Ajossa Honda Civic Sedan: Varttuneempaan makuun

Honda Civicin sedan-versio päivittyi viistoperäisestä mallista tutuilla elementeillä.

Tykkäsimme

ajoergonomiasta

ajamisen helppoudesta

Emme tykänneet

kulutuksesta

varovaisesta uudistumisesta

Suomessa porrasperäisten autojen markkinat ovat selvästi pienemmät kuin farmareilla tai viisiovisilla, mutta niillekin löytyy oma vankka kannattajajoukkonsa. Kohderyhmää ovat etenkin varttuneemmat ikäihmiset, jotka luottavat perinteiseen tekniikkaan ja konservatiiviseen ulkonäköön.
Nykyinen yhdeksännen sukupolven Civic Sedan tuli markkinoille vuonna 2011, joten pienille uudistuksille oli tarvetta. Tuoreen mallin tunnistaa muun muassa uudelleen muotoillusta etu- ja takavaloista sekä maskista. Hillityt uudistukset jatkuvat myös auton sisätiloissa, jossa on päivitelty lähinnä etuistuimia ja verhoilumateriaaleja. Ajoergonomia saakin Civicissä kiitosta. Hallintalaitteet ovat hyvin käden ulottuvilla ja istuin on hyvin muotoiltu.

Moderni digitaalinen mittaristo rikkoo hieman auton muuten konservatiivista linjaa.​
Moderni digitaalinen mittaristo rikkoo hieman auton muuten konservatiivista linjaa.​

Ajo-ominaisuuksissa on keskitytty mukavuuden parantamiseen. Jousitusta on säädetty aavistuksen pehmeämpään suuntaan. Mukavuutta lisää myös paranneltu äänieristys. Sen sijaan vauhdikkaampaan kurvailuun kannattaa katsoa sporttisempia malleja. Alustassa ilmenee turhan paljon kallistelua ja ohjaukseen kaipaisi lisää vastetta ja tuntoa. 
Moottori on vanha tuttu vapaastihengittävä 1.8 VTi. Voimanlähde ei tarjoa räjähtävää suorituskykyä, mutta riittää hyvin tavalliseen arkiajoon. Kovempia kiihdytyksiä tulee välteltyä myös äänimaailman takia, joka nousee häiritsevän kovaksi kierrosten noustessa. Vaihteistoksi on tarjolla ainoastaan kuusilovinen automaatti, koska manuaalille ei maahantuojan mukaan ole tässä segmentissä kysyntää. Perinteisellä momentinmuuntimella varustettu automaatti on toiminnaltaan pehmeä, joskaan ei yhtä nopea kuin uusimmat tuplakytkinvaihteistot. 

Hieman vanhahtava tekniikka näkyy myös kulutuslukemissa. Valmistajan mukaan Civic Sedan kuluttaa keskimäärin 6,6 litraa satasella ja Co2-päästöt ovat 153 g/km. Tämän kokoiselle ja painoiselle autolle luvut ovat turhan korkeat.
Suomessa kompaktien sedanien markkinoille ei ole kovaa tungosta, joskin myös myyntimäärät ovat pienet. Viimevuonna kärkipaikkaa piti odotetusti Toyota Corolla. 

Suomeen Civic Sedania tuodaan ainoastaan automaattivaihteisena ja kattavalla Executive-varustetasolla.​
Suomeen Civic Sedania tuodaan ainoastaan automaattivaihteisena ja kattavalla Executive-varustetasolla.​

HONDA CIVIC SEDAN
Hinta alkaen 26 981 €

Malli 1.8 i-VTEC automaatti
Moottori 1798 cm3, 4-syl. bensa
Vaihteisto 6-vaiht. aut.
Teho 104 kW (142 hv) 6500 r/min
Vääntö 174 Nm / 4300 r/min
0-100 km/h 10,7 s
Huippunopeus 200 km/h
Keskikulutus 6,6 l / 100 km
CO2-päästöt 153 g/km
Mitat pituus 4545 mm, leveys 1755 mm, korkeus 1435 mm, akseliväli 2675 mm, omamassa 1213 kg
Tavaratila 440 l

comments powered by Disqus