Ensituntuma: Subarun uudessa farkussa vaikutteita sporttimalli WRX:stä

Subaru ei tuo Eurooppaan enää pitkään markkinoilla ollutta Legacya. Sen korvaa farmarimallinen Subaru Levorg, jossa on paljon yhtäläisyyksiä urheilulliseen WRX-malliin. Teknavi koeajaa autoa parhaillaan Ruotsissa.

Auton perusrakenne on Subarulle tuttu: bokserimoottori ja neliveto. Vaihteistona Subaru pitäytyy portaattomassa CVT-automaatissa, joskin vaihteiston uusimpaan sukupolveen on tehty ohjelmoinnillisesti kuusi vaihdetta perinteisemmän ajotuntuman saavuttamiseksi.

Auton perusrakenne alustan osalta on sama kuin Subarun huippumalli WRX STI:ssä. Myös ulkonäössä on keulan osalta paljon samoja piirteitä. Pellin alta puolestaan löytyy täysin uusi 1,6-litrainen turbomoottori, joka tuo Subarun aikaisempaa lähemmäksi eurooppalaisia kilpailijoita.

Ensimmäisten kilometrien perusteella auton ajettavuus ja moottorin toiminta vakuuttavat. Uusi turbomoottori vetää miellyttävästi jo alakierroksilta ja huipputehoa on riittävästi ripeäänkin etenemiseen. Vaihteisto toimii hyvin yhteen moottorin kanssa ja on CVT-vaihteistolle tyypillisesti kuminauhamainen. Ohjelmoitujen vaihteiden vaihdot eivät ole yhtä nopeat kuin oikeissa automaateissa tai kaksoiskytkinvaihteistossa, ja vaihteiston toimintaa leimaa mukavuus.

Ajettavuudessa on vaikutteita perustana olevasta urheilullisesti WRX-mallista. Auto ei kallistele juurikaan ja seuraa ohjausta tarkasti kuljettajan pyyntöjen mukaisesti. Tunto on hieman etäinen, mutta ohjaus on miellyttävän tarkka ja looginen. Alusta jättää erittäin jämäkän vaikutelman olematta kuitenkaan liian kova.

Palaamme Levorgin pariin kattavamman koeajon muodossa. Levorg esitellään Suomessa lokakuun alussa ja auton hinnat alkavat 35 999 eurosta.