Ensituntuma: Porsche 911 Carrera S – turbon aikakausi

Kyseessä ei ole viimeinen auringonlasku vaan uuden aikakauden aamu. Porsche siirtyminen turbojen käyttöön Carreroissa vahvistaa auton vahvuuksia entisestään.

911-Porschen vahvuuksia on aina ollut se, miten hyvin se toimii myös arkiautona. Ahtamisen myötä tämä piirre vahvistuu autossa entisestään. On vaikea ymmärtää, miksi ahtaminen pitäisi nähdä negatiivisena seikkana. Ostaja saa lisää tehoa ja ennen kaikkea voimaa, ja sen kautta parantuneen suorituskyvyn – samalla kun kulutus on pienentynyt.

Porsche tarjosi Teknaville ensituntuman autoon koeajolla Teneriffalla. Tuliperäisen saaren mutkaisilla pikkuteillä korostui hienosti auton voima. Moottori vetää upeasti laajalla kierrosalueella, ja 7-portainen PDK-vaihteisto välittää voiman tiehen pehmeästi ja nopeasti.

Kahden ahtimen avulla turboviive on minimaalinen – etenkin jos valitsee ratin uudelta pyöryläohjaimelta sporttisemman esiasetuksen, joka pitää kierroksia vähän korkeammalla ja pienempää vaihdetta jo valmiiksi sisässä.

Entäs ne äänet, kysyy kyynikko? Kuulostaa Porschelta. Ei kannata huolestua. Tässäkin auttaa tietysti se, että ajaa urheilullisemmalla ajoasetuksella ja on valinnut autonsa sporttiputkilla. Kone rähisee ja höpisee Porschelle tyypillisellä tavalla. Äänissä saattaa olla aavistuksen vähemmän nyansseja kuin ennen, mutta hymy nousee silti helposti huulille.

Uudistettu 911 myös todella nopea auto. Parannukset auton alakertaan ja vahvempi moottori vievät Carrera S:n urheilullisimmissa kuoseissaan (Sport Plus -paketti ja PDK-vaihteisto) nollasta sataseen alle neljässä sekunnissa. Varttimaili taittuu tasan 12 sekunnissa. Ja kiihdyttäminen on vielä lasten leikkiä launch controllin avulla.

Leppoisaa matka-ajoa avittaa lisäksi se, että auton viihde- ja tietojärjestelmät ovat vihdoin ajan tasalla. Liikennetiedot päivittyvät kosketusnäytölle nyt lähes reaaliajassa, ja oikean osoitteen löytymistä avittaa Googlen katunäkymä -palvelu. Lisäksi Porsche on muokannut autoilijoita varten omia applikaatioitaan, ja älypuhelimet integroituvat myös yhteen auton järjestelmien kanssa.

Porsche 911 Carrera S PDK
Moottori 2 981 cm3, 6-syl. tuplaturbobokseri
Teho 309 kW (420 hv) / 6 500 r/min
Vääntö 500 Nm / 1 700–5 000 r/min
0-100 km/h 4,1 s
Huippunopeus 306 km/h
EU-kulutus 7,7 l/100 km
CO2-päästöt 174 g/km
Mitat Pituus 4 499 mm, leveys 1 808 mm, korkeus 1 302 mm, akseliväli 2 450 mm
Omamassa 1 460 kg
Tavaratila 145+260 l

comments powered by Disqus