Ensituntuma: Porsche 911 Carrera S – turboruuvista lisää hauskuutta

Porsche esittelee Frankfurtin autonäyttelyssä uudistetun 911 Carreran ja Carrera S:n. Molempien takaboksista löytyy nyt kolmelitrainen tuplaturbobokserikuutonen.

Hockenheimring; yksi moottoriurheilun pyhättöjä – ja paikka, jossa Porsche tekee merkin vannoutuneiden kannattajien mielestä yhden kaikkien aikojen suurimmista pyhäinhäväistyksistä. Se siirtyy Carreroissa turbon käyttöön. Syy on yksinkertainen: ahtimien avulla saadaan kulutus ja päästöt alas.

Varikkosuoralla on vipinää. Porsche on kutsunut paikalle kansainvälisiä toimittajia ennen autonäyttelyä ottamaan ensituntumat uudesta autosta. Toimittajielle avataan tekniikan saloja sekä tarjotaan ensimmäiset ajokokemukset – tosin vasta pelkääjän paikalta. Varsinaista koeajoa on odotettava vielä pari kuukautta.

Alla on 420-hevosvoimainen Carrera S. Porschen testikuljettaja säätää auton urheilullisiimpaan ajomoodiin ratilta. Hetkoken… säätönappi on täysin uusi ja mustasta väristään huolimatta mieleen Ferrarin kuuluisan Manettino-kytkimen. Kiertokytkimenssä on neljä kirjainta: I, O, S ja S+. Kuljettaja saa näin apua elektroniikalta, ajaa hän sitten liukkaalla tai radalla. Nyt valittuna on ymmärrettävästi kaikkein urheilullisin asento eli S+.

Se ei kuitenkaan vielä riitä. Lisäksi keskikonsolista avataan pakoputket rähinämoodiin. Porschen kuutosbokseri on saattanut saada kaksi turboahdinta, mutta koneen höpinät ovat ennallaan. Äänet ovat niin iso osa Porschen luonnetta, ettei mitään ole haluttu jättää sattuman varaan.

Ensimmäinen kierros on ripeä mutta rauhallinen. Kuski käy nopeasti läpi auton tärkeimmät tekniset muutokset, ja pääsuoralle tultaessa hän avaa hanat. On pakko myötää, bokserin laulu kuulostaa edelleen jumalaisen hienolta.

Toinen kierros on selvästi ripeämpi, kuski käy läpi auton dynaamisia ominaisuuksia. Aktiivijousitus pudottaa auton lähemmäs tien pintaa, ja kori tuntuu olevan vaakatasossa koko ajan. Se ei juuri nyöki edes raskaissa jarrutuksissa. Mukautuva iskunvaimennus on koko ajan tehtäviensä tasalla.
Porschen inssit ovat säätäneet ja kalibroineet jousituksen uusiksi; ääripäitä on viety vielä kauemmas toisistaan. Carrera S on nyt sekä entistä mukavampi että entistä urheilullisempi.

Takapyöräohjaus ketteröittää menoa tiukemmissa mutkissa ja vakauttaa kulkua nopeammissa kaarteissa. Alle 50 km/h vauhdilla etu- ja takapyörät ohjaavat aavistuksen eri suuntiin, eli auton akseliväli ikäänkuin lyhenee. Vauhdikkaammissa mutkissa pyörät ohjaavat samaan suuntaan eli akseliväli puolestaan venyy. Kuskille tämä kaikki tarkoittaa tasapainoisempaa ajokokemusta.

Kolmas kierros on täysivauhtinen. Jousitus ottaa rottinkien ylitykset todella nätisti. Paketti on kasassa koko ajan. Pitoa tuntuu olevan käsittämättömästi. Takarenkaat ovat aavistuksen leveämmät kuin ennen, ja rengasseos on myös uusi.

Vedämme väliin yhden kierroksen hölläten, kunnes kuski kysyy: ”pidetäänkö vähän hauskaa?”. Tähän ei ole kuin yksi ainoa oikea vastaus: ”kyllä!”. Kuski kytkee kaikki apujärjestelmät pois. Viimeinen kierros tanssitaan, perä on kevyesti irti aina mahdollisuuden tullen.

Ymmärrän nostalgiaan taipuvaisten huolen turbon käytöstä. Mutta oikeasti… ei silloin ennen asiat olleet mitenkään paremmin. Aika vain kultaa muistot. Nostalgia on takapuolesta. Porsche on tehnyt upean moottorin, joka myös kuulostaa hienolta.

Porschella on yli 40 vuoden kokemus turboista, joten mikään uusi elementti ei ahtaminen merkille ole. Ja katuautojen lisäksi kokemusta on kerätty runsaasti myös moottoriurheilun puolelta. Porsche dominoi CanAm-sarjaa 917/10:llä ja sen legendaarisella V12-turbolla 70-luvun alussa.

Uudet Carrera ja Carrera S hyötyvät kaikesta tuosta kokemuksesta jollain tapaa. Ja en ymmärrä, miksi joku itkee vapaasti hengittävän koneen perään. Carrera Ässässä on 20 heppaa enemmän tehoa ja 60 Newtonia enemmän vääntöä kuin ennen. Ja EU-kulutus on tippunut kuitenkin litralla.

Suorituskyky on parantunut selvästi, urheilullisimmissa kuoseissaan Carrera S alittaa ensi kertaa neljän sekunnin rajan satasen vauhtiin kiihdytettäessä. Itse asiassa jo tavallinen Carrera on lähes yhtä nopea kuin nyt poistuva Carrera S. Siinä nostalgiaan taipuvaisille vähän pureksittavaa.

Nostalgia on takapuolesta. #Teknavi toivottaa 911 Carreran tervetulleeksi turbojen aikakaudelle. Tarjolla enemmän...

Posted by Teknavi on 10. syyskuuta 2015

 

comments powered by Disqus