Koeajossa BMW:n nautiskeluväline – voiman tunne on käsittämätön

Takaveto, riittävästi tehoa, tarkka ohjaus ja keulalla munuaismaski. Yhdistelmä on ollut pettämätön useamman vuosikymmenen ajan. Uusi M2 nostaa ajamisen iloa BMW-leirissä.

Suomeen kevät 2016
Hinta alk. 85 302 €

Tykkäsimme

erinomaisesta ajettavuudesta

moottorin voimasta

takavedosta

Emme tykänneet

2-ovista korimallia vaikea perustella kotona järkisyin

”What you see is what you get.” Näillä sanoilla meidät johdattaa Laguna Secan radalle Yhdysvalloissa BMW:n M-osaston johtaja Franciscus van Meel. Varikkosuoralla seisoo uusi BMW M2, M-osaston kompaktein edustaja.

Radalla auton kompakti koko korostuu heti. Ohjaan M2:ta yhteen maailman kuuluisimmista mutkista, kuuluisaan Korkkiruuviin eli Corkscrew Corneriin. Mutka vasempaan, mutka oikeaan, tiukka jarrutus, sokeasti eteenpäin nyppylän yli jyrkästi laskevaan mutkaan. Asfaltti kiertyy korkkiruuvin tavoin kohti radan pohjaa. M2 on tiukasti kiinni tien pinnassa, vaikka kuskin valtaa hetkeksi lähes painoton tunne. Mutka on niin jyrkkä ja syvä. Korkkiruuvin pohjalla rata kierre kääntyy auki lyhyeksi suoraksi. M2:n moottori työntää autoa eteenpäin koko 465 newtonmetrin voimalla. Tämä on se kohta, missä jyvät erotellaan akanoista.

M2 pysyy tiukasti oikeassa kurssissa. Auto on käsittämättömän hyvin tasapainossa, tiukat suunnanvaihdokset eivät sitä horjuta. Kuski on yhtä etupyörien kanssa. Ohjaus on partaveitsen terävä. Olen vain eri mieltä van Meelin kanssa. Uuden M2:n kanssa et saa vain sitä, minkä näet – vaan enemmän. M2 on komea huipputekninen suoritus M-osastolta.

Tästä kaikesta me saamme kiittää M4:ää, joka on BMW:n moottoriurheiluosaston lempilapsi. Siinä kiteytyy moni erinomaiseen ajettavuuteen johtava seikka. Ahdettu suora kuutonen on asennettu matalalle konehuoneeseen. 431 hevosvoimaa ja 550 newtonmetriä ohjataan taka-akselille, jossa tehoa ja voimaa ohjataan taitavasti pyörien välillä sähköisesti ohjatun tasauspyörästön lukon avulla.

Resepti on hioutunut täydelliseksi vuosien varrella ja se on tuttu kaikilla M-autoilla ajaneille. Ja M2 on nyt uusin tämän reseptin mukainen keitos. Maittava sellainen. Siinä on riittävästi pippuria. Raaka-aineet ovat parhaat, mitä kaupasta saa.

Uuden M2:n sydäntä valittaessa M-osasto olisi voinut päätyä kilpailijoiden tapaan nelisylinteriseen ja ahdettuun voimalaan. Baijerissa päätettiin kuitenkin toisin. M235i:stä tuttu kuutosturbo on hieno moottori, ja M-osaston toimesta sitä vain hiottiin vielä hieman paremmaksi – ja toki koneeseen on lainattu myös osia M4:n moottorista. Niiden avulla moottorista otetaan irti 370 hv ja 465 Nm. Ne ovat komeita lukuja 4,47 metriä pitkään kaksioviseen ja coupén oloiseen sedaniin.

Myös M2:n kori- ja alustarakenteet hyötyvät M4:n olemassaolosta. Etu- ja taka-akseleiden sekä jousituksen alumiinirakenteet pitävät auton kokonaiskilot kurissa. Korin rakenteissa on kuitenkin lujuutta ja jäykkyyttä. Siksi M2 painaa itse asiassa lähes yhtä paljon kuin sen isosisar. Ja korin jäykkyyden tuntee erinomaisesti radalla.

Ajotilavalikosta on valittuna sport plus -asetus, kun käännän autoa ulos Korkkiruuvista. Edessä on pitkä ja loiva vasuri. Eturenkaat on käsittämättömän helppo pitää oikealla ajolinjalla. Kaikki tieto renkaiden ja asfaltin välisestä herkästä kosketuksesta tulee tarkasti kuskin käsiin.

Laguna Seca on todella haastava rata, mutta onneksi edessäni ajaa BMW:n ajokouluttaja ja kisakuski Claudia Hürtgen. Hänen perässään on helppoa pysyä oikealla linjalla, joten ajosta saa kaiken irti. Kokemus on älyttömän hieno. Michelin Pilot Super Sport -renkaat edessä 40 mm ja takana 60 mm levennetyllä raideleveydellä pitävät M2:n tassut tukevasti tiessä. Luottamukseni autoon on kova. Mutkiin on helppo ajaa lujempaa kuin sitä itse asiassa uskaltaisikaan.

Mutkissa voima ohjautuu takapyörien kesken kuin näkymättömän käden ohjaamana. Kaasu reagoi todella nopeasti lisävauhdin toiveisiin. Vääntöä on huimasti ja todella laajalla alueella. Voiman tunne on käsittämätön. Aggressiivisesti kaasua ja rattia käyttäen perän saa irtoamaan hienosti helposti hallittaviin luisuihin. Elektroniikka tukee kuskia upeasti.

Maalilinja lähestyy. Jalka painuu jarrulle. Myös ne ovat kunnossa, ja myös niissä on hyödynnetty M4:n osia. Komposiittijarrulevyt kestävät myös tunnetusti kovempaakin ajoa. Niistä pyydettävä lisähinta vain on kova.
M2 on ehta M. Joku voisi jopa sanoa, että se on tarjoushintainen M4.


MIKÄ BMW:n uusi M-tykki. Ehta M-versio M135i:n ja M235i:n jälkeen.

KENELLE M2 on nautiskeluväline. Se ei yritä olla perheauto. Se ei yritä olla businesslimusiini. Samalla se on kuitenkin selvästi edullisin M-kirjainta takaluukussaan kantava auto. Näin se on entistä useamman M-unia näkevän saatavilla. Ja se on takavetoinen, kun sen pahimmat kilpailijat ovat nelivetoja.

AJETTAVUUS Paketti on kunnossa. Ohjaus on tarkka, 7-portainen kaksoiskytkinautomaatti toimii nopeasti, ja moottorin sekä pakosarjan äänet kuuluvat nautinnollisina ohjaamoon. M2 on myös kompakti ja siten ketterän tuntuinen. Siinä on jotain samaa kuin menneen aikakauden legendaarisissa M-versioissa. Takaveto tuo auton luonteeseen maittavan lisän, ja säätyvä tasauspyörästön lukko tekee työnsä todella hyvin. Se vakauttaa autoa suurissa kaarrenopeuksissa, optimoi vetopitoa ja toimii varmasti hyvin myös liukkaalla pinnalla. Kaikki voima voidaan jakaa tarvittaessa vaikka vain toiselle takapyörälle.

SUORITUSKYKY ei jätä kylmäksi. Turboaika on tullut urheiluautoihinkin jäädäkseen, ja modernin tekniikan avulla moottorissa on sekä luonnetta että joustavaa voimaa. Yhdistetty EU-kulutuskin pysyy nätisti ajettaessa vielä varsin maltillisena. Mutta kuka ostaa M2:n ajaakseen sillä vain nätisti pintakaasulla…

TILAT Ohjaamon ergonomia on taas kerran erinomainen. Kaikki on hyvin käsien ulottuvilla. Ratin kehälle sijoitetut vaihteenvalitsimet ovat juuri oikealla paikalla ja juuri oikean kokoiset. Ohjaamo on asiallinen, mutta laatuvaikutelma vakuuttaa. Tavaratila vetää kohtalaiset 390 litraa, lisähintaan saa vielä kolmessa osassa taittuvat takapenkin selkänojat.

MALLISTO Autossa on aika lailla kaikki tarpeellinen vakiona, lisähintaan voi sitten vielä koristaa autoa tyyli- tai mukavuusvarusteilla. Manuaalivaihteisto on sinänsä ajajan autoon kiva, mutta kaksoiskytkinautomaatti Drivelogic-toiminnolla tekee arkiajosta huomattavasti mukavampaa, ja vaihteisto toimii hyvin vielä rata-ajossakin. Ja se nostaa auton hintaa noin 2 000 eurolla.


BMW M2
Moottori 2 979 cm3, 6-syl. bensaturbo
Teho 273 kW (370 hv) / 6 500 r/min
Vääntö 465 Nm / 1 400-5 560 r/min, yliahtotoiminnolla 500 Nm
0-100 km/h 4,3 s.
Vaihteisto 7-portainen kaksoiskytkinautomaatti
Huippunopeus 250 km/h, M Driver’s Packagella 270 km/h
EU-kulutus 7,9 l/100 km
CO2-päästöt 185 g/km
Mitat Pituus 4 468 mm, leveys 1 854 mm, korkeus 1 410 mm, akseliväli 2 693 mm
Tyhjäpaino 1 520 kg
Tavaratila 390 l

comments powered by Disqus