Korealaiset autonvalmistajat ovat olleet viime vuosina kovassa nosteessa ja Hyundain uusi vuosi starttaa todella tärkeällä i30:llä. Haimme ensituntumat Espanjasta.
i30 sijoittuu Eurooppalaisella mittapuulla merkittävään kokoluokkaan. Kyseessä on yksi myydyimmistä autoluokista ja myös Hyundain omassa mallistossa i30 sijoittuu kärkimallien joukkoon. Nyt esiteltävä kolmannen sukupolven i30 tulee myös viitoittamaan tietä monille muille lähitulevaisuudessa esiteltäville Hyundai-malleille. Markkinat avataan perinteisellä viisiovisella mallilla, mutta i30-malliperhe kasvaa kuluvan vuoden aikana; Genevessä lavalla astelee farmarimalli i30 Wagon, myöhemmin syksyllä nähdään Hyundain urheilullisen N-tuoteperheen ensimmäinen jäsen, ja loppuvuodesta i30-mallisto täydentyy vielä täysin uudella koriversiolla.
Takaisin nykypäivään! Ensivilkaisulla auto näyttää perusvarmalta suoritukselta. Se ei aiheuta wau-fiilistelyä, mutta ei myöskään inhotusta, mikä lienee se olennaisempi asia. Keulalta löytyvä uusi aiempaa isompi ja näyttävämpi maski tullaan jatkossa näkemään muussakin mallistossa, ja linjoihin on haettu särmää muutamilla terävillä pokkauksilla.
Sisätiloissa kaikki näyttää tutulta. Parhaan varustetason myötä penkit ovat nahkaa ja lämmityksen lisäksi varustettu Espanjan oloihin olennaisemmalla tuuletuksella. Myös muu varustelu on kohdallaan, mikä on ollut jo pitkään Hyundain myyntivaltti tärkeisiin kilpailijoihin verrattuna. Keskikonsolista löytyy iso näyttö ja osa napeista on nostettu näytön reunoille. Kokonaisuus on selkeä ja perusvarma suoritus, mutta ei se kaikkein tyylikkäin.
Moottoripuolella on tarjolla sekä vanhoja tuttuja että tärkeitä uutuuksia. Ensikoeajolla pääsimme hakemaan tuntumat 1,0-litraisesta kolmisylinterisestä pikkuturbosta (120 hv) sekä täysin uudesta 1,4-litraisesta 140-hevosvoimaisesta turbomoottorista. Näistä ensimmäinen tullee olemaan Suomessa suosituin vaihtoehto, mutta jälkimmäinen on äärimmäisen tärkeä lisä mallistoon vanhan vapaasti hengittävän moottorin tilalle. Näistä vaihtoehdoista normaalia arkiliikennettä ajatellen tuttu pikkuturbo tarjoaa täysin riittävän suorituskyvyn ja miellyttävät käyttöominaisuudet. Ainoastaan moottorin varsin voimakkaasti sisään kuuluva ääni häiritsi hieman ensikilometreillä.
Uuden Hyundai i30:n yllättävin ominaisuus on hyvälle tasolle saatu mukavuus. Viime vuosina yleiseksi ongelmaksi noussut alustan pintakovuus loistaa poissaolollaan, ja epätasaisuudet ylittyvät suhteellisen isojen, mutta hallittujen liikkeiden siivittämänä. Mukavuudesta huolimatta auton eteneminen on vakaata kaikissa nopeuksissa, ja myös ohjaus on ottanut ison askeleen eteenpäin edeltäjäänsä verrattuna. Se on varsin nopeaksi välitetty ja tarjoaa autoluokka huomioiden hyvän tuntuman.
Uusi i30 on Hyundain vuoden tärkein uutuus ja suuri panostus malliin myös tuntuu ratin takana. Se on ottanut olennaisilla osa-alueilla isoja harppauksia eteenpäin kuitenkaan menettämättä käytännöllisyyttään. Uusien asiakkaiden houkuttelemiseksi ulkoasu tosin saisi olla hieman rohkeampi, sillä nyt uutuus hukkuu helposti suureen massaan.
Auton Suomen hintoja ei ole vielä julkistettu. Palaamme i30:n pariin laajemmin artikkelin muodossa.