tavaratilan pohjan alta esiin taittuvilla lisäistuimilla ja niiden tuomalla kuljetusjoustavuudella on tietty arvonsa.

On jännä nähdä, miten Renaultin temppu Scenicin uusista vaatteista onnistuu. Muodikas olemus yhdessä näppärien ja monenlaisiin kuljetuksiin taipuvan matkustamon kanssa on kova yhdistelmä.

Ensimmäiset Scenicit ja Grand Scenicit saapuvat Suomeen vielä tämän vuoden puolella, mutta varsinainen lanseeraus tapahtuu ensi vuoden alussa. Autojen hinnat selvinnevät marraskuun aikana.

Renault Grand Scenic dCi 160 EDC
Moottori 1 600 cm3, 4-syl. diesel
Teho 118 kW (160 hv) / 4 800 r/min
Vääntö 380 Nm / 1 750 r/min
0-100 km/h 10,7 s.
Huippunopeus 200 km/h
EU-kulutus 4,7 l/100 km
CO2-päästöt 122 g/km
Mitat Pituus 4 634 mm, leveys 1 866 mm, korkeus 1 655 mm, akseliväli 2 804 mm
Omamassa 1 660 kg
Tavaratila 233 (7h) -596 (5h) l