Autoiluonnettomuudet ovat suurin yksittäinen syy 18-24 vuotiaiden kuolemissa. Suurin kasvava ryhmä liikenneonnettomuuksia ovat puolestaan jalankulkijoiden onnettomuudet.
Euroopan teillä on kuollut vuosien 2003 ja 2013 välillä yli 85 000 jalankulkijaa. Yksi jalankulkuonnettomuutta lisäävä riskitekijä on älypuhelimen käyttö. Fordin tekemän tutkimuksen mukaan valtaosa jatkaa älypuhelimen käyttöä myös tienylitystilanteissa, joissa lisätarkkaavaisuus olisi tarpeen. Tutkimukseen osallistui yli 10 000 ihmistä eri puolilta Eurooppaa.
Kaikista tutkimukseen osallistuneista yli puolet, ja nuorista 18-24 vuotiaista jopa 86 prosenttia kertoi käyttäneensä puhelinta esimerkiksi puhumiseen, tekstaamiseen tai musiikin kuunteluun tietä ylittäessään. Tämä tukee Iso-Britannialaisen tutkimuksen (Institute of Advanced Motorist) tuloksia, jonka mukaan 23 prosentissa jalankulkijaonnettomuuksista osasyynä tapahtuneelle on ollut jalankulkijan epätarkkaavaisuus.
Tutkimukseen vastanneista 60 prosenttia puolestaan myönsivät tuntevansa olonsa turvallisemmaksi autojen apulaitteiden vuoksi. Kaiken luokan autoissa nopeasti yleistyneet jalankulkijoiden tunnistimet ja automaattiset hätäjarrutusjärjestelmät parantavat huomattavasti jalankulkijoiden turvallisuutta.
Laajemmin turvallisuutta parantaakseen Ford haluaa valistaa nuoria liikenneturvallisuuden. Yli kymmenen vuotta sitten Yhdysvalloista alkanut valistuskoulutus on jo tavoittanut maailmanlaajuisesti yli puoli miljoonaa nuorta luokkakoulutuksen ja internetkurssien välityksellä. Ford Driving Skills for Life (DSFL, Fordin ajotaidot elämää varten) -nimellä kulkeva projekti toteutetaan yhteistyössä liikenneturvallisuusalan asiantuntijoiden kanssa. Osaksi koulutusta kuuluu myös alkoholin vaikutuksen alaisena ajaminen.
Yleisen liikenneturvallisuuden vuoksi kaikkien tienkäyttäjien tuleekin muistaa keskittyä itse liikenteeseen. Kaikki oheistoiminta häiritsevät keskittymistä ja lisäävät onnettomuuksien riskiä.